Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Rechtszaak afwachten

Hoi hoi, een aantal weken heb ik hier mijn verhaal gedeeld. 
Mijn leven op dit moment is zo onzeker betreft mijn zedenzaak. Ik heb aangifte gedaan en het ligt al sinds begin juli, dit jaar, bij het openbaar ministerie, maar ik heb nog steeds niks gehoord. Ook mijn advocaat heeft nog geen nieuws van het OM. 
heeft iemand ervaring met hoe lang dat duurt eer je eindelijk iets te horen krijgt met of het een rechtszaak word? 
ik wil zo graag weer dat er vorderingen komen. Dan kan ik het eindelijk ‘afsluiten’ en werken aan mijn herstel!

Bezig met laden...

13 Reacties *

05 december 2022
Ik heb alleen een brief met een zaakcode erop. Is dit het nummer die ik kan gebruiken bij/voor het bellen naar het slachtoffer loket?
04 december 2022
Zeker kun je direct met dat nummer bellen van ovj. Als het al een zaaksnummer heeft dan kun je ook via het slachtofferloket van de rechtbank naar de status vrage. Inhoudelijk mogen ze je niet informeren over het verhoor.
04 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Top! Ik ga morgen meteen bellen! Ben benieuwd
04 december 2022
Je kunt echt de politie vragen hoe het ervoor staat. In mijn geval moest de dader ook verhoord worden en aansluitend werd er door het OM besloten of er een rechtszaak kwam. Dat zal ook bij jou zo gaan. Zodra de dader verhoord is weet hij dat er aangifte is gedaan en dat daar mogelijk een veroordeling uitkomt. Dan loopt hij niet meer zo prettig rond, tenzij hij echt gewetenloos is. Als je het zelf moeilijk vindt om te bellen dan kan de advocaat dat voor je doen.
04 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ja, klopt. De dader is afgelopen februari/maart al verhoord door de politie en is zijn mobiel voor even in beslag genomen. Ze hebben daar wel iets op gevonden maar meer zeggen ze niet. Ik heb thuis een brief gehad wat geld voor de regelingen met mn advocaat maar daar staat o.a. een zaaknummer op en hoe ze de zaak noemen….kan ik dmv dat nummer dan zelf bellen met ovj? Hoe werkt dat?
03 december 2022
Bij mijn aangifte heeft de politie alles genoteerd en foto’s gemaakt van mijn lichaam. Het proces-verbaal werd mij toegestuurd om van mijn kant nog correcties toe te voegen. Dus ik had een PV-nummer en een contact bij de politie die het PV had opgesteld. Zijn contact gegevens had ik. Dat PV is naar het OM gestuurd. Mijn contact bij de politie heeft mij de contact gegevens van het OM door gegeven. Zo kon ik het OM benaderen. Dit klinkt simpel, maar ik had bij iedere stap grote moeite om contact op te nemen en begrijp jouw drempels om dit te doen. Jouwe advocaat is er voor je en kan dit helemaal van je overnemen. Zelf werd ik door slachtofferhulp ondersteund omdat ik geen advocaat had. Laat maar weten of je nog meer info van mij wilt. Heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs
03 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ja, ik wil heel veel info oeps hihi….ben zo onzeker en wil, hoe gek het ook klinkt, zo graag zsm een rechtszaak. Ik hoop elke dag dat ik gebeld word en elke keer word ik teleurgesteld. Ik merk ook dat ik steeds vaker last krijg van depri gevoelens. Ik snap gewoon niet waarom het zo lang moet duren. De dader loopt nog vrij rond en woont maar 8 minuutjes bij mij vandaan. Ik wil dat hij word gestraft. Het voelt nu alsof het OM er niet zo de noodzaak van in ziet. Ik ben 13 maanden lang, elke week, seksueel misbruikt waarbij 3x verkracht en fysiek en mentaal mishandeld. Ik heb al mijn bewijs (foto’s van mijn blauwe plekken, whatsapp chatt, andere foto’s) ingeleverd bij de politie…..moet toch genoeg zijn?
