Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

‘Hij bedoelde het vast niet zo.’ Waarom omstanders negatief reageren op slachtoffers van seksueel geweld

Een interessant artikel in de Trouw over waarom omstanders vaak negatief reageren op slachtoffers van seksueel misbruik. Herkennen jullie dit? Hebben jullie tips of ideeen over hoe je anders kunt reageren als dit je gevoel is?


Eva Mulder deed onderzoek naar negatieve reacties op verhalen van verkrachtingsslachtoffers. ‘Hoe meer details mensen horen, hoe minder ze iets herkennen als seksueel geweld.’

Kristel van Teeffelen 25 maart 2021

‘Waarom ben je met hem mee naar huis gegaan?'

Of: ‘Waarom heb je het niet gewoon op een schreeuwen gezet?’ Slachtoffers van seksueel geweld krijgen nogal eens te maken met dergelijke reacties, zegt sociaal-psycholoog Eva Mulder. Vooral als slachtoffers niet voldoen aan een ‘ideaalbeeld’ reageren mensen negatiever, blijkt uit het onderzoek waar ze vrijdag op promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Lees het hele artikel hier.

Bezig met laden...

1 Reactie

01 juli 2021
Ik herken ons heel erg in dit verhaal. Victim blaming bestaat nog, ik denk dat veel mensen soms niet eens door hebben hoe hard woorden aan kunnen komen. Ons zoontje is misbruikt tijdens de zwemlessen en wij kregen veel nare reacties. Moeders die zeiden 'dat was mijn kind niet overkomen, die weet heel goed wat wel en niet mag. Die had het mij gelijk verteld ook'. Het gaf me een heel erg schuldgevoel. Er waren ook ouders (met name op social media nav een krantenartikel) die zeiden dat we vast van die ouders waren die vonden dat hun kind niet snel genoeg zn diploma haalde, en daarom maar een aangifte deden. Dat zijn vreselijk harde woorden, mensen beseffen half niet wat ze er mee aanrichten. Ik denk dat het goed is dat er meer aandacht aan wordt besteed want het is nog erg taboe.