Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

geen herinneringen van trauma

Hey allemaal,

Graag zou ik jullie hulp en advies willen met het volgende:

ik reageer zolang ik me kan herinneren al terughoudend op aanraking en intimiteit. Ik houd er niet van als iemand me knuffelt, tenzij dit mijn partner is. Toen ik seksueel actief werd ging dit op sommige momenten moeizaam; ik kon dan tijdens of na de intimiteit een paniekaanval krijgen waarbij ik ging huilen en hyperventileren. Ik heb altijd de neiging gehad om mijn benen dicht tegen elkaar te houden als ik zit en voel me er vaak niet prettig bij als ik een open houding aanneem. 

op een avond was ik bij vrienden en waren we elkaar wat aan het plagen. Een van die vriendinnen ging vervolgens op mij zitten en ik raakte meteen in een paniekaanval waarbij ik ging hyperventileren en heel angstig was. Mijn vrienden schrokken heel erg en vroegen wat er was en of er ooit iets van misbruik o.i.d. had plaatsgevonden. Ik heb hier echter geen herinneringen aan buiten mijn reactie op dergelijke situaties. Ook heb ik nooit mezelf durven aanraken of hiermee experimenteren, ik vond dit vies en voelde me heel slecht als ik er überhaupt aan dacht. 

afgelopen zomer ben ik vervolgens door een hele goede vriend seksueel misbruikt, maar alle gevoelens van angst, vies voelen etc. waren voor mij al herkenbaar en voelde niet echt nieuw. Dit liet mij nog meer doen vermoeden dat er wellicht al in het verleden een soortgelijk iets is voorgevallen waar ik dus geen herinneringen aan heb. 

heeft iemand ervaring met dergelijke situaties? en eventueel tips hoe ik erachter kan komen of dit inderdaad het geval is? 

Bezig met laden...

3 Reacties *

03 juni 2022
Als er geen actieve herinneringen zijn is het lastig om daar emdr op los te laten. Het is desondanks niet onmogelijk. Als je het nieuwe beeld behandelt kan het oude verbonden beeld als een dominosteentje mee omvallen. Het nieuwe beeld met het oude gevoel kan dit teweeg brengen. Ik heb dit zo gedaan rondom geweld uit het verleden waar ik geen actieve herinneringen meer aan had (verdrongen) Dus je kunt pogen een emdr therapeut te vinden die flexibel genoeg er zo mee om te gaan. Effectiviteit is natuurlijk wel wat anders maar mogelijk dat alle beetjes helpen. Heb je het misbruik wat je wel herinnert behandeld en "afgerond"? Als het om basis intimiteit gaat dan kan exposure therapie (door een seksuoloog mogelijk) iets kunnen betekenen. Maar verder dan dit reikt mijn kennis helaas niet. Het is lastig iets te behandelen waarbij de herinnering er niet is. Ik heb bij mij met name exposure toegepast om de op dat moment geldende gedachten gevoelens enzo aan te pakken.
02 juni 2022
Hoi Steven, Dankjewel voor je reactie en het meedenken. De enige trigger die ik herken in dergelijke voorvallen is een gevoel van onveiligheid. Wanneer ik veel in mijn hoofd zit, iets me niet lekker zit of ik me in bepaalde mate emotioneel gezien onveilig voel dan krijg ik deze reactie. De paniekaanvallen zijn verder echter alleen met intimiteit en niet met aanraking zoals een knuffel o.i.d. (op die ene keer zoals omschreven na dan). Dit maakt dat ik het lastig vind om dit te wijden aan opvoeding. Ik heb er inderdaad wel eens met een professional over gesproken, maar geven eigenlijk een soortgelijk antwoord dat het dus zowel ontwikkeling gerelateerd alsook seksueel zou kunnen zijn. Hier kom ik dus niet veel verder mee... Toen ik dus wel seksueel misbruikt was leefde voor mij echter heel erg het gevoel dat dit dus niet de eerste keer was. Je gaat echter heel erg aan jezelf twijfelen omdat je er weinig woorden aan kan geven. Ik denk dat mijn vraag vooral eigenlijk is hoe dit uit te sluiten?
02 juni 2022
Hoi Leontina, goed dat je de vraag stelt. Het zou met misbruik te maken kunnen hebben maar ook met opvoeding of met hoe jouw seksualiteit ontwikkeld heeft. Aangezien het met name op aanraking/seksualiteit naar voren komt en ik geen indirecte triggers terug lees zou het kunnen dat het met name een ontwikkeling kunnen zijn. Heb je al met de huisarts een psycholoog of seksuoloog gesproken? Ik zou je namelijk adviseren met dergelijke professionals in contact te treden.