Auto-ongeluk 17 september 2021
Ik heb op 17 september 2021 een zwaar auto-ongeluk gehad. Het was een tweezijdig auto-ongeluk met een trekker. Ik was bijrijder. De auto is drie keer over de kop geslagen en in een greppel belandt. Opgenomen geweest in het ziekenhuis voor mijn lichamelijke letsel. Momenteel heb ik een letselschadezaak lopen i.v.m. alle financiële aspecten. Inmiddels is het ongeluk 1,5 jaar geleden. Ik start volgende maand een revalidatietraject die veel tijd kost. Helaas ben ik hierdoor noodgedwongen gestopt met mijn studie. Ik sta in de bloei van mijn leven (19 jaar, op het moment van het ongeluk net 18). Ik heb EMDR therapie gehad waar ik veel baat bij heb gehad. Het besef komt nu dat mijn omgeving niet heeft gezien en gevoeld heeft wat ik heb meegemaakt. Dat voelt best eenzaam... Ik wil graag praten over mijn gevoel met mensen die ook zoiets hebben meegemaakt. Soms zit ik er best doorheen. Niemand in mijn omgeving die echt begrijpt door wat voor emoties ik heen ben gegaan..
9 Reacties
NIEMAND kan bepalen voor jou hoe lang jij de medicijnen moet pakken, alleen jij en jouw huisarts. (maar ik herken dit wel, mijn moeder en mijn ex zijn ook zo. Onder het mom van:" Stel je niet aan en gewoon weer aan het werk!" maken ze meer kapot dan dat al kapot is). Praat hier met je huisarts/psycholoog/vertrouwenspersoon over. Want door dit te doen, je te laten dwingen om te stoppen met medicijnen want "je zou er verslaafd aan kunnen raken" is iets om alleen maar dieper in de ellende te komen.
Ga in overleg met je huisarts wat te doen aan de pijn (als je die nog hebt) en luister vooral naar je eigen lichaam (hoort wie het zegt, ik doe het zelf ook niet hoor, dus ik krijg ze ook op mijn falie van andere). Zeker omdat je nog zo jong bent, is het niet de bedoeling dat je blijvende lichamelijke en psychische schade blijft houden aan het te vroeg stoppen van pijnbestrijding op aanraden van mensen die er geen verstand van hebben.
Ik vind je ontzettend moedig dat je dit vertelt!
Praten erover is altijd goed, en al denk je misschien :" Straks denken ze "komt ze weer aan" (dat gevoel heb ik dus na mijn ongeluk) moet je dat niet denken (goh, iets wat ik tegen mezelf moet zeggen) maar praten. Zeker met lotgenoten. Het is belangrijk dat je alles een plaats gaat geven en niemand kan jou zeggen hoe lang dit duurt. Dat heb je alleen zelf in de hand en jij voelt wanneer jij het bij jou een plaats gegeven hebt.
Dus praat hier, het helpt met de verwerking hoop ik
Zelf ben ik 21 en heb ook toen ik 18 was een ongeluk gehad, dus snap enigzins waar je doorheen gaat. Merkte dat mijn omgeving (onbewust) al snel zei "ach over een paar weken ben je weer de oude", dit was denk ik omdat veel van mijn letsel niet direct zichbaar was/ is.
Dat je wilt praten over je gevoel is alleen maar goed en ik zeg dan ook vooral doen! Misschien dat dit wat verlichting geeft.
Ps. mag mij natuurlijk altijd een pb sturen als je ergens over wilt praten