Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Angst voor SOA na seksueel misbruik

Hallo allemaal, ik heb al eerder mijn vader gedeeld, maar ik zal het nog even kort delen. Ik ben van mijn vierde tot mijn dertiende seksueel misbruikt door mijn vader. Het begon ‘spelenderwijs’ en het liep steeds verder uit de hand. Lange tijd heb ik het verborgen gehouden tot enkele weken geleden. Ik heb het gedeeld met mijn hulpverleners vanuit de ggz en mijn huisarts.

Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik zat in groep 7 van de basisschool en ik kreeg seksuele voorlichting. De juf begon over SOA’s en vanaf die dag begon bij mij de angst voor een SOA. Jarenlang heb ik alleen met deze angst rondgelopen, maar vandaag heb ik hem eindelijk durven uitspreken bij de huisarts. Ondanks dat de kans klein is, heb ik toch een zelftest meegekregen.  Ik kan deze bij mezelf doen, maa rik kan het gewoon niet. Ik krijg kortsluiting in mijn hoofd. Blinde paniek. Hebben jullie tips? Kan ik het beter door de huisarts laten doen? Ik heb wel een hele goede band met mijn huisarts...

Bezig met laden...

5 Reacties *

08 mei 2021
Het doemdenken dat je grenzen weer overschreden worden komt doordat je brein je poogt te beschermen voor toekomstig leed. Dit door angst op te roepen zodat het je weerhoud "gevaarlijke" dingen te doen. Helaas raakt dit deel van het brein in een soort overactieve modus waardoor het geen grenzen van "beschermen" meer kent. Door de ervaringen aan te gaan kun je je brein opnieuw "afstellen" om de grenzen terug naar het realistische te zetten. Helaas betekent dit dat je grenzen over moet om een self exposure toe te passen. Blijven praten heeft tenslotte maar effect tot een bepaalde hoogte. Hopelijk heb je hier wat aan en succes! P.s. met een soa rond blijven lopen is schadelijker dan het weten en verhelpen (probeer je verstand erbij te houden)
08 mei 2021
Ten eerste: wat ontzettend goed dat je naar de huisarts bent gegaan! Heel dapper en heel belangrijk! Natuurlijk is het spannend/eng om de test te doen. Raak je in paniek omdat je bang bent voor de uitslag, of vind je de handeling zelf eng om te doen? Je kunt misschien eerst iets ontspannend doen (in bad gaan?) en dan op een rustige plek en moment de test doen? Of met iemand erbij die je vertrouwt en waar je je veilig bij voelt? Als het niet lukt kun je het altijd door je huisarts laten doen. Het zal fijn zijn om te weten dat je geen SOA hebt (en als het wel zo is, dan krijg je de juiste behandeling en heb je in ieder geval goed voor jezelf gezorgd!) Succes ermee, ik duim voor een negatieve uitslag. Ik ben in ieder geval heel trots op je dat je deze stap hebt gezet!
08 mei 2021

Als antwoord op door f1a03acbbc8043…

Hi, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik weet niet waar ik bang voor ben, maar zodra ik die test zie, dan klap ik helemaal dicht. De combinatie van bang voor de uitslag en de test zelf maakt dat ik vol in de herbelevingen schiet. Ik kan dan gewoon totaal niet meer helder nadenken en voel mij totaal niet veilig. Ergens wil ik heel graag duidelijkheid, maar de angst houd mij gevangen... Maar bij de huisarts heb ik het gevoel dat ik geen controle heb, omdat mijn vader ook nooit luisterde naar mijn grenzen... Ik zit er gewoon in vast.
06 mei 2021
Als je het zelf niet kunt kan dr huisarts een optie zijn. Maar stel jezelf de vraag waar ben ik bang voor? Misschien goed je daarop in therapie te verdiepen
08 mei 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Dat is inderdaad wel een optie! Ik weet niet zo goed waar ik bang voor ben! Zodra ik die test zie, dan zie ik alleen maar beelden van vroeger. Sowieso heb ik sinds het seksueel misbruik mijn eigen vagina nooit meer aangeraakt. Ik ga het proberen het er met mijn psychologe er over te praten! Dankjewel voor de tip!