Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Hulpvraag

Hallo, ik wil graag tips wat ik kan doen om stalking te stoppen. Inmiddels 2 strafzaken met veroordeling verder, nu komt hij vrij. Wat moet ik doen om veilig te zijn en me veilig te voelen?
Bezig met laden...

19 Reacties *

06 februari 2023
Vraagje, hoe wordt hier ingeschat (door slachtofferhulp?) of het om een daadwerkelijk (levens) bedreigende ervaring van stalking gaat als mensen hun ervaringen delen? Is een verhaal en hulpvraag zoals van Alies hierboven geen alarmbel die zou moeten rinkelen? Stalking is immers vaak gelinkt aan (ex) partners die zich schuldig maken aan dwingende controle/ intieme terreur, een vorm van (vaak psychische) mishandeling die inmiddels ook bewezen in verband wordt gebracht met femicide/partnermoord? Hoe kan een lotgenoten groep je geruststellen als je in een situatie verkeerd van constant dreigend gevaar? Sorry maar ik begrijp dat niet zo goed. Ik hoop dat het goed gaat met Alies.
06 februari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

@Xenia: Om hier een reactie op te geven ;) In mijn situatie ik had geen harde bewijzen langdurig omdat de persoon in een heel ver verleden al voor een zedendelict vanwege mijn aangifte had vastgezeten en echt niet weer wilde gaan vastzitten dus er alles aan deed geen harde bewijzen te creeeren omdat hij echt niet meer wilde gaan vastzitten. Het was subtiel zonder harde bewijzen. Ik voelde me langdurig onveilig en angst dat ik ergens terug in getrokken zou worden door gasten aan hem verbonden (het criminele milieu waar ik in een ver verleden in heb gezeten). Door omstanders en oppervlakkige vrienden en kennissen voelde ik me niet gezien en niet (helemaal) serieus genomen. Ik drong niet goed tot ze door. Voor hun waren het dynamieken die niet zichtbaar waren die speelden tussen mij, hem en een groep gasten aan hem verbonden. Dat gaf een enorme angst en onveiligheid langdurig. Toen deze situatie langdurig gaande was had ik echt direct een groep mensen om mij heen nodig die mij met regelmaat geruststelde en zagen hoe angstig ik was. Van we zien hoe bang je bent, we staan achter je. Jij staat er niet alleen voor. We zullen je nooit en te nimmer laten vallen. Zij gaan het niet winnen. We zullen er alles aan doen elk greintje aan hard bewijs wat we kunnen verzamelen zullen we je mee helpen zodat we ze kunnen stoppen zodat jij rust krijgt en verder kan met je leven ipv dat ik langdurig met mijn rug tegen de muur stond. De eenzaamheid was enorm beangstigend. Eind 2017 ben ik ingestort vanwege de stalking. Vanaf dat moment heb ik niks meer aan een nieuw sociaal leven kunnen opbouwen. De situatie was zo gestoord, onrustig en instabiel dat ik langdurig veel stress en een gestoorde energie om mij heen droeg in allerlei contacten. Nieuwe mensen hielden afstand van mij. Ik raakte meer en meer in de greep van deze realiteit en types. Ik kwam meer en meer in een sociaal isolement terecht. Een lotgenotengroep of een plek of groep mensen die oog en oor zouden hebben voor mijn situatie had meer geruststelling en iets meer veiligheid gegeven. Het gevoel er minder alleen voor te staan. Dus voor mij als ik voor mezelf spreek als je in een situatie van constant dreigend gevaar verkeerd is het veel minder traumatiserend om er niet alleen voor te staan. Een groep mensen die daarmee wilden verbinden met regelmaat en jou willen kalmeren is detraumatiserend en meer geruststellend. Mijn hoofd is in die periode enorm ontwricht. Mijn hele zenuwstelsel was op hol geslagen. Ik was continu 'aan' en overmatig alert. Ik kon niet meer ontspannen, ik piekte aan enorme adrenaline en enorme stress. Ik was niet meer rustig te krijgen. Ik kon niet meer goed focussen en concentreren. Veel drong ook niet meer goed tot me door omdat ik continu bezig was met mijn veiligheid. Ik kon niet meer goed ontspannen. Ik was alleen maar bezig met mijn veiligheid en mensen zien te vinden waar ik tot kon doordringen en die me wilde helpen. Ik er niet alleen voor zou staan. Een hele grote groep mensen die achter mij zouden komen te staan. Die zouden inzien in wat voor zeer ernstig gestoorde situatie ik verkeerde. Die alles op alles wilde zetten om die groep gasten te stoppen en harde bewijzen tegen hun te verzamelen zodat ze verplicht uit de samenleving gehaald zouden worden en een behandeling moeten ondergaan voor hun gedrag. Een heel verhaal maar deze ervaring heeft enorme impact op mij gemaakt. Mijn eigen kwetsbaarheid en tot veel mensen langdurig niet weten door te dringen laat diepe wonden na in mijn persoon. Tot op de dag van vandaag en in de toekomst zal ik bezig zijn om te voorkomen dat ik ooit nog in zo'n kwetsbare positie terecht kom. Mocht het nog een keer gebeuren wat ik oprecht niet hoop ik dan wel een hele grote groep aan goede mensen om mij heen zal hebben dichtbij die met regelmaat voor me zullen klaar staan. Waar ik tot weet door te dringen en die heel makkelijk zien hoe enorm angstig ik was/ben. Die met regelmaat willen geruststellen en kalmeren. Snappen dat dit zeer ernstig is en gestoord en wat dit met iemand doet dit gedrag. Een oogje in het zeil houden. En alles op alles willen zetten om zulke types te stoppen omdat het zeer maar dan ook zeer ernstig gestoord gedrag is wat zo snel mogelijk gestopt moet worden.
06 februari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi Xenia, dank voor je berichtje. Het gaat op dit moment goed met me, de stalker zit nu vast. Voor hoelang is nog niet bekend, maar in elk geval hebben we tot eind maart rust. Het gaat bij mij trouwens niet om een (ex) partner, dat is deels 'fijn', maar soms ook lastig omdat (ex ) partners het meest gangbaar is en daar slachtofferhulp en andere instanties vooral opgericht zijn en ervaring mee hebben.
06 februari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

