Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Nasleep

Dag lieve mensen,

Ik heb nu langer dan een jaar geleden het contact met mijn ex verbroken. In die relatie is er sprake geweest van zowel fysiek-, verbaal-, als seksueel geweld. Ik heb een lange tijd het idee gehad dat dit geen impact op mij heeft gehad. Echter heb ik al een lange tijd last van een raar gevoel in mijn hoofd wat ik het best kan omschrijven als duizeligheid, dit is tijdens de relatie begonnen. Er is veel lichamelijk onderzoek geweest en hier is niets uit gekomen. De duizeligheid is zo belemmerend dat het niet meer lukte om te werken. Ik dacht dat wellicht het verzwijgen van de mishandeling een oorzaak kon zijn en ben begonnen er over te gaan praten met naasten en ik heb tevens ook psychologische hulp gezocht. Ik ben blij dat ik er voor heb gekozen om mijn verhaal te delen en het trauma te verwerken. Ik heb ook zeker het idee dat het heeft geholpen om mij minder te schamen voor wat mij is overkomen. Echter ervaar ik nog steeds dat rare gevoel in mijn hoofd en ben ik heel erg vermoeid. De klachten die ik nu nog ervaar passen denk ik het best in een burn-out achtig kader waarbij het aannemelijk is dat mijn stresshormonen uit balans zijn geraakt. Ik vraag mij af of andere mensen dit ook zo ervaren/hebben ervaren. Ik kan namelijk weinig vinden over langdurige, fysieke klachten na het meemaken van een trauma. 
 

Veel liefs en sterkte toegewenst aan iedereen die het moeilijk heeft. 
 

Bezig met laden...

