Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Schadevergoeding

Hey allemaal,

zoals jullie weten is het morgen (29e) 2 jaar geleden dat ik ben verkracht. Ik heb in februari dit jaar aangifte gedaan en ik krijg ook begeleiding van slachtofferhulp. 
zij hebben mij verteld dat ik een schadevergoeding krijg voor deze verkrachting. Maar ik zou graag willen weten wanneer ik deze krijg en hoeveel dit bedrag ongeveer gaat zijn. Maar ik durf dit niet aan mijn begeleider  te vragen omdat ik dan bang ben dat ze denken dat ik alleen op het geld uit ben. Maar hij heeft gezegd dat ik dit verdien omdat heel mijn leven is verkloot door dit gebeuren. 
wat vinden jullie wat ik het beste kan doen?

Bezig met laden...

7 Reacties

29 augustus 2022
Hallo Laura-19. Niet aan jezelf twijfelen hoor. Je hebt er recht op. Ik had een pro-deo advocate die mij ook heeft geholpen en slachtofferhulp. Ik heb toendertijd een schadevergoeding gekregen van 10.000 euro. Wordt door de overheid uitbetaald en de dader moet elke maand wat betalen. Het is meer gerechtigheid vind ik. Al werd ik door de dader uitgescholden dat die hoeren het alleen om het geld te doen was. Er waren na mij nog 2 slachtoffers. Heb altijd gewerkt dus kon je zien hoe gestoord hij was. Dus gewoon vragen hoor. Sterkte gewenst. Veel liefs.
29 augustus 2022 (bewerkt)
Dankjewel! Liefs
28 augustus 2022
Hoi Laura-19, Zo herkenbaar het bang zijn dat je op geld uit bent met dit soort vragen. Ik heb zelf 1 september na 4 jaar eindelijk mijn rechtszaak. Ik heb helaas niet alle antwoorden, maar ik en mijn advocaat eisen ongeveer 15.000 voor materiële schade (het vervroegd stoppen met mijn opleiding door mijn opgelopen trauma) en ook ongeveer 15.000 voor immateriële schade (de traumaklachten, depressie, ptss en angststoornissen die ik heb ontwikkeld). Of ik die krijg weet ik pas over 2 weken. Hoe ik dat dan krijg en wanneer weet ik niet precies, maar volgensmij krijg je het eerst van de overheid en moet de dader het aan de overheid afbetalen. Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Je hebt alle recht om geld te eisen! Dat mag! Dat is het minste wat een dader kan terug doen!
28 augustus 2022 (bewerkt)
Indien je voldoende bewijslast hebt (niet voor veroordeling) om aan te tonen dat je behandeling nodig hebt gehad en dat het je leven dusdanig negatief heeft beinvloed dan heb je daar recht op. Er zijn verschillende gradaties daarin qua uitkering. Een oud client van me had ik dit ook geadviseerd en die heeft toen het maximale gekregen en dat was 30.000euro. Tussen de aanvraag indienen en de reactie krijgen zit ongeveer een half jaar om het in behandeling te laten nemen. Er volgt dan een gesprek met een medewerker van dat schadefonds welke gaat bekijken hoeveel kans je daadwerkelijk maakt en deze gaat dan ook vragen om bewijslasten aan te dragen om de zaak aan te dragen. Bij mijn ex client heeft dit toen nog een half jaar geduurd (ook ivm opvragen van alle gegevens aangezien haar casus zo'n 12 tot 18 jaar geleden heeft gespeeld. Vaak verjaren dit soort zaken maar hierbij geldt ook dat indien je door psychische omstandigheden niet in staat bent geweest eerder een aanvraag in te dienen dan wordt daar rekening mee gehouden. Hopelijk weet je hiermee voldoende. Zo niet vraag gerust. P.s. het gaat ook om aantoonbare lasten. Psychische klachten waarvoor je behandelt bent. Uitval werk of studie waardoor loonderf is ontstaan etc. Dus het is geen plek om rijk van te worden maar welke echt compenseert waar je recht op hebt.
Ik heb hierdoor idd moeten stoppen met mij studie omdat ik het mentaal niet meer gehandeld kreeg. Met werk heb ik tijdelijk moeten stoppen/ minder uren kunnen maken door mijn paniekaanvallen
Maar is het dan niet raar als ik naar mijn begeleider van slachtofferhulp hierover bel voor meer informatie?
Hoi Laura, Je hebt er recht op ook volgens je begeleider, dus ik zou er gewoon om vragen hoe en wat. Vragen staat vrij en je lijkt me niet het type dat op geld uit is. Dus ga ervoor. Succes en sterkte. Groetjes Luna 22