Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Daten

Standaard profielafbeelding
T

Goedemorgen :)

In loop ergens tegen aan en ik wil graag jullie advies hierover. Ik ben nu 25 en al een paar jaar in behandeling voor ptss doordat ik van mijn 17e tot mijn 20e seksueel misbruikt ben. Nu heb ik echt al grote stappen gemaakt met traumabehandeling en heb ik het verleden steeds meer een plekje kunnen geven.

Hierdoor durf ik ook weer in contact te komen met mannen en vind ik aanrakingen soms ook wel prettig. Gister had ik een tweede date met een hele leuke man en ik vond het ontzettend spannend. Tijdens het zoenen kon ik constant wel in het hier en nu blijven en raakte niet in paniek. Maar toen we een beetje op elkaar gingen liggen kreeg ik last van herbelevingen. Ik zag constant het gezicht van de dader (terwijl hij er echt in geen enkel opzicht oplijkt). Ook ging ik weer een beetje dissocieren en voelde ik mijn benen niet meer. Ik kon wel aangeven dat ik niet verder wou dan dat er probeerde wel steeds al mijn trucjes die ik heb geleerd om niet in de herbelevingen te blijven hangen maar hierdoor heb ik niet echt de hele tijd kunnen genieten. Toen ik gisteravond thuis kwam kwamen er weer gedachtes als 'ik kan dit niet' 'ik doe het nooit weer' 'ik kap alles meteen af'. Vanacht heb ik ook weer veel nachtmerries gehad. En nu voel ik me ontzettend eenzaam...

Ik weet echt niet hoe ik hier mee om moet gaan en ik vraag me af of mensen dit herkennen en hoe je hier mee omgaat. Wanneer vertel je aan een date over het verleden? En hoe? En wat? In ieder geval helpt het al iets op het van me af te schrijven. 

Veel liefs, 

T

 

Bezig met laden...

2 Reacties *

12 augustus 2022
Hoi T, ik zou denk ik ook hebben als ik iemand echt leuk vind (nu) de angst zou hebben als ik meer en meer over mijn heftige verleden zou loslaten dat iemand afschrikt en wegjaagt. Dus ik kan me ook wel voorstellen voordat hij jou afwijst jij de boel afkapt. Denk heel goed dat je dingen aan het aftasten bent en weer dingen aangaat. Hierdoor loop je nu nog tegen bepaalde dingen aan. Ik hoop wat Lotte ook heel mooi teruggeeft dat de juiste jongen die jou echt leuk vind geen problemen heeft het rustiger aan te doen. En alle begrip zal kunnen opbrengen. Ik moet dit ook meenemen als ik weer ga daten (thanks Lotte :) ). Sinds 2a3wkn tinder weer op mijn telefoon. Maar nog niemand geliked vooral kruisjes gegeven ;) Heel erg aan het inkomen weer na lange tijd eruit gelegen te hebben> En ook waar wil ik mijn energie in gaan steken en wie niet. Ik begin volgende week pas met een traumabehandeling traject waarschijnlijk EMDR en Exposure. Daarnaast een haptotherapeut benaderd omdat ik door alles recent moeilijk bij mn gevoel kan komen. Je schrijft dat je allerlei truukjes hebt geleerd om niet in je herbelevingen te blijven hangen. Mijn triggers beheersen op dit moment mijn leven. Elke dag is een strijd aan spanningen, triggers, adrenaline, situaties die bakken met stres opleveren. Vervolgens weer stretch en yogaoefeningen doen om de spanningen uit mijn hoofd en lichaam te werken. Maar het gaat niet weg. Het beheerst mijn leven op dit moment nog dat ik echt dagen heb dat ik moedeloos ben en wanhopig. Van gaat dit ooit nog over? Ga ik ooit nog beter functioneren... Mag ik vragen wat de truukjes zijn die je hebt geleerd om niet in je herbelevingen te blijven hangen. Mag me evt een prive berichtje sturen of hier plaatsen. Ik ben heel benieuwd en ook soms vanuit wanhoop, machteloosheid zoekende van hoe ga ik uit mijn triggers, herbelevingen en spanningen komen.
12 augustus 2022
Hi T, Ten eerste, wat mag je ontzettend trots op jezelf zijn hoe ver je al bent gekomen denk ik. Ik vind het niet zo gek dat als het wat verder gaat dan zoenen na een date je een beetje in paniek raakt. Ik ben zelf begin april seksueel misbruikt en zat er enorm mee dat ik nu die 'stempel' zou hebben. Dat gaat gelukkig al een stuk beter. Daten is nog even niet mogelijk en ik herken wat je verteld over het eenzame gevoel.. Dat je misbruikt bent betekent natuurlijk niet dat je geen liefde en warmte meer wil voelen. Zoenen, strelen, seks.. het kan ook gewoon iets heel moois en fijns zijn. In ieder geval.. ik ben aan mannelijke vrienden om mij heen gaan vragen "wat zou je ervan vinden als een meisje met wie je gaat daten dat overkomen is" en ze reageren allemaal hetzelfde. Namelijk dat dat helemaal niet erg is en alleen klootzakken (pardon my French) daar een probleem van zouden maken. Als iemand jou leuk vindt, vind diegene het niet erg om wat rustiger aan te doen en kan diegene ook rekening ermee houden dat ze niet te snel moeten gaan. Ik denk dat je het hem, als je dat zelf wil, wel kan vertellen en op die manier uitleggen dat intimiteit wat rustiger opgebouwd moet worden. Als hij zijn hart op de juiste plek heeft zitten denk ik dat hij het alleen maar heel erg fijn vindt dat je zo open en eerlijk bent. Jij kan dit! Heel veel succes!