Overslaan en naar de inhoud gaan

Herkenning...

Vorige week sprak ik mijn coach. Hij kent van mijn verhaal over datingfraude. Naar aanleiding van een gesprek met zijn moeder die zei dat datingfraude waarschijnlijk veel ingewikkelder lag dan de media het doet voorkomen vroeg hij, min of meer recht op de vrouw af, "als je die verhalen hoort wat denk je dan, wat doet het je?"
Ik gaf aan dat ik de documentaire van de Tinder Swindler nog niet had gezien maar dat ik van de week wel al kookte van woede toen een DJ van Radio 2 zei ' ik vond dat ene meisje wel een beetje naïef'.

Dit weekend heb ik de veel besproken documentaire gekeken. Zo een ander verhaal als het mijne maar ook zoveel overeenkomsten. Ik vond het heftig om te kijken en veel herinneringen uit mijn eigen verhaal kwamen weer boven.

Deze man bestaat echt, deze man heeft zijn rijkdom laten zien, alle mensen om hem heen bestaan. Deze man liet merken dat hij om de andere persoon gaf. Of dat nu echt was of niet...
Een totaal andere dimensie van datingfraude.

Hoezo naïef? Hoezo dom? Hoezo oordelen... Ja het was misschien niet handig om een creditcard op jou naam te laten gebruiken of geld te lenen aan een goede vriend. Maar naïef.

Nee mevrouw de DJ niet naïef, niet dom. Gewoon erin geluisd door een crimineel.

Mijn lieve vriend, die samen met mij de documentaire keek, zag aan me dat het me raakte. Hij kent mijn verhaal en vindt mij enorm moedig dat ik mijn ervaring gebruik om anderen te steunen. En dat ik daarnaast zoveel mogelijk bekendheid wil geven aan datingfraude.
En daar houd ik me aan vast. Aan mensen die mij steunen in mijn strijd en mij niet veroordelen voor wat mij is overkomen.

Bezig met laden...

3 Reacties *

22 februari 2022
Gistermiddag documentaire gekeken samen met mijn man, broer en schoonzus. Wilde die zo graag zien maar durfde niet alleen te kijken. Als je niet van kortbij datingfraude hebt meegemaakt dan denk je ook: hoe kunnen die vrouwen hier in trappen. De realiteit is echter dat er dagelijks vrouwen/ mannen er ingeluisd worden. Dat er jaarlijks velen worden bedrogen en geruïneerd achtergelaten worden. Slachtoffers zijn jaren bezig om schulden af te betalen. De emotionele schade is groot, wie kunnen ze nog vertrouwen? Het is geweldig om te lezen dat je een begripvolle vriend hebt. Onze zoon zit nog steeds in het web van zijn dader. Hij ziet niet wat iedereen om hem heen wel ziet. Hebben hem afleveringen van Kees van der Spek laten zien en nog dringt het niet tot hem door. In documentaire herken ik dat dader steeds blijft herhalen dat hij te vertrouwen is en dat het geld snel wordt terugbetaald. Zo zijn de berichten naar onze zoon ook. Kan niet bevatten hoe het mogelijk is dat je iemand die je maar paar keer hebt ontmoet, meer vertrouwt dan je eigen ouders die al 30 jaar dag en nacht voor je klaar staan. Het is goed voor mij om te lezen dat gelukkig veel mensen toch het besef krijgen dat ze bedrogen worden. Het sterkt ook dat ze weer iemand tegenkomen die begrip heeft en waar ze het geluk bij kunnen vinden. Op dit moment zijn wij nog wachtende totdat het kwartje bij onze zoon valt. Staan tot die tijd machteloos toe te kijken. Geef je vriend een knuffel van mij, hij geeft mij hoop. Veel geluk samen.
21 februari 2022
Hi Stier, Het is een mooie documentaire om te kijken. Het laat goed zien hoever datingfraude gaat. Er komen gaat herinneringen boven. Best dat hoe sterk je bent dat je nu alweer zover bent gekomen. En dat geldt voor deze dames ook. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
21 februari 2022
Hoi sylvia Ik heb ook een stukje gekeken, ik heb hem uitgezet. Ook ik had het er moeilijk mee om te kijken. Ik moet hem nog afkijken maar ik wil het niet alleen doen. De herinnering aan die datingfraude........ik snap helemaal wat je bedoel ?. Toch ga ik hem afkijken, ben te nieuwsgierig hoe het afloopt. Groetjes Stier1973