Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Een boek schrijven

Hallo allemaal,

Mijn verschrikkelijke verhaal over misbruik in een religieuz internaat heb ik aantal doen gelden hier gedeeld.

Om deze gebeurtenis van me af te schrijven wil ik een boek schrijven. Ik was erg benieuwd of iemand ervaring heeft met schrijven van eigen ervaring?

Maar ook wil ik mijn verhaal met andere delen zodat ze gewaarschuwd zijn. En het is een boek aan mijn kinderen.

Ben benieuwd wie ervaring of ideeën heeft.

Groeten David.

 

Bezig met laden...

7 Reacties *

Standaard profielafbeelding
Ans
03 november 2022
Beste David, Wat goed dat je een boek wilt schrijven over wat je hebt meegemaakt! Ik heb er ervaring mee. Mijn boek heb ik inmiddels naar een uitgever gestuurd, die interesse heeft. Het gaat over een periode van misbruik dat lang geleden plaatsvond. Wat ik moeilijk vond was om een manier te vinden om over de dader te schrijven. Ik kon hem geen naam geven in het boek. Uiteindelijk heb ik er een soort van brief aan de dader van gemaakt. Wat ik ook moeilijk vond was om het verhaal vanuit mijn perspectief te vertellen. Dan ging het over mij en kwam het te dichtbij. Wat mij hielp om het verhaal te zien als het verhaal van het meisje dat ik toen was. Ik kon als het ware naar dat meisje kijken en haar verhaal vertellen. Toen vond ik het niet moeilijk meer en probeerde ik het verhaal spannend te maken voor de lezer. Uiteindelijk heb ik mijn boek met veel plezier geschreven. En het heeft me veel inzichten gegeven, waar anderen hopelijk ook wat aan hebben. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes en ook veel plezier met schrijven! Groet, Ans
02 november 2022
Hey, Leuk, thanks. Er zijn dingen dingen waarvan je nu misschien denkt dat het prima is om op te schrijven, maar na een aantal jaar krijg je er spijt van dat mensen dat van je weten. Zowel vreemden als kennisen, familie en vrienden. Het is lastig, maar probeer ook vooruit te kijken, doe dat voor jezelf
01 november 2022
Hey, Ik ben benieuwd! Ik heb zelf ook te maken gehad met religie, op een andere manier dan jij. Ik heb zelf wel eens gedacht om een fictie verhaal te schrijven. Maar dat is best lastig ondanks dat ik een dromer ben. Het is wel heftig om je eigen verhaal echt zo zwart op wit onder ogen te komen. Hou rekening met je privacy. Journal je? Dat kan al helpen om dingen te verwoorden.
02 november 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi Lineke, Dank voor je reactie. Wat bedoel je rekening houden met privacy in een boek? Mocht jij ooit een boek schrijven, dan zou ik die graag willen lezen. groeten David
30 oktober 2022
Hallo David, Knap van je dat je een boek wilt schrijven over wat je is overkomen. Zelf heb ik met een groepje een schrijfcursus gevolgd. Ik zou graag schrijven over wat je overkomt na de verkrachting. Maar meer over het hele politie onderzoek, verblijf in safe-house en de hele rechtszaak. Ook weer op therapie basis gaan werken. Zaken waar je tegen aan loopt. Ik had geen idee wat mij overkwam. Maar ik kon het na pas 3 jr niet opbrengen. Het was nog te heftig. Ik heb veel op papier staan. Maar ik heb geen idee waar te beginnen. Ook gedeelten van het politie onderzoek. Ben niet echt een schrijver. Al zou het zijn om anderen te helpen wat je allemaal kan verwachten. Dus als iemand tips heeft dan hou ik mij ook aanbevolen. Ik hoop dat het lukt met het boek. Zelf heb ik veel aan het boek van Sonja Graansma gehad. Liefs Chamilla.
29 oktober 2022
Hoi David, Ik heb geen ervaring met boek schrijven. Maar ik kan zeggen dat ik enorm veel heb gehad aan de boeken geschreven door andere mensen waarin ze hun seksueel misbruik verhaal deelden. Het was helend en inspirerend, jet heeft me voorbereid voor mijn eigen herstel traject. Het heeft me geïnspireerd om te openen voor andere mensen en opzoek gaan naar de verborgen waarheid. Het lijk me daarom super tof dat je een boek wilt schrijven. Ik heb zelf lang een idee gehad om een boe te schrijven, maar als ik begon dan kreeg ik de chaotische gedachten gang niet op orde en kon ik niet een samenhangend verhaal maken. Waar ik voornamelijk mee bezig was in mijn hersteltraject, was reflecties en verhaaltjes schrijven en dat bundelen. Ik dacht, als ik later wil, dan kan ik hier nog een boek van maken. Dan ben ik iig niet kwijt, want ja, het is mijn schatkist geworden! succes met het schrijven van je boek!
29 oktober 2022
Hoi David, Wat goed dat je op die manier je verhaal wilt delen met andere mensen met wellicht eenzelfde ervaring of juist om te waarschuwen voor de gebeurtenis die jou is aangedaan. Ikzelf heb in mijn verleden ook te maken gehad met seksueel misbruik en ben momenteel nog bezig met het verwoorden van mijn eigen autobiografie. Wat ik wel heb gemerkt tijdens het schrijven, is dat ik weer stil moest staan en diep moest graven in al die nare herinneringen. Soms kwam hierdoor weer veel verdriet naar boven, maar door de begeleiding met therapie kon ik dit beter accepteren. Wat ik probeer te zeggen is, is dat het heel goed werkt voor je eigen verwerking om jouw verhaal op papier te zetten, maar dat je wel rekening moet houden met wellicht nog verborgen emoties van wat jou is aangedaan. Wees hier op voorbereid en schakel dan als het nodig is optijd hulp in. Verder wens ik je veel succes met het schrijven van jouw verhaal. Als je een keer met iemand wil sparren hierover (niet dat ik professioneel schrijver ben) of tips wilt, dan mag je mij zeker een berichtje sturen! Veel liefs, Sharon