Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Voorstellen Ambassadeur: Henk S.

Ik mag mezelf aan jullie voorstellen als nieuwe ambassadeur. Mijn naam is Henk Struik, 65 jaar en woonachtig in het dorp Warns in SudWest Fryslan. Daar woon ik tot volle tevredenheid sinds oktober 2020 met mijn vrouw Wil. We wonen zonder kinderen, dochter Sharon woont in een beschermde woongroep in Almere. Thomas, onze zoon woont met vrouw en ons prachtige eerste kleinkind in Dronten.

Het prille begin

Ik ben, net als Wil, geboren in Amsterdam. Mijn wiegje stond in een woning aan de Ceintuurbaan. Heb nog steeds mooie herinneringen aan Mokum. Tijdens een uitje met vrienden ontmoette ik Wil in discotheek Inn aan de Korte Leidsedwarsstraat. Eind jaren zeventig verhuisden we via mijn werkgever naar het nieuwe Almere.

Het gaat wringen

Ons verhaal in Almere begon in Almere Haven. Als losstaand stadsdeel was het net een dorp. Het ging ons voor de wind en we wilden gaan kopen. Dat werd uiteindelijk een huis in Almere Stad in de wijk Tussen de Vaarten. Als betrokken bewoner en mensenmens had ik al snel een groot netwerk en was ik actief in vele initiatieven in de NewTown Almere. Maar hoe ouder we werden en hoe langer we in Almere woonden, het begon ergens te knagen. ‘Het’ was weg. En met ‘het’ bedoel ik het gevoel verbonden te zijn met de stad. We wilden beide weg.

Toeval bestaat niet

De drang om de stad te verlaten werd steeds sterker. We begonnen om ons heen te kijken. Dronten, Zeewolde, Lelystad… het was het allemaal nét niet. Twee goede vrienden van me waren al een paar jaar eerder verhuisd naar Friesland en zeurde sinds we kenbaar te hebben gemaakt dat we Almere wilde verlaten, “kom naar Friesland”. Het ontlokte bij mij de reactie “Friesland, wat moet ik in Friesland…?” Terug naar onze zoektocht. Op zekere avond, Wil en ik zitten apart van elkaar op onze eigen laptop wat te kijken op Funda, komen we uit op dezelfde woning in Warns. Dat kon geen toeval zijn. (Over toeval kan ik nog wel een boek vol schrijven, dus ik laat het hier maar bij). We nemen contact op met de makelaar en ondanks het begin van de Corona ellende gaat het ineens in sneltreinvaart. Oktober 2020 laten we Almere als woonstad voorgoed achter ons en betrekken een twee-onder-1-kap in Warns.

Wonen in een dorp, het went snel

Eenmaal gesetteld laten we op een van onze eerste avonden samen onze hond uit. We wonen in de Kapelstrjitte. Het is dan ook niet verwonderlijk dat aan het einden van de straat een kapel staat. Links en rechts daarvan alleen weilanden. Ik sta even stil “Wil, moet je nou eens horen”. “Wat”, zegt Wil verbaasd. “Dat bedoel ik”, vervolg ik. Het is doodstil op wat mekkerenden schapen na. Geen sirenes, geen verkeer, geen vliegtuigen…. alleen een zalige rust. Het wonen in een dorp went snel. Iedereen is even vriendelijk en behulpzaam. En Almere? Dat hoef ik niet helemaal te missen. Naast mijn eigen IT bedrijf waarbij ik computerproblemen bij particulieren en kleine bedrijven oplos, ben ik parttime assistent systeembeheerder bij stichting AAP in Almere. Op vrijdag ga ik naar kantoor. De andere dagen werk ik vanuit huis. (met dank aan Corona die het thuiswerken op de kaart heeft gezet). Sharon onze dochter woont nog steeds in Almere. Ze heeft een verstandelijke beperking en zit er prima in de woongroep. We hebben besloten haar daar te laten en eens in de twee weken komt ze het weekend bij ons. Ik kan dat mooi combineren met de vrijdag trip naar AAP.

