Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Waar mijn moeder bij was

Beste allemaal, 

Ik ben nieuw in deze groep en ik hoop hier mijn verhaal te kunnen doen. Ik heb het lang gebagatelliseerd en ik loop sinds een paar maanden bij een EMDR-therapeut om dit te verwerken. Zelfs nu nog vind ik het moeilijk om het uit te spreken en schaam ik me diep, maar het moet er uit.

Ik was ongeveer elf jaar oud en mijn moeder stopte me in bed, haar vriendin kwam erbij liggen. Ik weet nog precies hoe ik erbij lag, wat ik aan had en hoe zij erbij lagen. Wat ik niet heel goed meer weet is hoe het begon. In ieder geval, mijn moeders vriendin wilde dat ik mijn pyjamabroek naar beneden deed en dat ik mezelf van onderen liet zien. Ik had al haartjes en dat vond ze erg grappig. Ook legde ze haar hand op mijn been en keek ze op om het beter te zien. Natuurlijk wilde ik dit allemaal niet, maar mijn moeder zat er nog altijd naast, de persoon die ik het meest vertrouwde. Het voelde niet goed, maar mama vond het goed, dus dan moet het maar. De vriendin was geïnteresseerd in meer, maar ik geloof dat dat mijn moeder te ver ging. Ondertussen was ik al lang uit mezelf. Depersonalisatie noemde mijn therapeut dat en zo voelt het nog steeds als ik het moet herbeleven tijdens de EMDR-sessies. Hoe het is afgelopen en hoe ik in slaap ben geraakt weet ik niet meer. 

Mijn moeder en ik waren altijd twee handen op één buik, maar daarna kon ik haar niet eens meer knuffelen of überhaupt liefde geven. Lang wist ik niet hoe dat kwam, tot laatst. De aanleiding dat het na ruim tien jaar naar boven borrelde is door het verhaal van een belangrijke vriend van mij, zijn collega is pedofiel.

Het stomme is dat ik heel goed weet dat het echt is en de meeste dingen kan ik me nog precies herinneren, maar ik kan het gewoon niet geloven. Alsof het niet iets van mij is, herkennen jullie dat gevoel? Misschien heeft dit wel te maken met 'het uit mezelf treden' wat er op dat moment gebeurde.

Bezig met laden...

4 Reacties *

18 juni 2021
Wat heb je dit mooi omschreven en heel herkenbaar wat je schrijft. Het gevoel dat het niet echt is gebeurd en het niet bij jou hoort. Omdat je het heb weggestopt. Daar worstel ik ook mee. Sterkte.
11 mei 2021
Lieve Jade, Heel herkenbaar. Wat heb je het goed omschreven, en wat dapper dat je nu stappen zet. Het is telkens weer een realisatie dat dit écht is gebeurd en daarbij de uitdaging om te erkennen hoe naar dit is en dat het nog steeds heel veel impact op je leven heeft. Het uit jezelf stappen ken ik heel goed, ook van een jongere leeftijd, en dan is het nog lastiger om niet aan je eigen verhaal te gaan twijfelen. Maar je bent goed bezig, het hier delen is al een hele stap. Het verdriet en de angst die hier misschien nog bij komen kijken kun je ook af en toe aandacht geven zonder de situatie zelf steeds voor de geest te halen. Soms is even schreeuwen of huilen om dramafilm ook een hele opluchting. Het is een zwaar proces, maar je kunt het. Liefs
06 mei 2021
Ik refereer er zelf meestal naar als het "lappen popje" een levenloze strategie waarbij je ergens alles nog mee krijgt maar meer als toeschouwer van een foute film of nachtmerrie. Zelf ook continue toegepast gehad. De "na trauma variant" is vaak de dissociatie. Het lijkt misschien op bevriezen maar het is meer een vluchten in een ander wereldje weg van waar je dan bent. Helaas kom je er alleen nooit helemaal van weg natuurlijk. Je keert dan wel naar binnen en je zintuigen raken wat doffer dan anders maar ze nemen nog wel waar. Is dat een beetje wat je bedoelt? Groet Steven
05 mei 2021
Heel herkenbaar helaas! Ik ben vroeger over een langere periode misbruikt door mijn vader en hoewel ik zeker weet dat het gebeurd is (en er ook bewijs voor is) voelt het niet ‘echt’. Alsof ik het als een soort van buitenstaander heb gezien, maar het is inderdaad een ‘normale’ reactie op een schokkende gebeurtenis. Je voelt jezelf op zo’n moment in ‘levensgevaar’ en om te overleven schakel je je gevoel uit. Je gevoel is er tijdens de gebeurtenis dan minder, waardoor je het op dat moment beter ‘doorstaat’. Vaak komt daar ook het verstijven vandaan! Heel herkenbaar dus!