15 Reacties *

17 mei 2022
Hoi Jamie, ik hoop ook snel de juiste mensen en hulp op mijn pad te gaan krijgen. EMDR goede verhalen over gehoord dat hopelijk goed zal helpen de lading en spanningen van heel veel triggers weg te doen laten nemen. Fijn dat je momenten hebt dat het lukt beter te relativeren. Jij ook veel succes met alles.
14 mei 2022
Hoi Sue, duurde even. Herken ook zoveel van mezelf hoe jij bezig bent jezelf te fixen en staande te blijven of hier sterker uit zien te komen door focus op zoveel als gezonde voeding met momenten van even zondigen. Ik schrijf ook met regelmaat om dingen van me af te schrijven en werk ook met to do lijstjes qua echt to do maar ook persoonlijke ontwikkeling waarin ik sterker wil worden. Bewegen en manieren zoeken die helpen om hopelijk verder te komen en bepaalde zaken hopelijk achter je zien te laten. Ik vind je heel sterk en je bent super goed bezig ;-) Oprecht compliment. Het blijft een zoektocht in bepaalde mensen die je pad hebben gekruist op een hele negatieve manier om ook in mijn geval en wellicht velen op dit forum daar sterker afstand van zien te krijgen. En gezonde normalere mensen zo veel als in mijn leven aan te trekken en veel gezonde stabiele positieve rustige situaties gaan aantrekken die me hopelijk helpen meer en meer te kunnen gaan ontspannen en zaken loslaten. Herstellen, hopelijk diep herstellen van alle schade en de baas worden over mijn triggers. En weer goed vooruit ;) Fijn weekend!
11 mei 2022
Tijd zien te vinden om.te focussen op mezelf voeden blijft lastig. Kinderen met keelontsteking, dan weer corona dan weer dat met spoed afmaken tot laat........ Ik heb nu een overleef lijstje gemaakt voor iedere dag met max 5 dingen wat ik minimaal nodig heb voor mezelf om sterk te blijven. Zonder tijdstip. Checklist per dag voor mezelf Daarnaas schrijf ik iedere week mijn doelen van het jaar uit op een rijtje en krabbel ik er wat naast. Ik fantaseer even waar ik straks wil zijn. En hoe ik me dan voel.......om hoop te houden. Soms, schrijf ik ook op hoe ik per week misschien 2 uurtjes heb, om dichter bij mijn doel te komen. Of wat er iedere dag nodig is om er te komen en dat zet ik in mijn agenda en streep ik door als ik het gedaan heb en niet, als het niet gelukt is. 1. Elke dag schrijven, mag ook 1 zin zijn 2. Fruit en groenten eten ( hou je dieet simpel, als je al niet lekker bent neem geen complexe dingen op je, eet groenten fruit en volkoren brood met gezond beleg. Zorg voor nood maaltijden in de diepvries die gezond zijn op te warmen. Fastfood zorgt voor ontstekingscellen. Wat weer depressie kan teweeg brengen. Eet liever brood met bio - ah soep suikervrij of yoghurt dan een oongezond avond maaltijd als je geen energie voor koken hebt. Complexere en leuke recepten bewaar die voor de zondag. 3. Sport 1 uur per dag en 30 mij (zon) licht per dag. 4. Drink genoeg water. 5. Om 21:30 gaat alles uit, dan tv kijken , afleiding, nieuwe beelden, nieuwe herrineringen, heerlijk een goede film kinken, geen horor of drama. Maar leuke dingen kijken. Neem dokter vogel rustgevend. Daarnaast probeer ik 1 keer per dag te bidden. En te danken voor wat ik wel heb, te relativeren door te denken aan de moeilijkheden van anderen en hoe dat ervoor zorgt dat ik elke dag op waarde probeer te stellen. Kijk naar de mensen in Oekraine.......bid voor ze en dank voor de dagen die je zelf nog wel hebt in veiligheid. Stuur 1 keer per maand een kaart of doe een goede daad.voor een ander. Dat is het meest lastig als je zelf geen energie hebt en je niks meer over hebt. Maar geven kan het gevoel geven aan jeelf dat je leeft. Dat je iets kan betekenen ondanks je eigen ellende. Ik probeer te onthouden flexibel te zijn en aan te passen aan wissellende omstandigheden. Kin ziek, thuis blijven, geen sport, geen afleiding. Alternatief, thuis yoga en een goede film.huren op KPN. Dit probeer ik zo een beetje. Vandaag was ik sip. Bedrukkend gevoel, wolken over me , grijs.....licht onheil gevoel wat speelt er nu weer achter de schermen , wat haalt mijn ex nu weer uit wat ik later pas ondek en me te maken krijg. Ademen........loslaten ....... leuke romantische comedy kijken, blokkeren, ademem.......geef mezelf over, kijk alles van boven af ...... ik zie meelf vliegen boven alles uit...... wat is het toch allemaal onbelangrijk eigenlijk.....ook hier kom ik over heen.....laat ze maar druk maken.....ik kijk van boven....en zie hoe klein het probleem is in perspectief van de wereldse ellende........ toch weer onheil gevoel, zenuwachtig..... laat maar weer los...... zorgen maken heeft nooit een EL ( maatstaaf van vroeger) aan iemands zijn leven toegevoegd staat in de bijbel. Tv kijken, iets leuks, fantaseren over hoe leuk ik mijn leven zou willen hebben....geloven..... tv.... slapen... Weltrusten iedereen en sterkte iedereen
11 mei 2022
Hoi Sue, dank je wel voor je reactie. Ik ben ook ingestort een aantal jaar geleden. Daarvoor en lang erna ook paniek en angstaanvallen gehad. Veel herkenning in jou verhaal ook dat iemand gericht is je stuk te maken (langdurig). Hier langdurig ondermijnt gevoeld, in de gaten gehouden, gesaboteerd, ontwricht. Ook herken ik dat bewegen mij wel hielp met adrenaline weghalen maar soms hielp niks meer. Radeloos was ik op zulke momenten mezelf staande zien te houden. Ik merk ook dat ik veel bewegen nodig heb, doe ik dat niet lopen de spanningen (nu nog) op, zetten zich vast en ik kan niet ontladen bij stilzitten op werk. Vooral tijdens bewegen/sporten weet ik zaken los te laten of eruit te bewegen of stabiliseren en zorgen dat de spanning die is opgelopen niet hoger oploopt maar tijdelijk stopt en verminderd. Zo te lezen ben jij ook nog zoekende hoe hiermee beter om te leren gaan lastig ook als je samen kinderen hebt. Een rechtszaak lopen? Hopelijk brengt het hoger beroep op bepaalde vlakken meer rust voor jou.
12 mei 2022

