Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Rechtszaak

Hoi! Sinds drie/vier jaar ben ik slachtoffer geworden van stalking/bedreiging. Omdat er meer mensen bij werden betrokken, werd dit (gelukkig) vrij serieus genomen en is mijn stalker uiteindelijk opgepakt. Nadat hij een gedeelte van zijn gevangenisstraf had uitgezeten kwam hij voorwaardelijk vrij. En ging al snel weer de mist in 8-)

 

Inmiddels zit hij dan ook alweer bijna een jaar in voorlopige hechtenis.

 

Nu heb ik zelf de afgelopen jaren eigenlijk altijd gezegd dat ik absoluut niet naar rechtszittingen wilde, omdat ik het hem gewoon simpelweg niet gunde dat hij me zou zien (dat voelt als een beloning van zijn stalking ofzo). Om dezelfde reden wil/wilde ik ook geen gebruik maken van het spreekrecht (want vertellen wat het met me heeft gedaan, welke gevolgen het heeft gehad voor mij en mijn familie/omgeving > vindt hij alleen maar leuk om te horen). 

En daarnaast ben ik altijd bang geweest voor wat het met me zou doen. Wellicht dat ik wat dingen heb weggestopt, en het lijkt me naar als dat ineens allemaal naar boven zou komen. Het blijft namelijk best heftig dat iemand blijkbaar zo ziek is, dat hij zijn eigen leven ruïneert, om mij lastig te vallen/proberen te ruïneren.

Nu merk ik alleen dat ik de afgelopen periode ineens weer meer aan de dader denk (of zit na te denken over hoe hij er ook alweer uit ziet of nadenk over zijn gevangenisleven). En dat ik me ontzettend afvraag met 'wie' of 'wat'ik precies te maken heb. Hoe gevaarlijk is hij bijvoorbeeld? En waarom ik? Dat is eigenlijk wel iets wat ik wil weten.

Herkennen jullie dit of hebben jullie ook dit soort ervaringen gehad? En zijn jullie weleens naar een rechtszitting geweest, en zoja, hoe voelde dit?

 

Liefs.

 

 

Bezig met laden...

3 Reacties *

10 juli 2020
Hallo Mint_blue, ruim een jaar geleden was ik aanwezig bij de rechtszaak met mijn stalker. Ook heb ik gebruik gemaakt van mijn spreekrecht. Dit heb ik ontzettend bij mezelf gehouden om kort maar krachtig te vertellen wat het met mij en mijn leven heeft gedaan. Hoewel ik weet dat mijn stalker er toch niks mee doet voelde het heel goed om het wel te vertellen en dat hij het hoorde. De dag van de rechtszaak zelf en de dag erna stond ik stijf van adrenaline. Ik heb die dagen amper emotie gevoeld behalve dat ik ontzettend trots was op mijzelf. Met wat voor kracht ik gesproken had. De 3e dag was ik daarin tegen een emotioneel wrak. De dag kwam even hard binnen en moest ik verwerken. Ik ben nog steeds trots op mijzelf en mijn familie hoe wij de rechtszaak hebben mee gemaakt. Ik snap ook heel goed jou punt dat je er juist absoluut niet bij wilde zijn. Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt! Liefs!
17 april 2019
Vroeger heb ik geen gebruik gemaakt van spreekrecht, dat bestond nog niet. Ik kon wel een brief schrijven die de Officier van justitie mee zou nemen in het proces. Dus ervaring met spreekrecht heb ik niet. En ik kan me voorstellen dat je hem het "plezier" niet gunt. Maar aan de andere kant heb je daarmee wel de mogelijkheid om de rechter uit te leggen welke impact dit op jou leven heeft. De psychische gevolgen. In het verhaal hierboven stel je jezelf bepaalde vragen, dat zijn ook vragen die je kunt stellen in je spreekrecht. Ik denk dat juist de rechter dit moet horen, om te weten wat de impact is op het slachtoffer om dit mee te kunnen nemen in zijn besluit over een eventuele straf voor de dader. Groetjes, Yvonne
29 maart 2019
Hoi! Helaas kan ik je vragen niet beantwoorden. Je zit in het hele proces een paar stappen voor mij. Mijn stalker is ook een totaal onbekende, die na 2 jaar mij en anderen lastig te hebben gevallen, met kerst eindelijk is opgepakt. Nu ook weer vrij in afwachting van het proces. Afgelopen week heeft hij mij weer gestalkt, alleen geen bewijs dus politie doet nu nog niks. Ik ben bang dat hij het nooit zal afleren. Ik zit met dezelfde twijfel als jij hierboven beschrijft, ga ik wel of geen gebruik maken van spreekrecht. Ik heb voor nu wel aangegeven op advies van slachtofferhulp. Er is nog geen procesdatum bekend. Ik wilde je even sterkte toewensen en je laten weten dat je niet de enige bent met deze vragen.