Het noodlot slaat hard, heel hard toe

Het is zomer 2021. Zowel beroepsmatig als privé zit ik veel op internet en Social Media. Regelmatig waarschuw ik mensen voor de gevaren die steeds meer op de loer liggen. En dan, dan slaat het noodlot toe en ik tuin er met open ogen in. Op gehaaide wijze wordt ik opgelicht zonder er erg in te hebben. Het kost ons bijna al het spaargeld dat van de verkoop van de woning in Almere was overgebleven voor de oude dag. Iets meer dan 50.000 euro verdwijnt als sneeuw voor de zon. Het is alsof de grond onder mijn voeten wegzakt.

Waarom wil ik ambassadeur zijn van de community?

Na het gebeuren volgt een rollercoaster van emoties. Woede, huilbuien, pijn in de maag, slapeloze nachten… het passeert allemaal de revue. Het herstel gaat moeizaam. Mijn geluk is, dat ik naast de zo’n veertig jarige loopbaan in de computerbranche, ik twee uitstapjes heb gemaakt bij uitgeverijen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Moeizaam pas ik het geleerde toe. Dat wordt mijn redding. Het gaat hoofdzakelijk over mindset, of anders, hoe plak je welk labeltje op een gebeurtenis. Klinkt voor sommigen misschien zweverig maar is dat zeker niet. Langzaam kruip ik uit een diep, heel diep dal. De controlfreak in me wordt weer wakker en ik besluit me te gaan richten op de wereld van de oplichters en hun technieken. Ook besluit ik vastberaden om al mijn kennis ter beschikking te stellen aan de slachtoffers van dit soort praktijken. Via een eerste anoniem contact kom ik in contact met de drijvende krachten achter het forum die me vragen ambassadeur te worden. Ik wijzig mijn forumnaam in mijn eigen naam en heb zojuist aangegeven graag mijn diensten aan te bieden. Ik hoop veel mensen via dit medium te kunnen bijstaan.

Bezig met laden...

10 Reacties *

Standaard profielafbeelding
Joy
29 november 2023

Ik hoop dat je mij kunt bijstaan. Zoveel geld verloren. En vertrouwen. Ik huil veel en voel angst en woede ook naar mezelf. Het gaf ook zoveel stress. Ik heb dat geld zooo hard nodig voor oa mijn knieoperatie en herstel etc. VRESIJK voel ik mij. Heb geen familie om op terug te vallen. Ik vertel het aan zo weinig mogelijk mensen. Je moet zo oppassen! Ik heb als bijnaam joy en mijn verhaal heet personificatie bekende. Dank Henk

29 december 2022
Dag Henk, Hoe kan ik in contact met u komen?
25 december 2022
Aan allen en [~5657] in het bijzonder, een update. Heb afgelopen donderdag een kennismakingsgesprek gehad met de advocaat uit de uitzending van RADAR, Marius Hupkes. De rust die hij uitstraalt en zijn expertise hebben me doen besluiten deel te nemen aan een groepje gedupeerden die de handschoen oppakken. Zo'n rechtszaak is een lang proces maar er is goede hoop op een positieve uitkomst. Voor ons is het de laatste strohalm. Ook al is het gebeurd in 2021, ik blijf strijdbaar. Kan uiteraard niet op details ingaan maar zal jullie zeker op de hoogte houden.
Standaard profielafbeelding
Joy
29 november 2023

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Ja Radar daar denk ik ook aan. Wil zo graag een schadeclaim. Kom echt zwaar in de fin. Problemen. Hoe kan ik je bereiken?
Mijn bijnaam is Joy. Opgelicht personificatie bekende. Graag hoor ik van je.