Als antwoord op door 1310c280f8d245…

Dankjewel voor je reactie. Ik heb onder je reactie weer gereageerd, per ongeluk weer als reactie bij Jamie, oops.
10 mei 2022
Hai Roos, Totaal 13 jaar relatie waarvan 8 jaar huwelijk , zolang heeft het geduurd. Ik sliep niet meer, ik dacht niet meer helder, continu paniek aanvallen, flashbacks, trillen, duizelig een soort zeeziek, mails lezen lukte niet meer, desociatie gevoelens. In het huwelijks maakte hij dit zo......dat hij mij kapot maakte. Ze zijn nu weg, behalve de flashbacks, maar ik zit voor een deel nog midden in de situatie maar dan op een andwee manier, we delen het gezag over de kids. Dus ik heb nog met hem te maken. Eerst was ik pro in yoga en dans voor dit huwelijk. Ik merk dat dit niet genoeg is om mijn adrenaline weg te halen. Als ik niet sport slaap ik niet. Ik probeer dus te sporten 1.5 fitness of 1.5 uur snelwandelen met thuis buikspieren of 30 min non stop banen zwemmen. Als ik het niet doe, slaap ik 4 uur op een nacht wegens de spanningen die ik nu nog met hem heb op bijna dagelijkse basis ook in de vorm van rechtszaken. Ik heb soms nog angst, als hij weer een onzin beschuldiging uit. Maar sinds een paar weken probeer ik alles te zien met sarcasme en humor. Niet dat dat altijd lukt maar het helpt. Want zorgen maken heeft meestal geen zin. Het blijft lastig. Maar hoop binnen kort in het hoger beroep een aantal punten tot rust te brengen.
10 mei 2022
@ Jamie3 en Sue hoe lang heeft bij jullie deze situatie geduurd? Ik heb zelf met een zeer heftige langdurige ontwrichtende situatie te maken gehad tot recent van 9jr. Wat Sue beschrijft ik heb nu echt dagen dat ik denk komt het ooit nog goed met mij? Mijn systeem en hoofd/concentratie is helemaal van slag. Last van allerlei triggers die spanning opbouwen (Ik heb al een doorverwijzing gehad van de huisarts voor traumatherapie nu in afwachting voor uitnodiging om op intake te komen, nog geen behandeling in zicht :( ). Probeer mezelf te stabiliseren met bewegen zoals: wandelen, yoga zaken uit hoofd en lichaam stretchen. Dat helpt soms wel even. Maar de spanningen komen telkens terug overdag op werk, als ik thuis zit op de bank en snachts in bed. Nu vaak momenten van moedeloos zijn. Wellicht veel geduld hebben en hopen dat wanneer de tijd verstrijkt de klachten minder worden. Ik wilde nog een HBO werken-leren opleiding starten. Voorlopig zit dat er nog niet in. Eerst moet mijn hoofd weer wat beter gaan werken.
11 mei 2022

Als antwoord op door 1310c280f8d245…

Hai Roos, Ik had op je vraag gereageerd maar perongeluk als reactie op jamie. Hoop dat je er wat aan hebt het is geloof ik 1 van de laatste reacties, Groethes Sue
16 mei 2022

Als antwoord op door 1310c280f8d245…

Hoi Roos, Sorry voor mijn late reactie. Bij mij heeft de relatie drie jaar geduurd. Wat heftig om te lezen dat je zo lang in een ontwrichtende situatie hebt gezeten. Ik herken sterk het gevoel van moedeloosheid, dat je jezelf afvraagt of het ooit nog goed zal komen. Gelukkig zijn er ook momenten waarin het beter lukt te relativeren, dan schrijf ik berichten naar mezelf voor als dat minder goed gaat. Sue heeft al heel veel tips gegeven, ik hoop dat die wat soelaas voor je bieden. Rot ook dat de behandeling op zich laat wachten, hopelijk word je snel uitgenodigd voor de behandeling. EMDR heeft mij gelukkig al wat geholpen. Ik hoop dat dit voor jou ook zo is. Heel veel sterkte en kracht toegewenst. Lieve groeten, Jamie
10 mei 2022
Dag Jamie, Wanneer we blootgesteld worden aan trauma gaat ons brein in overlevingsmodus. Dit blijft aanhouden tot het moment dat we onszelf veilig voelen. Dit kan bij sommigen heel snel zijn zoals bij jou maar bij anderen (door bijvoorbeeld herbelevingen enzo) langer duren. Je brein maakt dus continue overuren en het is vergelijkbaar met een elektronisch/mechanisch apparaat zoals een auto of computer. Deze kun je blijven draaien en wanneer je die laat afkoelen kan het zijn dat die continue uitgezette delen bij het krimpen (koelen) opeens barsten. Bij ons brein barst er niet zomaar iets maar het lijkt dan wel of er een stop uit vliegt ofzo. Bij de een is dat burn out klachten. De ander wordt depressief en weer een ander wordt psychotisch. Mogelijk dat je brein dus nog overactief is. Behandelen van je trauma is goed en soms kan rustgevende medicatie helpen een soort reset te maken
16 mei 2022

