Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Misbruik in religieuze instelling

Hallo allemaal,

Op mijn 12e ben ik seksueel misbruikt door een volwassen oudere (18+) leerling in een religieus internaat in Nederland. Inmiddels ben ik 38 jaar.

De trauma verwerking is pas dit jaar nadrukkelijk op gang gekomen. Tot die tijd heb ik gedacht dat het wel voorbij zou gaan en dat ik het zou vergeten. Maar nu domineert het mijn leven.

Ik heb onlangs het internaat met het verleden geconfronteerd en ze waren erg verwijtend naar mij. Ook durven oud leerlingen niet met mij te praten omdat ze door het internaat als verrader neergezet gaan worden. 

Nu ben ik van plan om aangifte te doen alleen weet ik niet hoe ik deze misbruik kan bewijzen.

Wat is jullie ervaring in soortgelijke situaties? Ik kan jullie ideeën goed gebruiken. Dank voor het lezen.

 

Bezig met laden...

3 Reacties *

25 oktober 2022
Beste David, Op de eerste plaats, goed dat je het verwerken van je trauma opgepakt hebt. Zelf heb ik na 56 jaar zwijgen de stilte doorbroken na seksueel misbruik op een katholiek internaat. Ik heb geen aangifte gedaan omdat de dader is overleden. Wel heb ik gemerkt wat voor criminele kanten een religieuze organisatie heeft. De aangifte zal betrekking hebben op de dader en niet zo zeer op de organisatie. Ze zullen dit afschuiven. De enige strategie is om lotgenoten te zoeken en gezamenlijk een aangifte doen. Door jullie afzonderlijke verhalen kunnen ze het minder gemakkelijk ontkennen. Dan leg je de cultuur van de organisatie bloot. Sterkte bij het verwerken en succes bij het vinden van lotgenoten.
24 oktober 2022
Wat ontzettend naar voor je, David. Hoe je het kan bewijzen is de vraag. Misbruik kun je niet negeren of vergeten. Het domineert nu je leven omdat het nu aandacht verdient. Je kan alleen ermee leren omgaan en de schade wat jou is aangedaan proberen te herstellen. Als je nog geen therapie hebt, zou ik overwegen hiermee te beginnen. Succes en veel sterkte met aangifte doen.
23 oktober 2022
Wat een verschrikkelijk verhaal David. Raad heb ik niet maar ik zou toch aangifte doen. Misschien heeft hij wel meer slachtoffers gemaakt. Zijn er ook leraren of mentors die daar hebben gewerkt die je kan benaderen?. Dat internaat wil natuurlijk niet dat er iets naar buiten komt. Misschien kan je slachtofferhulp vragen. Die weten welke weg je moet bewandelen. Zijn er misschien krantenartikelen van vroeger over dit internaat? Ik hoop dat je je recht krijgt en respect dat je dit verteld. Veel sterkte gewenst.