Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

kan iemand mij helpen?

Standaard profielafbeelding
J16

hoi allemaal, ik vind het moeilijk om mijn verhaal hier te delen alleen ik ga mijn best doen. 

 

ik ben in het afgelopen half jaar meerdere keren verkracht.

er was een groepje jongens die mij in de gaten hield en mij toen meerdere keren heeft verkracht.

ik heb het hier nog heel moeilijk mee.

ik ben bang als ik naar de bus loop, als ik op school ben, als ik buiten loop en zelfs als ik thuis in m’n bed lig. 

ook zie ik meerdere keren per dag last van nare beelden van wat er al die keren is gebeurd.

 

ik heb gelukkig al meer dan een jaar een hele lieve vriend en hij is er in deze tijd echt voor me geweest.

ik voel me alleen zo schuldig tegenover hem, en ik wil hem niet hierin meeslepen want we zijn beide nog heel erg jong (17).

 

ik heb op dit moment geen psycholoog alleen heb veel behoefte aan een zorgverlener omdat ik merk dat mijn angst steeds erger word en ik niet meer alleen over straat durf.

 

heeft iemand misschien tips om hier goed mee om te gaan?

Bezig met laden...

10 Reacties

03 oktober 2022
Wat knap dat je toch hier je verhaal deelt! Allereerst super fijn dat je zo een lieve vriend hebt die er in deze moeilijke tijd voor jou is. Dit is heel belangrijk voor je verwerkingsproces. Natuurlijk kan het voor jou voelen dat jij hem hiermee belast, maar je vriend zal het misschien alleen maar prettig vinden dat jij hem hierbij betrekt. Wat de heftige beelden betreft, dit is natuurlijk niet fijn voor jou maar wel logisch na wat er is gebeurd. Je moet alleen zorgen dat die beelden geen overhand nemen in jou doen en laten. Het heeft tijd nodig om die vreselijke gebeurtenis een plekje te geven. Voor veel mensen (waaronder ook ikzelf) kan het helpen om hierbij in therapie te gaan of om met een psycholoog te praten. Zelf ben ik afgelopen april (na bijna 9 jaar) met EMDR- & Hypnotherapie gestart en ik moet zeggen dat dit voor mij heel erg heeft geholpen. We hebben iedere sessie aan bepaalde herinneringen, beelden, geluiden en gevoelens gewerkt die op dat moment het meest heftigst binnenkwamen of die op dat moment mijn leven het meest beheerste. Na iedere sessie was ik enorm moe, maar merkte ik wel dat wanneer ik een aantal dagen later dit beeld, geluid, herinnering of gevoel opriep dit steeds minder en op een gegeven moment zelfs niks meer met mij deed. Nu kan ik terugdenken aan bepaalde situaties met mijn ex zonder dat ik hier bang, verdrietig of angstig van word. Al met al heb ik dus veel baat gehad bij deze therapie en merk ik dat ik mezelf en mijn leven nu meer onder controle heb en ik niet meer beïnvloed wordt door deze gedachten. Nu wil ik je natuurlijk niet de therapie aanpraten, maar ik denk dat het wel iets is voor jou om in overweging te nemen gezien je verhaal. Veel sterkte! Liefs, Larissa
Standaard profielafbeelding
J16
04 oktober 2022
hoi larissa wat een super lief berichtje! Wat naar dat je ook zoiets heb meegemaakt.. ik hoop dat het snel beter met je gaat en anders kan je mij altijd een berichtje sturen! ik had eerst een psycholoog en heb het maar haar er 2x over gehad alleen had beide momenten het gevoel dat ze me niet geloofde en ze nam dit ook niet serieus. ik ben nu gestopt bij haar en sta nu op een nieuwe wachtlijst ingeschreven. ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat zijn want ik moet alles weer opnieuw vertellen en dat word erg moeilijk. bedankt voor je hulp ! liefs, jaslyn
02 oktober 2022
Hallo J16, Wat afschuwelijk is dit allemaal. Misschien kan je ondersteuning vinden bij Slachtofferhulp en een goede psychologe kan ook helpen. Zelf heb ik veel gehad aan EMDR om alles te verwerken. De scherpe kanten gaan er dan vanaf. Ook had ik een schrift om alles van mij af te schrijven. En gesprekken waarin ik me kon uiten wat ik de dader aan zou doen. Al mijn agressie en frustratie kwam eruit.Zeker een aanrader. En ook werd er geopperd om via de sportschool wat aan boksen te doen. Misschien samen met je vriend?. Pak alle hulp aan die kunt krijgen en je komt er sterker uit. Veel succes gewenst. Liefs Chamilla.
Standaard profielafbeelding
J16
02 oktober 2022
wat lief van je en bedankt voor de tips, ik zal er zeker wat mee doen! ik hoop dat het goed gaat met je en anders kan je me altijd een berichtje sturen.
30 september 2022
Wat vreselijk wat je is aangedaan!! En zoo dapper dat je het hier verteld. Is het een idee dat je samen met je vriend naar de huisarts gaat? Helaas horen zij dit vaker. En je mag daar huilen. Heb je familie die naast je staat? Ik denk aan jou lieve meid. Wat mij ook helpt is het schrijven. Zonder reserve. Met schelden en al. Veel sterkte hoor
Standaard profielafbeelding
J16
02 oktober 2022
hoihoi, heel erg lief van je bedankt. ik heb wel een paar mensen die mij kunnen helpen gelukkig.
30 september 2022
Hoi, ik wou nog even zeggen dat ik het heel erg voor je vind wat je mee hebt gemaakt!Het is heel erg begrijpelijk dat je bang bent en last hebt van flash backs. Ik snap wat je bedoelt over dat je het lastig vind om te bellen. Ik heb er zelf 4 dagen over gedaan om de moed te verzamellen om te gaan bellen maar ik was toch blij dat ik het had gedaan. Maar zou je naar je huisarts kunnen of willen gaan denk je? Ik zou je graag gunnen dat je geholpen gaat worden. Met mij gaat het wel ik ben zelf ook bezig om hulp te krijgen van de ggz voor mijn ptss.
Standaard profielafbeelding
J16
02 oktober 2022
heel lief van je, bedankt voor je hulp. fijn dat je hulp heb, heel veel succes en als je ooit over iets wilt praten kan je me altijd een berichten sturen
30 september 2022
Hoi J16 knap dat je dit verteld en goed van je dat je vraagt om hulp! Ik weet ook uit eigen evaring dat dit niet makkelijk is. Heb je al aan je huisarts om hulp gevraagd? Heb je slachtoffer hulp al eens gebeld? Ik ben blij voor je dat je een lieve vriend hebt! Ik wens je heel veel sterkte en kracht!
Standaard profielafbeelding
J16
30 september 2022
hoi wat lief van je! ik ben niet naar mijn huisarts gegaan voor hulp en ik heb slachtoffer hulp nog nooit gebeld.. ik vind bellen erg lastig als het hierover gaat. ik kom dan niet goed uit m’n woorden en raak in paniek. ik hoop dat alles goed met je gaat.