Verontrustend dreigement van Europol: “Je tegoeden zijn geconfiskeerd door de Nederlandse Staat die je zal gaan beschuldigen van witwassen.”
Die scammers verzinnen steeds nieuwe (onzin)verhalen in hun pogingen om je een poot uit te draaien.
Bijna een jaar geleden liet ik mij verleiden om te gaan beleggen in een z.g. investment company, wat één grote oplichterij bleek (boilerroom fraude).
Gelukkig had ik dat snel door en bleef mijn financiële schade beperkt tot de inleg van 250 euro.
Vervolgens werd ik overstelpt door meer dan honderd telefoontjes.
Een paar weken geleden was het van een Engelssprekende ‘dame’, Katie Amelie B., die beweerde namens Europol in Luxemburg te bellen.
Zij waren met een onderzoek bezig naar cryptofraude en waren zo op het spoor gekomen van een geldbedrag in een cryptowallet dat op mijn naam stond.
Het ging om een bedrag van ca. 75.000 dollar. Daar was beslag op gelegd want het bleek afkomstig te zijn van een frauduleus investeringsbedrijf.
Wist ik wel met wat voor soort bedrijf ik zaken had gedaan? Wist ik wel dat alles fake was, ook de namen van de z.g. accountmanagers, dat alles en iedereen fake was?
Had ik nooit iets vreemds gemerkt, geen red flags gezien?
Nou, daar was ik tot mijn schade en schande allang achtergekomen, maar ik hield me van de domme en speelde het spelletje mee.
Dus stelde ik zo veel mogelijk vragen. Red flags? Wat bedoel je met red flags? Ik heb geen rooie vlaggen gezien.
Jullie moeten je vergissen. Hoe kan dat nou? Ik heb maar 250 euro geïnvesteerd, dat kan nu toch nooit 75.000 dollar waard zijn? Waarom worden euro’s ineens dollars? En wat is een cryptowallet? Ik heb helemaal geen crypto-account.
Ze legde alles heel geduldig uit. Die 250 euro was nu 0,78 bitcoin waard en dat was ondergebracht in een off shore cryptowallet. Om precies te zijn ging het om 74.486,41 dollar.
Dat bedrag was nu door de Staat in beslag genomen, maar als ik dat wilde konden zij de zaak voor mij aanhangig maken om het geld vrij te maken en aan mij terug te betalen. Wilde ik hieraan meewerken?
Nou, natúúrlijk wilde ik daaraan meewerken. Wat fijn dat jullie dit allemaal voor me gaan doen, en wat een verrassing!
Ze ging me eerst een mail sturen waarin me de procedure werd uitgelegd. Daarin las ik dat ik zoveel mogelijk bewijsmateriaal moest overleggen, van alle investeringen die ik gedaan had, terugboekingen, alle correspondentie etc. etc.
Want: “Such information will greatly assist in building a stronger case.”
Het klonk heel officieel allemaal.
Een uur later belde ze opnieuw. Had ik de mail gelezen?
Ja, maar ik heb helemaal geen documenten en ik heb ook nooit geprobeerd één cent winst op te nemen. (Op mijn account staat nog steeds een nep-winst van ruim 6000 euro).
Nou ja, zonder bewijsmateriaal konden ze de zaak ook wel in behandeling nemen. Per slot van rekening ging het om een groot bedrag, dat was echt wel de moeite waard.
Om dat terug te kunnen vorderen moest ik natuurlijk wel een cryptowallet hebben. Had ik die?
Nee, heb ik niet.
Dat was geen probleem. We gaan meteen een cryptorekening voor je openen.
Ik zei dat ik dat alleen wel kon, bij een exchanger in Nederland.
Maar nee, dat kon natuurlijk niet. Om de een of andere mysterieuze reden moeten zij dat altijd voor je doen. En dan komt de aap uit de mouw want toen ging ze me vragen om Anydesk op mijn PC te installeren.
En dat ging ik natuurlijk niet doen.
Volgt een heel gehakketak: waarom niet – nou dáárom niet.
Meteen werd ze minder aardig.
Dus je gaat niet meewerken?
Nee.
Besef je wel dat het geld dan geconfiskeerd wordt door de government?
Welk government? Van Luxemburg of van Nederland?
The Dutch Government! En die zullen natuurlijk vragen gaan stellen. Waar komt al dat geld vandaan? Ze zullen je gaan aanklagen wegens witwassen.
Zó ver gaan ze dus, die scammers.
Eerst krijg je te maken met verschillende medewerkers van je investment-company die je willen overhalen om je winst uit te laten keren. Maar dan moet je wel eerst provisie + taxes + insurance betalen van de fake-winst die je hebt gemaakt.
Vervolgens melden zich de lui van z.g. recovery-bedrijven, of ze beweren ijskoud dat ze namens Blockchain bellen. Allemaal in een poging om je nóg een poot uit te draaien.
