Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

Hoe de kerst door

Hoi allemaal,

Hoe gaan jullie deze kerst doorkomen met een kind of ouder die we niet meer in ons midden hebben?

Liefs noeyada

Bezig met laden...

15 Reacties *

23 december 2022
Hoe de kerst door :-(. Het voelt als overleven. Dit wordt de eerste kerst zonder mijn vader. Contact met mijn moeder is verbroken. Ik sla de kerst over. Thuis, onder een dekentje met teveel wiet en wijn. Och wat zie ik er tegenop :-(
04 december 2022
Heyy Voor mij wordt het de eerste keer zonder mijn zus (mijn zus plande altijd al de feestdagen vanaf de zomer ze keek hier zo naar uit.), wij gaan toch met zn allen kerst vieren, ze zou vooral willen zien dat we door gaan met ons leven. Na de feestdagen zijn wij het eerste jaar door en ook komt direct haar sterfdag erachteraan..
04 december 2022
Dank jullie voor je verhaal het doet mij goed om te horen dat je niet alleen met dat gevoel zit. Het idee om wat te kopen in de boom vond ik super. Heb nu een kerstbal in een whisky flesje , mijn zoon genoot op zaterdag of feestdagen van een goed glas whisky , dank je voor de tip. Hopelijk vinden er meer mensen hulp bij de lieve warme woorden van iedereen. Xxx
04 december 2022
Dat vraag ik mijzelf ook nog af. Heb er alles behalve zin in, het voelt extra confronterend. We vierden altijd kerst samen, hij had er de grootste lol in en keek er naar uit. Zoveel herinneringen samen aan een heel andere tijd. Toen hij nog lachend als vrolijke jongen die dagen doorbracht, voordat de schaduwen de overhand namen in zijn hoofd. En wij niet door hadden wat er echt speelde van binnen. De eerste kerst zonder mijn zachtaardige en goede broertje, mijn ouders met zoveel pijn en verwarring. Het is nog maar 3 maanden geleden. Ik mis hem verschrikkelijk, heb dagelijks een stekende pijn in mijn buik, en ben nog volledig perplex. Ik probeer maar samen met hen te zijn, ongeacht wat we doen… en hem toch soort van bij ons hebben. Hij gaat tenslotte overal met mij mee… Maar zo te zien ben ik niet de enige die ermee worstelt en zoiets is overkomen. Heel veel sterkte iedereen, speciaal in deze tijd.
02 december 2022
Lieve sabje,36 Dankjewel jij ook heel veel sterkte, jou zoon ook zo jong 15 jaar. Het is verschrikkelijk he, of er een stuk uit je hart is geslagen, mijn dochter ook nog maar 29 jaar. Inderdaad ik snap het onwerkelijke gevoel. Dikke knuffel van mij
02 december 2022

Als antwoord op door d41957bb644e4c…

Idd stuk van je zelf is weg en komt nooit weer terug. 29 jaar ook nog zo jong.
02 december 2022
Dit word mijn 1 ste kerst zonder mijn dochter, is nog maar 8 weken geleden dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Zit nog in fase, is dit echt gebeurd, hoe kom ik hier doorheen. Totaal geen zin in iets vooral de feestdagen.
02 december 2022

Als antwoord op door d41957bb644e4c…

Lieve Lara Nog zo vers en dan komen deze dagen snel voorbij. En idd de fase waar je nog in zit zo herken baar. Ben mijn zoon in april verloren omdat hij uit het leven is gestapt. En het voelt voor mij nu nog zo onwerkelijk soms denk ik hoe zou het zijn dat jij zo terug komt. Heel veel sterkte en dikke knuffel
03 december 2022

Als antwoord op door d41957bb644e4c…

Ja dat snap ik helemaal. Hoe kom ik hier door heen is ook de vraag die ik had nadat het gebeurt was. En nog heb ik dat. Mijn zoon (21) heeft 5 mei zelfmoord gepleegd. De tijd staat stil. De ergste pijn die je kan meemaken. Dikke knuffel
02 december 2022
De eerste kerst zonder mijn echtgenoot. Kerst, nieuwjaar, verjaardag, zijn sterfdag, geen dagen om alleen door te brengen. Ik ga op reis en neem hem mee in m’n hart.
02 december 2022

Als antwoord op door 04b7f5b4309548…

Mooi gezegd. Ik neem mijn zoon ook overal mee naartoe ❤️in mijn hart en mijn hoofd.
01 december 2022
Hoi ik ben nu met de tweede kerst bezig mijn man heeft zelfmoord gepleegd het is verschrikkelijk ik vier al 2keer geen kerstmis ik mis mijn man zo het is verschrikkelijk gr wilma
01 december 2022
De eerste kerst zonder mijn zoon Karmijn. Mijn dochter heeft zin in de kerst. Ik niet ? Maar voor haar ga ik wel mijn uiterste best doen. We gaan samen wat bakken. Dit weekend verzinnen we wat. De kerstboom ga ik doen. Ik koop elk jaar iets voor de kinderen in de boom. Ook voor mijn zoon Karmijn heb ik dit jaar iets gekocht. Een kerstbeertje. Hij had een knuffel beertje wat hij bij z'n geboorte kreeg, hij noemde hem toen hij volwassen was, kwetsbaartje. En zijn beertje komt in een nieuwe game, die nog moet uitkomen, paralives. Ter herinnering. Ik heb uiteraard kadootjes ook voor Karmijn onder de boom. Ik ga de tafel mooi dekken. Kerstmuziek. En ja het zal ook huilen worden. Het zal heel moeilijk worden, maar ook omdat hij 22 december jarig is. Ik heb dan alleen mijn moeder uitgenodigd en gaan zijn verjaardagseten eten, sushi. Pff je moet wat als je een 9 jarige nog hebt. Haar leven moet doorgaan. Maar het valt niet mee.
01 december 2022
Hoi noeyada Dit word onze eerste kerst zonder onze zoon. En ik heb helemaal geen zin in deze dagen zowel als sinterklaas tot oud en nieuw waar hij zo dol op was. Maar we hebben nog een zoon van 5 dus voor hem vieren we het wel wat. Een kleine kerst boom en niet de grote. Maar liefst sla ik alles over.
01 december 2022
Hoi Noeyada, Voor mij is het mijn eerste kerst zonder mijn vader, die twee maanden geleden uit het leven is gestapt. Het wordt een moeilijke tijd, maar als het aan mij ligt vieren we kerst zoals wel altijd hebben gedaan, met een foto en een kaarsje van mijn vader, wat gepaard zal gaan met een lach en een traan. Ik denk ook dat hij had gewild dat we het zo zouden doen. Ik hoop dat mijn moeder er ook aan toe is, het samen te vieren.