[~2389] , fijn om te horen dat jij baat hebt bij een lotgenotengroep. Ik heb me daar niet bij aangesloten omdat ik bang ben dat ik me dan het lot van anderen teveel ga aantrekken en heb mn handen al vol aan mezelf... Het is inderdaad lastig dat veel mensen niet begrijpen wat stalking met je doet, er worden dan opmerkingen gemaakt die best pijnlijk zijn. Ik probeer nu bij een aantal mensen vooral te vertellen wat het met mij doet ipv de feiten te benoemen, dat helpt wel. En ik heb wel een paar mensen daarvoor "uitgekozen", want lang niet iedereen kan dat. En ja, dat maakt best eenzaam.
02 december 2022
Wat naar, dat ondanks alles niets lijkt te helpen en/of de stalkin stopt. Heb je misschien erover na gedacht om aan te sluiten bij een lotgenotengroep. Zo kun je ervaringen met elkaar delen. Wellicht kan dit een vorm van veiligheid bieden. Heel veel sterkte, kracht en moed.
01 december 2022
Dat is naar Alies. Wat heb je nodig om je veilig te voelen, zolang dit situatie zicht voor doet.
01 december 2022

Als antwoord op door c9969b27d80542…

Ja dat is dus precies mijn vraag... hoe kan ik veilig zijn en me veilig voelen? Ik wil dat het stopt, maar niets lijkt deze man te stoppen. Wat kan ik nog doen?
01 december 2022
Hallo Alies, Wat naar, dat je als slachtoffer zo op de proef wordt gesteld, dit draag zo niet bij aan je herstel. Dit verstoort de levenskwaliteit waar jij recht op hebt. Is er een mogelijkheid om opnieuw een contact verbod aan te vragen bij de OM. Ik wens je heel veel sterkte, kracht en moed in deze moeilijke tijden.
01 december 2022

Als antwoord op door c9969b27d80542…

Dank je wel voor je bericht, Er is een contactverbod en een gebiedsverbod, daar laat hij zich niet door tegenhouden....
30 november 2022
Ik heb ook echt moeite gedaan om het te negeren. Niet erop in te gaan. De schuld word bij jou als slachtoffer gelegd als je toch uit boosheid of na langdurig gekweld te worden en langdurig lastig gevallen te worden uit je slof schiet of moeite hebt er toch niet op te reageren vanuit boosheid, frustraties, moeheid. Jij het verwijt krijgt van je negeert het niet sterk genoeg. Je geeft het voeding. Het blijft abnormaal gedrag. Een normaal mens zoekt geen herhaaldelijk contact als de ander langdurig geen interesse toont, geen contact zoekt. Een normaal mens houd op een gegeven moment op heeft voldoende zelfrespect en eigenwaarde om dan af te haken en niet een ander te blijven lastig vallen langdurig. Conclusie: probleem ligt dan niet meer bij het slachtoffer dat het slachtoffer het maar moet oplossen en moet zorgen dat het stopt. Het is abnormaal afwijkend gedrag wat gestopt moet worden. Zo'n persoon heeft een behandeling nodig voor dit gedrag zodat jij rust krijgt. Als je eenmaal loskomt van mensen met dit gedrag en gewoon normale mensen om je heen hebt met normaal gedrag hoef je niet zo hard je best te doen om zaken te negeren of iets niet te voeden. Dan heb je vrij snel rust. Eenmaal omgeven onder normale mensen met normaal gedrag dan is je leven positief en licht. Kruist zo'n type met dit gedrag je pad is je leven zwaar en een nachtmerrie. Bij normale mensen met normaal gedrag hoef je niet langdurig zo je best te moeten doen om iets te negeren. Normale mensen houden vrij snel op als de ander geen interesse toont of geen interesse meer heeft.
30 november 2022