En dan proberen ze het met dreigementen namens Europol!
Katie Amelie klonk behoorlijk kribbig toen ze zei: Okay, je gaat dus niet meewerken. Dan kunnen we je niet helpen en zijn de gevolgen geheel voor eigen rekening…
Nou, dat belooft niet veel goeds :-(
---
Dit was een paar weken geleden.
Gisteren kreeg ik alweer een telefoontje van een andere Engelsspreken ‘dame’, Janet B.
Zij beweerde namens Blockchain te bellen. Ze hadden geconstateerd dat iemand (ze wist niet wie) geprobeerd had mijn hele tegoed op te nemen, ter waarde van 4.2 bitcoin, ongeveer 400.000 dollar! (Oops. Binnen 3 weken van nog geen 75.000 naar 400.000 :-))
Om dat te verhinderen hadden ze het account geblokkeerd en het bedrag in een ‘electronic wallet’ ondergebracht. En nu belde ze om mij de ‘wallet identity’ door te geven, de toegangscode waarmee ik weer toegang kon krijgen tot mijn account.
Ze ging me een mailtje sturen met een uitnodiging voor een ‘meeting invitation’ via meet.google.com
Dat ging ik natuurlijk niet doen. Ik zei dat ze die toegangscode toch ook gewoon per mail kon sturen? Waarom ingewikkeld doen met videobellen?
Maar nee, dat kan dan niet. Ze verzinnen altijd honderd smoesjes en als je een kritische vraag stelt krijg je nooit een duidelijk antwoord. Ze praten er gewoon overheen.
Ook deze Janet bleef op alle mogelijke manieren proberen mij te overtuigen van de echtheid van dit alles.
Maar op de website van Blockchain staat het volgende:
ð¹ Red flags:
âï¸ Someone claims to be from Blockchain.com and offers to recover lost crypto.
âï¸ They demand upfront payment for legal or administrative fees.
âï¸ The scammer creates urgency to get you to act quickly.
ð¹ How to protect yourself:
ð Blockchain.com will NEVER contact you to offer fund recovery services.
4 Reacties
Je schrijft dit als reactie op mijn ervaring met crypto-beleggingsfraudeurs, maar misschien zou je dit beter als een algemene vraag kunnen stellen, dus als een eigen verhaal. Dan wordt het door veel meer leden gelezen en misschien zijn er mensen die ervaring hebben met botnets.
Zelf had ik er nog nooit van gehoord, maar ik heb het aan ChatGPT gevraagd. Die chatbot kwam met heel veel informatie, ook hoe je je ertegen kunt beschermen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Om je te beschermen tegen botnets, kun je de volgende maatregelen nemen:
1. **Up-to-date Software en Besturingssysteem**
Houd al je apparaten en software up-to-date met de laatste beveiligingspatches. Dit verkleint de kans dat hackers bekende kwetsbaarheden kunnen uitbuiten.
2. **Sterke Wachtwoorden en Tweestapsverificatie**
Gebruik sterke, unieke wachtwoorden voor al je accounts en schakel tweestapsverificatie in waar mogelijk.
3. **Betrouwbare Antivirussoftware**
Installeer en onderhoud een gerenommeerd antivirusprogramma dat botnet-activiteit kan detecteren en blokkeren.
4. **Firewall**
Schakel een firewall in op je router en apparaten om ongeautoriseerde toegang te voorkomen.
5. **Vermijd Verdachte Links en Bijlagen**
Klik niet op verdachte links in e-mails, berichten of op websites. Open ook geen onverwachte bijlagen.
6. **Beveilig je Internet of Things (IoT) Apparaten**
- Verander standaardwachtwoorden van IoT-apparaten (zoals slimme thermostaten en camera's).
- Schakel functies uit die je niet gebruikt, zoals externe toegang.
- Update firmware regelmatig.
7. **Controleer je Netwerkverkeer**
Gebruik netwerkbewakingssoftware om ongewoon dataverkeer te detecteren dat kan wijzen op botnet-activiteit.
8. **Beperk Bevoegdheden**
Log niet in als beheerder voor dagelijkse activiteiten. Dit beperkt de schade als een botnet je systeem infecteert.
9. **Gebruik een VPN**
Een VPN kan je IP-adres verbergen en helpt voorkomen dat je apparaat wordt getraceerd of gehackt.
10. **Reset bij Verdachte Activiteit**
Als je vermoedt dat je onderdeel bent van een botnet:
- Koppel je apparaat los van het netwerk.
- Voer een grondige virus- en malware-scan uit.
- Overweeg een volledige reset naar fabrieksinstellingen (maak eerst een back-up van belangrijke gegevens).
Ik heb je verhaal gelezen over die leningfraude.
Al die betalingen die van je gevraagd werden, iedere keer weer met een nieuwe smoes. Goed dat je er toen mee gestopt bent.