Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Misbruik door opa

Sinds 2 weken zijn we te weten te komen dat onze middelste dochter is misbruikt door opa van haar 5e tot haar 11e. Wellicht al eerder maar dit weet ze niet. Dochter was al jaren depressief maar we dachten dat dit kwam door pestverleden maar er zat nog iets veel ergers achter. Hulpverleningstraject is in gang gezet maar nog niet gestart ivm wachtlijst en de praktijk waar mijn dochter graag naartoe wil is niet gecontracteerd met onze gemeente. Dit wordt dus nog een ding. Nu heeft opa ALS en is oma erg afhankelijk van opa en labiel. We hebben ons verhaal gedeeld met familie leden van opa waar ze geen contact meer mee hebben en nu blijkt dat hij zijn 4 zussen vroeger ook heeft misbruikt. Nu moeten we opa en oma nog confronteren maar we zien hier enorm tegenop omdat we niet weten hoe oma gaat reageren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb inmiddels hun huisarts al op de hoogte gebracht voor eventuele hulp wanneer we ze gaan confronteren maar veel kunnen ze niet doen.

Bezig met laden...

5 Reacties *

01 juli 2021
Wauw! Wat een enorme grote en dappere stappen hebben jullie gezet. Wat fijn dat jullie dochter snel terecht kan binnen de hulpverlening, haar herstel is nu het meest belangrijke dat er is. Het moet erg zwaar zijn geweest de confrontatie aan te gaan, maar echt heel knap dat jullie dit hebben doorgezet. Het blijft een lastige situatie. Een verstandige keus om het nu om jullie gezin te laten draaien, dat staat nu op nummer 1. Ik wens jullie ook heel veel sterkte en kracht in deze tijd.
01 juli 2021
Wat vreselijk dat dit jullie dochter (en indirect jullie hele gezin) is overkomen Someone. Ik kan me voorstellen dat het een hele moeilijke situatie is. Ik heb geen ervaring met misbruik binnen de familie. Ik ben wel een ouder van een kind wat is misbruikt (zoontje). Ik denk dat het goed van je is dat je de huisarts hebt ingelicht over de huidige situatie. Wellicht kun je ook informatie vragen bij slachtofferhulp in jullie situatie. Ik begrijp dat je nav een eerder incident weinig vertrouwen hebt in het juridisch systeem. De confrontatie zelf aangaan is erg heftig en ik denk dat je het voor jullie zelf echt enorm zwaar maakt dit te doen. Wij zitten ook nog steeds in een slopend juridisch systeem maar heb geen moment spijt van dat we de aangifte hebben gedaan. Geen aangifte doen voelde voor ons niet goed, alsof we het oké vonden dat dit kan gebeuren. Of en welke veroordeling er ook komt, wij willen een standpunt maken dat wat er is gebeurt nooit maar dan ook nooit mag gebeuren. Ik wens je veel sterkte en hoop dat je dochter een goede hulpverlening krijgt zodat ze het trauma een plek kan geven.
01 juli 2021

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Ondertussen hebben we al veel stappen ondernomen. Opa is geconfronteerd en hij heeft ook bekend. We hebben ook een gesprek gehad bij de zedenpolitie en zijn nu nog aan het nadenken of we overgaan op aangifte. Opa zal hoogstwaarschijnlijk binnen 6 maanden komen te overlijden dus de vraag is of aangifte zin heeft. Mijn dochter wil niet door die molen heen vooral ook omdat de hoorzitting openbaar is. Therapie kan gelukkig zodra er plek is gelijk gaan starten dus dat is ook opgestart. Verder heeft het de eerste weken vooral om oma gedraaid en hoe zwaar oma het nu heeft. Dat zijn we nu aan het loslaten en kiezen nu volledig voor het herstel van ons gezin. Wat goed dat jullie de aangifte hebben doorgezet. Wanneer mijn dochter niet 16 was geweest maar jonger en opa niet stervende dan had ik dit ook absoluut doorgezet, alleen al om de gerechtigheid. Mijn dochter was helaas al 16 toen ze met haar verhaal naar buiten kwam. Het misbruik is gestart op haar 5e tot haar 11 en heeft jaren te kampen gehad met depressies en zelfmoord neigingen. We hebben al die jaren gedacht dat haar gedragingen en depressie door het pesten kwam wat ook plaatsvond in die tijd terwijl de werkelijkheid toch even iets anders lag. Ik wil jullie dan ook heel veel sterkte wensen en hopelijk zijn jullie wel op tijd met de juiste behandeling.
28 mei 2021
Mijn dochter is 16 en wilde eigenlijk wachten met het vertellen totdat opa overleden was. Ze is 2 weken geleden geknakt en heeft het godzijdank eindelijk durven vertellen. Ze wil geen aangifte doen omdat ze dan alles moet vertellen nog voordat hulpverlening is gestart. Ook wil ze dit eigenlijk opa en oma niet aandoen(ik denk tich nog een beetje loyaliteit). Mijn partner ( het is zijn vader) wil ook geen aangifte maar hen uiteindelijk zelf confronteren. We hebben een aantal jaren geleden aangifte gedaan van een pedofiel welke achter onze zoon aan zat en dit is zo de prullenbak in gegooid terwijl deze man zelfs voor onze deur is opgepakt. We hebben dan ook niet heel veel vertrouwen meer in het rechtsysteem. Het is dus een enorme lastige situatie.
28 mei 2021
Geen ervaring mee maar als je dit tot een rechtszaak door zet waarom zou je deze confrontatie dan zelf aan gaan? Hoe oud is je dochter nu en wat wil deze hiermee eigenlijk?