Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

contact met dader

hoi,

ik ben vorig jaar verkracht door een onbekende. eerst deed ik alsof er niks gebeurd was maar na een paar maanden begon ik erover te praten met mijn huidige vriend (toen was het nog niet officieel) waardoor ik erachter kwam dat ik er toch meer last van had dan ik in eerste instantie dacht. hierdoor ben ik met steeds meer mensen gaan praten (psycholoog, studieadviseur en uiteindelijk ook de politie). nu is er op dit moment nog iets waar ik over twijfel. of ik contact met hem wil opnemen dmv een brief of een gesprek oid om hem te vertellen wat de gebeurtenis met mij heeft gedaan en vooral ook om te voorkomen dat hij zoiets nog een keer doet. ik ben alleen heel erg bang voor mijn reactie als ik met hem in contact kom. op dit moment gaat het redelijk met mij maar dat komt omdat ik ergens mijzelf in mijn hoofd heb wijsgemaakt dat hij niet echt meer bestaat of zo, is er iemand die dit herkent? zodra ik met hem in contact kom (ook al is dit een brief) is er een soort bevestiging van zijn bestaan. hij studeert aan dezelfde universiteit maar ik ben hem gelukkig nooit meer tegengekomen. is er misschien iemand die ervaring heeft met het “confronteren” van zijn/haar dader? ik denk namelijk dat het mij aan de ene kant heel erg zou helpen als ik weet dat hij weet wat hij mij heeft aangedaan maar aan de andere kant wil ik niet dat ik mij mentaal (nog) slechter ga voelen over wat er gebeurd is aangezien het nu relatief goed met mij gaat.

groetjes a

Bezig met laden...

7 Reacties *

09 juni 2022
Hoi Anna, Ik heb mijn ex er 3 jaar later mee geconfronteerd. Hij ontkende het en werd boos, maar dit had ik ook wel verwacht. Ik denk dat als je het doet, het belangrijk is dat je er over nadenkt wat je kan verwachten, en of het jou zou helpen. Ik zelf vond het fijn dat ik het hem heb verteld, ontkennen of niet, ik heb gezegd wat het met mij heeft gedaan, wat hij mij heeft aangedaan. Maar het bracht zeker ook vervelende gevoelens naar boven. Denk er lang over na, schrijf desnoods een brief alleen voor jezelf. Liefs & sterkte!
01 juni 2022
Ik denk dat jij hier wel doorheen moet. Dan wordt jij gelukkiger. Dus confronteer hem, zet die stap, maar zorg wel vooraf voor een achterban, je huidige vriend zeker ook! Dan weten jullie wat je aan elkaar hebt (verstop dit niet !).
01 juni 2022
Ik zou het versturen inderdaad niet te snel doen Anna, omdat je niet weet hoe hij gaat reageren en wat dat met jou zou doen. Zelf heb ik tientallen jaren later een bericht gestuurd. Het was mooi dat ik in zijn reactie een stukje erkenning kreeg, maar het was vooral voor mezelf om het af te sluiten. liefs, Fabi
01 juni 2022
Hoi Anna Ik heb mijn vader geconfronteerd met alles wat hij mij heeft aangedaan. Dit beaamde hij en ontkende hij en toen weer bekennen. Met andere woorden werd er weer een spelletje met me gespeeld. Het eindigde dat hij zei dat ik z'n dochter niet meer was en sindsdien heb ik hem niet meer gezien of gehoord. Dit was in 2015 ,in het begin van mijn therapie. Ik heb spijt dat ik dit gedaan heb toen. Ik ben nu heel erg gegroeid en sterker geworden dus ik wou dat ik de kans later had gepakt . Misschien heb je er iets aan. Veel sterkte ♡
01 juni 2022
Dag Anna, Ik denk persoonlijk naar de dader zelf een brief schrijven niks zal uithalen, enkel zal het jou nog meer schaden omdat je of geen reactie zal krijgen of geen gewenste reactie. Toegeven zal hij niet doen evenmin zijn excuses aanbieden. Je kan wel een brief schrijven en deze voor uzelf houden of voorlezen voor jouw therapeut. Ik spreek jammer genoeg uit ervaring , ik kreeg wel reactie terug en het was allemaal geen waar , hij verstond er niks van . En geloof mij die klap is nog harder !! Ik snap echt dat je dit wilt doen , want bij mij moest het er ook uit. Maar heb nu geleerd tijdens mijn opname dat schrijven helend werkt en luidop lezen tegen een therapeut of uw vriendje . Dikke knuffel en sterkte ,??
01 juni 2022

Als antwoord op door d464ac99756c4e…

hoi! bedankt voor je reactie! wat vervelend dat het jou zo slecht heeft gedaan, ik snap inderdaad dat als je zo een reactie ontvangt de klap nog harder is. dat schrijven is misschien inderdaad wel het deel wat mij het meeste zou helpen dus dat kan ik in ieder geval doen en dan lees ik dat aan mijn vriend voor. bedankt voor de tip! veel liefs en sterkte!!
01 juni 2022
Hoi Anna, een dader confronteren kan helpend zijn maar.... ja die zijn er wel een aantal. 1. Het klinkt alsof je zaken hebt weggestopt. Het kan zijn dat die dan terug komen en de klap daarvan je uit balans brengt. 2. Hij niet ontvankelijk is en je ziet als iemand die hem onrechtmatig beschuldigd en het kan zelfs zijn dat ze jou voor laster en smaad aangeven (zeker met de aanwezigheid van een brief) 3. Als je bij de politie zelf nog een zaak wilt starten worst vaak niet geadviseerd contact te zoeken.dit ivm het onderzoek. Overleg dan dus met de politie. 4. Als je het gesprek met die partij aan gaat en die persoon is wel ontvankelijk dan kan het zijn dat deze veelvuldig contact gaat willen ivm schuldgevoelens. Wees je er van te voren van bewust wat je van die ander verlangt en maak dit dan ook kenbaar Ik heb mijn dader geconfronteerd gehad. Ik heb erna ook nog contact gehouden maar dat was om minder goede redenen. Het heeft mij veel geholpen maar ik mag achteraf blij zijn dat het bij mij zo goed verlopen is. Het heeft mij veel geholpen om de dader te leren kennen/begrijpen in zijn beweegredenen. Dat is desondanks niet hetgeen wat me het meest heeft geholpen. Het sterken van mijn eigen karakter en het aanpakken van mijn valkuilen is wat me vooral geholpen heeft. Het erkennen van mijn kwetsbaarheid, maar ook de kracht die dit met zich mee brengt. Hopelijk heb je hier al wat aan. Als je meer wilt weten. Vragen staat vrij!