03 december 2022
In mijn zaak heb ik steeds zelf de politie, OM en OvJ telefonisch benaderd. Dat kan jouw advocaat ook voor je doen. De emotionele drempel ligt hoog. Dat weet ik. Dat was bij evenzo. Ik belde altijd veel later dan dat ik dacht dart ik zou moeten bellen. Maar een ding weet ik zeker. Doordat ik steeds bleef bellen, vragen etc., werd mijn zaak wel versneld. Het is frustrerend dat het zo moet. Jij hebt een advocaat. Die is er voor jou. Die val je niet lastig, die moet gewoon in jouw belang handelen en jou uit de wind houden voor die dingen die voor jou moeilijk zijn. Aarzel niet maar geef jouw advocaat gewoon de opdracht ter doen wat nodig is voor jou. De advocaat is professional en is er voor jou en niet omgekeerd. Heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs
03 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoe kan het dat het dan ineens versneld werd?Welk nummer belde jij dan voor ovj? En, wat zeg je dan? Sorry ik heb zoveel vragen. Ik wil gewoon zo graag wat horen. Ik weet gewoon niet waar ik aan toe ben en welk tijdspad ik heb….
03 december 2022
Beste Mel08, Heel moedig dat je aangifte gedaan hebt. Naar aanleiding van mijn mishandeling heb ik destijds ook aangifte gedaan. Het proces-verbaal wordt ter beoordeling aan het OM/ de officier van justitie voorgelegd. Die bepaalt uiteindelijk of het een rechtszaak wordt. Jouw advocaat kan voor jou ieder fase informeren hoe het ervoor staat. Je kunt dat ook zelf doen. Belangrijk is dat je een proces verbaal nummer hebt. Dus als de aangifte nog in handen is van de politie is kun je naar het betreffende bureau bellen en vragen wat de status is. Als het ter beoordeling bij het OM ligt dan kun je daar vragen wat de status is en als het tot een rechtszaak komt dan krijgt jouw zaak een parketnummer en kun je via het slachtofferloket van de rechtbank altijd vragen hoe het ervoor staat. Helaas is de doorlooptijd erg traag. In mijn geval was dit voor de eerste behandeling bijna 2 jaar en er kwam nog een hoger beroep achteraan en een cassatie wat afgewezen werd. De totale tijd was ca. 3,5 jaar. Het heeft tot een veroordeling geleid en als je mij zou vragen of ik het weer zou doen dan is mijn antwoord absoluut ja. Voor mij heeft het 3,5 jaar geduurd maar voor de dader ook, daar putte ik gedurende die periode kracht uit, een soort genoegdopening. In ieder geval heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs
03 december 2022
Hey Mel, Ik heb zelf vorig jaar september mijn strafzaak gehad dit duurde ook echt gigantisch lang allemaal. De aangifte zelf gebeurde begin 2019. Ik wens je vooral heel veel sterkte met het eindeloze wachten en hoop dat het snel voorbij is zodat je kan beginnen met helen.
03 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik heb wel al een advocaat. Maar wil haar ook niet elke keer vragen of ze al iets weet. Want, zodra zij iets weet zou ze mij bellen….maar het duurt zo lang. En ik wil zo graag weten of het OM er überhaupt al mee bezig is….. Duurde jouw rechtszaak lang? En hoe ging dat? Mijn advocaat vertelde mij dat mij zaak een goede kans maakt en het behandeld zou worden in de meervoudige kamer.
03 december 2022
Goedemorgen Mel08, Wat fijn dat je deelt. Ik heb zelf nooit aangifte gedaan, dus helaas kan ik je hier geen antwoord op geven. Wel wil ik je laten weten dat ik je verhaal gelezen heb. Ik lees veel kracht. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en hoop dat er snel duidelijkheid komt. Zodat je kunt gaan werken aan herstel. Sterkte in je proces. Lieve groet, Jorien