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Beste Steven, Bedankt voor uw reactie en de uitleg. Het geeft wat geruststelling dat het eigenlijk vrij logisch is dat ik deze klachten ervaar. Ik probeer de situatie te aanvaarden zoals hij is en hoop dat de lichamelijke klachten uiteindelijk minder zullen worden. Hartelijke groet, Jamie
10 mei 2022
Hoi Jamie3, Supergoed dat je hulp hebt gezocht! De duizeligheid herken ik niet maar wel de vermoeidheid. Na eerst een bloedonderzoek te hebben gehad bij de huisarts en deze geen aanwijzingen gaf op iets lichamelijk heb ik Op advies van mijn regiebehandelaar contact gezocht met een lichaamsgerichte therapeut. Deze dame heeft mij geholpen om weer te mogen luisteren naar mijn lijf. Geen gemakkelijk proces maar gaandeweg ontdekte ik dat de kleine stapjes maakte dat bepaalde lichamelijke klachten verminderden. Nu heb ik nog therapie van haar en met een beetje goede wil maakt de vermoeidheid meer en meer plaats voor energie. Wellicht iets voor jou? Veel Sterkte en kracht toegewenst. Groetjes, Arnold
16 mei 2022

Als antwoord op door 7e4ff368322d43…

Hoi Arnold, Dank voor uw reactie. Als het goed is heb ik binnenkort mijn eerste afspraak met een coach die zich richt op het contact maken met je lichaam en je leert hier beter naar te luisteren. Ik hoop dat dit mij helpt in mijn herstel. Bedankt voor het advies. Met vriendelijke groet, Jamie
10 mei 2022
Lieve Jamie, Dankjewel voor het delen van je verhaal. Zeker weten dat dat kan en normaal is deze fysieke klachten die jij ervaardt. Toen ik 2 jaar weg was van mijn slechte relatie verdwenen de klachten langzamerhand stuk voor stuk bij mij. Ik dacht dat ik mij nooit meer normaal zou voelen en voor altijd beperkt zou zijn en rekening moest houden met klachten. Maar heus, het wordt beter. Of laat ik zeggen, er is zeker mogelijkheid dat deze klachten wel over gaan. Langdurige stress kan uitputting veroorzaken met alle klachten van dien. Je staat te lang aan en je hormonen kunnen uit balans zijn. Ik herken de klachten die je schrijft zelf als ik stil zat op de bank leek ik zee ziek, het maakte mij vang waardoor ik dan weer paniekaanvallen kreeg. Dit is weg, ik ben hersteld. En ik geloof dat jou dat ook kan gebeuren. Het is belangrijk nu jezelf te voeden, op te bouwen en je te concentreren op leuke dingen. Dokter vogel rustgevebd extra sterk gaven mij wat verlichting. En overdag afwiselling tussen bewegen en liggen, ook overdag een uur op de bank. Als ik veel huilde spande mijn spieren van mijn hoofd erg aan, ik kreeg dan meer last van duizeligheid , dit had ik pas later door, dat dit dan verergerde. Ondertussen ga je vast vaak denken dat het nooit meer over gaa. Acceptatie van waar je nu bent en manieren vinden er mee om te gaan is voor nu even belangrijk. Anders blijft het aanhouden. Het is oke, waar je nu bent,.geef je lichaam en geeft rust en beweging en buitenlucht en eet gezond, slaap goed, gebruik geen midellen uiteraard. Als je slecht slaapt , doet iedere dag echt goed sporten, al is het banen trekken in het zwembad, een uur wandelen, sportschool en licht een wonder. En maak als je het leuk vindt een lijst met dingen die jou blij maken binnen jou mogelijkheden. Iets lekkers koken, wandelen naar het strand,.in je eentje naar de bios , ik noem maar wat. Kijk of je er elke dag 1 van kan doen of meer ls je tijd hebt. En verzin een beloning voor het weekeind. Al zijn het die lekkere chocolatjes. Je kunt ook iedere dag even schrijven om.in contact te blijven met jezelf. Al.voel je je nog zo slecht, kleed je aan voor de dag.En sta op om dezelfde tijden is mijn advies. En maak een lijstje met doelen , werk er naar toe maar wees niet te streng. Dan heb je het gevoel dat je ergens naar toe kan werken, aanpassen gaandeweg aam tempo kan altijd.
16 mei 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Lieve Sue, Bedankt voor je reactie. Ik voel mij erg moedeloos en merk dat ik de situatie heel lastig kan accepteren. Ik maak mij veel zorgen omdat ik soms inderdaad het idee heb dat het nooit meer goed kan komen. Jouw bericht biedt hoop, dankjewel daarvoor. Ook heel erg bedankt voor alle tips. Ik probeer mijzelf elke ochtend weer bij elkaar te rapen en goed voor mijzelf te zorgen. Ik hoop dat het snel beter zal gaan. Lieve groeten, Jamie