Als antwoord op door 1310c280f8d245…

Dank voor je bericht. Hij is veroordeelt voor verplicht volgen van klinische behandeling. Probleem is dat hij als hij vrijkomt hij niet naar de kliniek gaat, maar naar ons huis, dan zit hij vast en kan de behandeling niet starten... We hebben geen contact met deze man, we bellen gelijk de politie, gaan niet in gesprek oid. Weet echt niet meer hoe deze man te stoppen
30 november 2022

Als antwoord op door 1310c280f8d245…

Helemaal met jou eens! Slachtoffer moet offers brengen en dan mag je ook nog eens niet reageren omdat het anders geen stalking meer is. Verschrikkelijk. Ik ben mensen gaan vertellen wat ik meemaakte en gevraagd niet te oordelen , dat hielp in de verwerking.
30 november 2022
Het gekke is dat jij als slachtoffer heel veel moeite moet gaan doen om te zorgen dat de stalking stopt. Ik als medeslachtoffer vind dat als iemand herhaaldelijk langdurig bepaald gestoord afwijkende gedrag vertoond en jij toont zelf geen interesse, zoekt zelf geen contact met deze persoon langdurig dat deze persoon gedwongen moet worden voor een behandeling van zijn ernstige stoornis. Zodat jij rust krijgt. Het probleem moet minder bij de slachtoffers gelegd worden maar de daders/mannen/jongens die keer op keer dit gedrag vertonen en gewoon niet stoppen en gewoon niet willen veranderen deze types als ze niet uit vrije wil motivatie tonen om aan zichzelf te gaan werken dat ze uit de samenleving een tijdje worden gehaald en meer gedwongen worden tot een behandeling voor dit afwijkende gestoorde gedrag. Er een duidelijke grens getrokken word naar bepaald gedrag ipv dat iemand er maar mee kan blijven doorgaan en slachtoffers zoals jij en ik veel moeite moeten doen om zo iemand te stoppen omdat de persoon zelf niet inziet hoe gestoord en zeer beschadigend zijn afwijkende gedrag dit is. Niet inziet dat dit abnormaal gedrag is en er maar mee blijft doorgaan. Ik wens je alle geluk en goeds en dat dit maar zo snel mogelijk mag stoppen richting jou ;)
30 november 2022
Enige wat echt helpt is negeren... compleet negeren niet kijken reageren ,maar ik weet hoe moeilijk het is. Politie bellen en meer niet..
30 november 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Ja dat hebben we al tijden gedaan. Maar werkt niet, hij blijft komen
30 november 2022
Hoi Alies,-85 Dat is heftig, je kan de buren inlichten zodat zij het in de gaten kunnen houden, net als familie en vrienden. Je kan camera's neerzetten in en om je huis, zolang het op je eigen grond gericht is. Je hebt goedkope camera's die op je wifi kunnen en reageren op beweging. Ikzelf heb er ook 2 van staan. Ik neem aan dat je ook een contact verbod hebt? Dan is die strafbaar wanneer hij op welke manier dan ook contact zoekt. Heel erg veel sterkte.
30 november 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Dank voor je bericht. Ik ben eigenlijk op zoek naar adviezen om de stalking te stoppen. Er is een locatie- en contact verbod, we hebben een camera en een melding op adres. Helpt allemaal niets...
29 november 2022
Dank voor je bericht. Wat bedoel je met netwerk inschakelen qua familie en vrienden? Politie kan niets.. alleen hem oppakken als hij weer voor de deur staat
29 november 2022
Ach jeetje... wat onzettend erg dat onveilige gevoel. Ik haal er wel uit dat politie er boven op zit, dat is belangrijk. Maak notities en hou je dagboek bij met wat er geurd. Blijf de politie bellen. Schakel je netwerk in , buren, familie en vrienden. Heb je al een ringdeurbel met camera? Tegenwoordige heb je ze ook in goedkope versie bij de action. Heel veel sterkte