Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Als een open wond

10 jaar geleden ben ik seksueel misbruikt. Het heeft ook 10 jaar geduurd voor ik het zo durfde te noemen, omdat er voor de buitenwereld niets aan de hand leek te zijn. 10 jaar lang heb ik het weggestopt. 
 

Ik heb mij lang geschaamd omdat ik vond dat ik er te weinig tegen had gedaan en er teveel in mee ben gegaan. Inmiddels weet ik beter. Toch heeft het zo lang geduurd voor ik durf te zeggen dat het niet mijn schuld is en dat wat er gebeurd is, verkeerd was.

 

Aan het wegstoppen van het probleem kwam een einde toen ik in mijn huidige relatie tegen dingen aan begon te lopen die te maken hadden met het verleden. Omdat het niet meer alleen mijn probleem was, maar ook dat van mijn vriend, besloot ik hulp te zoeken. 
 

Inmiddels ben ik 2 POH’s, een coach en 3 psychologen verder maar voel ik mij nog steeds niet geholpen. EMDR sloeg niet aan omdat ik niet bij mijn gevoel kom. Mijn huidige psycholoog heeft onlangs aangegeven dat mijn behandeling stopt, omdat zij mij niet meer verder kan helpen. Zij heeft mij geadviseerd contact op te nemen met een eenmanspraktijk welke niet vergoed wordt door de verzekeraar. Omdat ik inmiddels al veel geld kwijt ben aan meerdere jaren eigen risico en een zelf gefinancierd coachingstraject, lukt het mij niet om deze nieuwe therapie van 100 euro per sessie te bekostigen. 
 

Ik ben ten einde raad. Ik moet veel huilen en heb er eigenlijk spijt van dat ik het ben aangegaan. Het voelt alsof ik een wond heb opengekrabd, welke nu niet meer goed kan genezen. 

Bezig met laden...

2 Reacties *

03 oktober 2021
Heel erg herkenbaar wat je schrijft. Bij mij helpen psychologen ook niet omdat dat gewoon erover praten is en je zo niet bij je gevoel komt. Mij heeft haptonomie enorm geholpen (valt in de verzekering onder alternatieve zorg). Daarmee ga je voelen wat er in je lichaam gebeurt en kom je weer in contact met jezelf. Doordat je op die manier bij je gevoel komt zou het kunnen dat emdr in de toekomst wel kan helpen voor je. Zo ging dat althans bij mij. Dat zal je echt gaan helpen, ook in je relatie. Heel veel succes ?
29 september 2021
Hoi, ik wordt wat verdrietig als ik je reactie lees. Enerzijds vanwege het feit dat je dit tien jaar geleden hebt moeten doorstaan. En anderzijds dat je dit nog steeds zo moet doorstaan. Dat maakt het dubbel zo zwaar en dat vind ik oprecht heel vervelend voor je. Je schrijft dat je je schaamde voor wat jou is overkomen. Dat is een heel gebruikelijke response die velen van ons kennen. We zoeken de schuld bij onszelf. Wat als ik.. etc. Onterecht, want het is je overkomen. Je bent misbruikt en de verantwoordelijkheid daarvan ligt volledig bij de ander. Goed van je dat je hulp bent gaan zoeken. Heel jammer dat je geen klik vond in de behandelaren. Dat is echt heel jammer. Je schrijft "Ik moet veel huilen en heb er eigenlijk spijt van dat ik het ben aangegaan. Het voelt alsof ik een wond heb opengekrabd, welke nu niet meer goed kan genezen." Wat daarin opvalt is dat je de schuld ook in deze tekst bij jezelf zoekt. Jij hebt die wond niet open gekrast. Die wond is door een ander je toegebracht. Ik weet uit eigen ervaring dat die wond onzichtbaar onderhuids kan zitten, maar dat die na verloop van tijd open gaat. Daar hoef je niks in te doen en daar kun je niks in doen, dat trauma komt aan de oppervlakte. Het is lastig aan te geven wat je het best nu kunt doen. Mijn advies zou zijn om met de huisarts contact op te nemen en je verhaal te doen. Wellicht kent hij of zij je verhaal al, maar als je vertelt dat je nu tegen een muur oploopt omdat je de nieuwe behandeling niet kunt betalen, zijn er wellicht andere opties? Kent je huisarts nog een andere behandelaar, die mogelijk wel vergoed wordt? Ik wens je namens ons allemaal ontzettend veel sterkte en ik hoop dat je de hulp krijgt die je verdient. Groetjes,