Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Interesse online peer support groep?

Hallo iedereen,

Ik merk dat ik behoefte heb aan een online peer support groep. Hebben jullie daar ook interesse in? Als er genoeg interesse is, is het wel een mogelijkheid om zoiets op te zetten denk ik. Ik krijg ook binnenkort een opleiding als gespreksleider. 

Kort over mijn ervaring: Ik ben zelf al een aantal jaren geleden verkracht door een voormalig studiegenoot en vriend van me. Het duurde voor mij erg lang om echt te geloven dat mijn ervaring telt als verkrachting. Ik vond mijn verhaal niet erg genoeg was ofzo. Ik heb EMDR gehad met een psycholoog en dat heeft me wel geholpen maar loop nog steeds regelmatig tegen dingen aan. 

Ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden! Laat maar weten of jullie ook interesse hebben in het begeleiden van zo'n groep of om een plek te hebben waar we digitaal 'face-to-face' onze ervaringen kunnen delen :)

Groetjes

Bezig met laden...

10 Reacties *

14 april 2021
ondanks dat ik enerzijds denk "ja goed inititief" moet ik bekennen dat ik de gevaren van (online) gesprekken ken. het vraagt niet alleen een bepaalde kennis en ervaring van een dergelijke groep maar ook wat philip schrijft kan er nogal wat bij komen kijken qua nazorg. online kunnen mensen er meer tussendoor glippen. verbindingen die het slechten enzo. ik zou er dan eerder voor kiezen om dit eerst eens te proberen met een reeds aanwezige groep van shn en deze online laten draaien. welke elkaar al kennen enzo. nu start je iets vanuit SHN forum. het lijkt me dan ook logisch om vanuit shn te starten eerst. ergens ontleen je nu vertrouwen van mensen in het forum om deze groep te starten. als je een dergelijke groep op eigen initiatief wilt starten dan zou ik de mensen dan ook zelf gaan werven. er is een psychologisch effect aanwezig wanneer je dit vanuit een veilige plek doet. jij wordt dan ook makkelijker vertrouwt en als daar dan iets niet goed gaat dan is het een goede vraag bij wie de "peer" terecht kan. mijn advies. kies je eigen medium voor een dergelijke oproep of ga in gesprek met SHN
13 april 2021
Hoi Sam 22 Het idee is zeker niet slecht maar toch even opletten met enkele zaken. Ik ben in een groep begonnen en daarna werd deze digitaal. Veelal mocht ieder een stukje vertellen. Dat was best pittig en erg vermoeiend. Ik heb toen ook afgehaakt. De lotgenoten bijeenkomsten worden goed georganiseerd. Heel kort hoe je erbij zit en dan praten over bepaalde onderwerpen. Er moet zeker op gelet worden dat er geen zwaarte komt dat de ander dan mee naar huis neemt. Per 10 in een groep is misschien al veel. Ik vond de groepen van lotgenoten per 6 zeker voldoende. En dan is het nog te matchen wie in welke groep best past. Het idee is wel goed in ieder geval maar ik weet niet of ik zelf zou deelnemen. Soms is het fijner om via dit platform een buddy te hebben. Iemand die al langer in het proces zit die iemand mede begeleid met iemand die er nog maar recent mee bezig is en zo door. Ik app bijna dagelijks met iemand van dit forum en heb ook, oh een goed contact met iemand die het hele proces achter de rug heeft. Je hebt dan veel aan elkaar Mij lijkt een screening/ intake door 1 van de vrijwilligers toch een belangrijk iets en die persoon die vervolgens ook mee de online groep begeleid. Groetjes Annelies
13 april 2021
Jaa dat is echt een super goed idee. Ik zou ook zeker willen deelnemen daaraan
13 april 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Thanks! Ik zal je een prive berichtje sturen. Hoe zou dit er voor jou het beste uit kunnen zien?
13 april 2021
Wat stel je precies voor. Wat is het anders/meer dan dit platform behoudens dat we elkaar kunnen zien?
13 april 2021

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

Dat we een online support groep opzetten met ongeveer 10 mensen waarvan 2 gespreksbegeleiders en ervaringsdeskundige zijn. We zouden dan eens in de twee weken samenkomen via Zoom/Skype etc. om onze ervaringen te delen. Dit is geen vervanging voor therapie natuurlijk. Wat denk je hiervan?
13 april 2021

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

Je initiatief neem ik serieus. Het sterke van de face tot face groepen van SHN vind ik dat deze uit maximaal 6 tot 7 met sessies van 2 uur bestaat. Belangrijk vind ik ook dat de sessies afgerond worden. Hoe weet je online dat iemand het “red”. 3 Begeleiders op 6 tot 7 lotgenoten vind ik zwaar. Neiging tot therapeutisch werken ligt op de loer. Hoe selecteer je de deelnemers en waarop. Gaan jullie intake? Heb je overwogen om SHN voor te stellen dit initiatief over te nemen?
13 april 2021
Ik vind het echt een super goed initatief. Ik ben ook zeker geïntresseerd om hier aan deel te nemen
13 april 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Thanks Muppet! Ik zal je een prive berichtje sturen. Hoe zou dit er voor jou het beste uit kunnen zien?
13 april 2021
Ik heb me trouwens al aangemeld voor de face to face peer support groepen maar de wachtlijst is daarvoor redelijk lang en ook afhankelijk van interesse. Helemaal tijdens COVID tijden lijkt het me handig om ook een digitale optie aan te bieden.