Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Gestalkt

Ik ben bij een psycholoog in behandeling geweest. Toen de therapie stopte, werden we 'vrienden'. Ik was er toen mee accoord, ook al voelde het slecht aan. Toen ik in 2018 en 2019 zei dat ik dit niet meer wou, werd hij kwaad. Hij vertelde aan tig mensen wat ik in de therapie zei, en stalkte mij dag en nacht. Hij wou dat ik zijn geld aannam om te werken en te studeren. Dit wou ik niet. Ik neem van vreemden niets aan, en wanneer ik werk of niet, bepaal ik zelf wèl! 

Hij kon luisteren wat ik binnen in het huis vertelde, en bracht dit naar buiten toe. Naar de buren, naar praktisch iedereen.

Ik heb aangifte gedaan. Dit hielp niet. Ik deed de tweede keer aangifte. Dit hielp ook niets. Zonder bewijs geen aangifte!

Nu ben ik opnieuw bij een psycholoog. Deze gelooft mij niet dat ik gestalkt werd, en zei dat hij moet nadenken of ik een waantoestand heb. Ik wil liever niet meer naar deze nieuwe psycholoog toegaan. Ik vind hem niet fijn. Echter, ik heb het gevoel dat ik niet mag stoppen met de therapie. 

Heeft iemand een tip voor mij?

Bezig met laden...

12 Reacties

20 oktober 2022 (bewerkt)
Hallo beste Marie,

Allereerst spijtig om te horen wat jou is overkomen. Meld jouw klacht bij TG (Tuchtcollege Gezondheidszorg). Wie weet heeft die psycholoog niet alleen jou benadeeld. Vertel ook jouw huisarts over de akelige situatie. Grensoverschrijdend gedrag is NOOIT ok, vooral niet door een professioneel hulpverlener. Machtsmisbruik tegen een persoon die kwetsbaar is fout.
Ik adviseer jou om bij een vrouwelijke psycholoog therapie te volgen. Jouw huisarts kan jou hierbij helpen.

Ik wens jou veel sterkte toe om deze nare gebeurtenis een plek te kunnen geven, zodat jij dit achter je kunt laten.

Warme groet, Rachel
16 oktober 2022 (bewerkt)
Hallo Marie-help!

Je vroeg of iemand nog een goede psycholoog wist? Ik vond zelf Marlous de Graaf wel een goede vrouwelijke psycholoog. Zij werkte toen voor GGNet. Of zij daar nu nog werkt weet ik niet. Maar zij was wel goed vond ik. Ook integer, oprecht en redelijk in verslaglegging.
16 oktober 2022
Blijf zoeken. Die tijd heb jij nodig en dat zal ook je zelfvertrouwen terug brengen
Ok. Dit ga ik proberen.
Is er iemand die een goede vrouwelijke psycholoog kent? Brabant, Limburg, Gelderland?
16 oktober 2022
Dat is te gek voor woorden. Mijn advies aan jou vertrouw jij je huisarts wel? Zoja maak en afspraak met je arts laat hem weten wat er gaande is en laat je arts de behandeling stop zetten. En in het vervolg kan je vragen of je en vrouwelijk therapeut mag. Hoop dt je hier wat aan hebt maar jij bent niet verplicht om de therapie door te zetten helemaal als jij aangeeft dat het niet prettig voor je is.
Dank u wel!
Ik geloof zeker wel dat jij gestalkt werd. Je bent daarin niet de eerste die dit overkomt en zult ook niet de laatste zijn van dit ongemak. En volgens mij mag jij zeker wel stoppen met een behandeling waarvan jij merkt dat het niet goed voor je is. Heb je al eens op patiëntenrechten gegoogled? Het wordtbetaald van jóuw ziektekostenverzekering. Dan mag jij toch ook wel je eigen psycholoog uitkiezen? Mijn tip: Ga op zoek naar een andere psycholoog die wèl redelijk kan luisteren naar jou. Want het wordt al heel snel op waanideeën gegooid als ze geen bewijs genoeg hebben. Terwijl het eigenlijk ronduit zwaar psychisch geweld is wat je wordt aangedaan. En dan ook nog onder dwang bij een psycholoog blijven waarvan je alleen slechter wordt neergezet? Kijk maar eens op patiëntenrechten.
16 oktober 2022
Die man lijkt mij een narcist te zijn, ophouden daarnee
Bedankt.
Volhouden hoor, wat een klootzak is dit zeg! Echt misbruik en dat besef jij heel goed.
16 oktober 2022
Stoppen! Volg je gevoel!
Hij zei afgelopen week dat ik niet zomaar mag stoppen. Eerst vertel ik over stalken, wat hij als ziekte ziet bij mij. Dan ga ik ineens stoppen. Dit is passend bij een aantal ziektebeelden, zei hij. Daarom mag ik niet zomaar stoppen.
Hij gelooft mij niet, en dat vind ik het ergst.