Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Ik wil haar helpen maar ik weet niet hoe

Hallo. Ik heb dit verhaal ook net gedeeld op "Tips voor en door helpers" maar misschien is dit wel een meer correcte plek. Ik zie dat hier meer reacties worden gegeven en hopelijk kan iemand mij helpen met mijn probleem. Mijn verhaal is dit:

 

Ik ben twee jaar geleden een meisje tegengekomen op omegle (chat site). We hebben lang contact gehouden en zijn echt goede vrienden geworden. Ze vertelde me alles wat er in haar leven gebeurde en dat ze suicidale gedachtes heeft en regelmatig snijd om hier vanaf te komen. Ze is op dit moment 15 jaar.

Rond februari - maart werd zij ineens stiler. Ze had wat tijd voor zichzelf nodig en die heb ik haar gegeven. We hadden nog wel dagelijks contact maar dat beperkte zich tot goedemorgen/welterusten. Uiteindelijk begon ze weer te praten en heeft ze me verteld wat er gebeurd was.

Begin februari heeft ze een man ontmoet op omegle. Hier heeft ze een paar dagen later mee afgesproken en hij heeft haar "aangeraakt". Bijna een maand later hebben ze weer afgesproken. Dit keer in een hotelkamer. Hier heeft hij haar meerdere malen verkracht en geslagen. Ze vertelde dat ze blauwe plekken had na de tijd. Daarna heeft ze begin april een weekend met hem doorgebracht. Hier heeft hij haar weer meerdere keren verkracht en geslagen. Ze zei dat de eerste keer ze alleen van dat suicidale gevoel af wou en die ervaring met hem bracht haar daar vanaf. De tweede keer was ze van te voren onzekerder en bang. Hij had haar deze keer ook meer pijn gedaan en wondjes gegeven. Achteraf heeft ze een zwangerschaps test gedaan omdat ze niet zeker wist of hij in haar was klaargekomen of dat hij een condoom had gebruikt of niet.

Dat was de laatste keer dat ze met hem heeft afgesproken. Hij woont in Duitsland en het is moeilijk voor hem om langs te komen opnieuw. Daarbij komt dat hij als barman werkt en een heel onregelmatig leven leid. Hij woont bij een vriend en heeft een kind met een andere vrouw. Ze mag van hem niet met andere jongens omgaan of met iemand spreken. Hij zelf is wel aan het daten met andere mensen omdat hij "niet alleen kan zijn".

Nu hebben ze nog steeds veel contact met elkaar. En wij gelukkig ook. Maar zei wil nog steeds weer met hem afspreken. Ik kan met haar over hem vragen stellen maar ik weet niet wat ik moet doen. Ze zegt dat ze nog steeds heel confused is en niet goed weet waarom ze wil afspreken met hem. Ze zijn van plan om in de zomervakantie opnieuw af te spreken en dan wil zijn naar hem toe. Echter gisterenavond heeft zij hem weer gevraagd om sneller langs te komen en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb gezegd dat ik mee wil in het hotel waar ze gaan afspreken. Zodat ze iemand heeft om naar toe te gaan wanneer het teveel wordt. Als hij weer niet reageert wanneer zei nee zegt of wanneer hij haar harder slaat of mishandelt. Ik weet niet of dit goed is.

Ik probeer haar steeds te vertellen wat zei me eerder heeft verteld. Over hoe ze zich voelde toen het gebeurde en na de tijd en wat er allemaal is gebeurt. Zei denkt dat het anders is de volgende keer maar ik ben bang dat het nog erger wordt.

Ik ben bang om het haar ouders of haar vrienden te vertellen omdat ik niet wil dat ze mij als vertrouwenspersoon kwijt raakt of dat ze denk dat ik haar verraad. Ik weet ook niet of dat de juiste keuze zou zijn.

Ik woon zelf 3 kwartier van haar af en heb haar 1 keer in het echt gezien nadat ze weer een heftige avond met hem had gehad online. Verder hebben we veel contact met elkaar online.

Hoe ga ik hier mee om? Hoe kan ik haar helpen? Moet ik haar tegenhouden om opnieuw met hem af te spreken? Moet ik haar laten gaan? Moet ik haar ouders inlichten? Haar vrienden?


Alvast bedankt voor de reacties

 

Bezig met laden...

4 Reacties

02 juni 2022
Ik ben van mening dat jij je best hebt gedaan en er goed aan gedaan hebt dat je haar ouders hebt ingelicht. Dapper en hartstikke goed. Het is aan hen om hulp in te schakelen voor hun minderjarige dochter.
01 juni 2022
Update: Ik heb haar moeder opgebeld en het allemaal verteld. Ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan. Maar ik weet het nog niet. Ik voel me nu ook schuldig tegenover haar. Tegenover haar ouders. Ik weet het niet.
27 mei 2022
Hallo, Zo te lezen gaat het over een kwetsbaar meisje. Als eerste wil ik adviseren om tegen haar te zeggen om bij Omegle weg te blijven. Het is inmiddels algemeen bekend dat daar foute (volwassen mannen) op zoek zijn naar kwetsbare kinderen. Uiteraard niet allemaal maar er zit heel veel rotzooi op. Daarnaast hebben we het hier over meerdere strafbare feiten. Het meisje is 15, dus minderjarig. De man is volwassen. Daar komt de verkrachting en mishandeling bij en onttrekking ouderlijk gezag. Hele zware casus en tevens heel triest. Mijn advies is om dit met haar te bespreken. Aangeven dat je haar wilt helpen en samen kijkt naar mogelijkheden. Dit kan via de politie, veilig thuis of eerst in gesprek met haar ouders. Er moet hoe dan ook zsm actie komen. Dit meisje heeft bescherming nodig en hulpverlening. Je kunt ook eerst anoniem je verhaal vertellen bij veilig thuis Sterkte en succes met doorpakken. Er moet iets gebeuren en daar hebben wij in NL goede hulpverleners voor. Het zou je eigen kind zijn en je hebt geen idee… verschrikkelijk.
27 mei 2022
Hallo Victoria, Bedankt voor je reactie. Ja ze is een heel kwetsbaar meisje en sluit zich steeds verder af van haar vrienden. Haar ouders kan ze het ook niet vertellen. Ik heb haar aangedrongen om aan de schooldokter door te geven dat ze met iemand wil praten over haar gedachtes. Nog niet over hem want ik heb het gevoel dat ze daartoe nog helemaal niet bereid is. Ik weet inderdaad dat er meerdere zware strafbare feiten zijn gepleegd. De ergste dingen die een 15 jarig meisje kan overkomen denk ik. Vandaar mijn hulpvraag hier ook. Ik heb net een chat gehad met veilig thuis. Die verwezen me door naar het centrum voor seksueel misbruik en de politie. Ze konden niks voor mij betekenen tenzij de ouders slecht of onvoldoende handelen wanneer ze het eenmaal wisten. Ik probeer het nu eerst bij het centrum voor seksueel misbruik. Ik probeer haar zoveel mogelijk duidelijk te maken dat opnieuw afspreken met hem echt gevaarlijk en slecht is. Maar ik heb het gevoel dat ik niet echt kan doordringen tot haar. Ik weet niet of ik er goed aan doe om dit voor mezelf te houden. Of dat het slim is om haar te laten gaan en dan wel aanwezig zijn in hetzelfde hotel wanneer ze toch afspreekt. Dat ze wel iemand heeft. Of dat ik dit gelijk moet melden. Bij haar ouders of de politie. Bedankt.