23 november 2022
Henk, dat heb ik toen ook gedacht, van de politie heb je niets te verwachten, maar de dnb hierop aanspreken zou mogelijk wel iets zijn...voor de toekomst. Als eenling een advocaat in de arm nemen schiet ook niet op, maar mogelijk als we wat krachten bundelen... Soms hoor je ook dat banken alarm slaan als er klantvreemde transacties plaatshebben. Maar kennelijk is dat ook meer uitzondering dan regel, en heeft dat vangnetje bij jou en mij niet gewerkt. Ik hoor graag als die advocaat ergens een opening ziet. Vr. Gr. Jenny
25 oktober 2022
Gisteravond, 24 oktober, npo1 radar. Ik zie een man zijn verhaal vertellen, smak geld kwijt, en ik besef, mijn verhaal, andere namen, dat wel, maar dezelfde manier. Eerst wekt men vertrouwen, dan verhuizen ze je geld naar een andere rekening, naar een crypto rekening. Je krijgt een mooie wallet, de bedragen stijgen, en zodra je iets wil opnemen is er ineens paniek. We zijn gehackt, en mijn bankrekening is niet veilig...ik zou het daar maar even leegmaken naar een andere rekening. Daarna moet ik ineens veel winstbelasting ophoesten voordat ik het walletbedrag kan opnemen. De wallet bleek niet te bestaan, het geld is weg, mijn zelfvertrouwen ook. De meneer in de uitzending, vlg zijn vrouw altijd heel precies, en alles checkend, leek op mij, ik had ook nooit gedacht dat.... Nu wordt ik nog steeds 3-6 keer per dag gebeld, waarschijnlijk om me te 'helpen' mijn geld terug te halen. Totdat ik al hun nummers heb geblokkeerd.
23 november 2022

Als antwoord op door 88621899230c47…

[~5657] , sorry, zie net pas je bericht. Inderdaad dezelfde handelswijze, ook bij mij is het zo gegaan. De schaamte was enorm, temeer omdat ik als IT'er altijd mensen waarschuwde en ik..... ik tuinde er ook met open ogen in. Nu ik de schaamte voorbij ben is het een doel geworden om me nog meer in te zetten voor slachtoffers. Wat je beschrijft is nog wel het ergste, de zogenoemde bedrijven die beweren dat ze je geld kunnen terughalen. In het geval van crypto kan dat absoluut niet, maar laten ze je wel een fee betalen. Nog meer geld kwijt is het resultaat. Ga hier dus nooit op in, hoe zelfverzekerd ze ook mogen klinken. Overigens bedankt voor de tip, zal de uitzending van Radar (als dat nog lukt) terug gaan kijken. Update: Zojuist de uitzending bekeken. Inderdaad heel veel overeenkomsten. Met name de rol van de DNB is dubieus, wel boetes opleggen, maar slachtoffers in de kou laten staan. In de uitzending komt een advocaat aan het woord. Zojuist contact opgenomen met zijn kantoor voor een kennismakingsgesprek. Ik hou je (jullie) op de hoogte.
30 augustus 2022
Wat erg wat jullie is overkomen Henk. Ik word er echt verdrietig van als ik besef hoeveel in en in slechte mensen er op de wereld zijn en ik het niet door heb door mijn naïviteit of niet wil geloven gewoon. Maar helaas wordt dat anders als je ermee geconfronteerd wordt. 14 augustus is het account van mijn dochter gehackt, gelukkig was ik er op tijd bij en hebben ze niets kunnen bestellen maar ze blijven bezig. Ik ben daarom ook vandaag hier lid geworden om te kijken wat ik eraan zou kunnen doen om het ergere te voorkomen. Ik wens jullie heel veel sterkte. Vriendelijke groetjes
18 augustus 2022
Welkom als nieuwe ambassadeur Henk. Ik vind het verschrikkelijk wat jullie is overkomen. Maar helaas moet ik zeggen ik ben ook zoiets verloren. Dus ik weet hoe je je voelt alsnog heel veel sterkte en het gaat allemaal goed komen. De groetjes
24 augustus 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Dank je Berry-31, het is nu een jaar geleden en soms komt het gevoel van onmacht en woede terug. Weet er wel steeds beter mee om te gaan gelukkig. Het klinkt simpel, maar de gedachte "ach, het is maar geld' doet wonderen. Ik kan dat zeggen omdat we door het nemen van extra banen voldoende reserves hebben opgebouwd. Ook een door vrienden opgezette crowdfunding gaf ons een push naar herstel. Maar zuur blijft het zeker.