Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Scam Vinted

Ik ben 5 uur geleden slachtoffer geworden van phishing en ik voel me zo dom. Ik kan niet slapen, ik heb zoveel buikpijn, verdriet, boosheid en schaamte.

Ik had van meerdere mensen om me heen leuke verhalen gehoord over Vinted. Ik wilde me al een tijdje inschrijven om speciale edities van Engelstalige boeken te verkopen. Gisteren dacht ik: ‘laten we het lekker doen!’. Dus ik heb een account aangemaakt en drie boeken geplaatst die ik wilde verkopen.

Ik kreeg meteen veel notificaties. Toen ik op een van de notificaties klikte, zag ik mijn advertentie van een boek en onder de titel stond: ‘Jouw artikel is door iemand gekocht! Ze hebben zowel de kosten van het artikel als de verzendkosten al betaald, volg de instructies via deze link’. Ik had nog nooit eerder Vinted gebruikt en dacht dat het echt was. Er stond dat de koperbescherming geactiveerd was en ik kon het artikel niet meer bewerken of verwijderen.

Ik heb dus op de link geklikt en moest een betalingsmethode kiezen om mijn geld te ontvangen, wat logisch leek. Ik werd doorgestuurd naar een pagina die een kopie leek te zijn van de ING-inlogpagina. Ik heb daar ingelogd en toen kreeg ik een pagina te zien met de logo’s van ING en Vinted. Ik kreeg van een ‘Vinted-medewerker’ instructies om een neppe transactie te bevestigen via de ING-app zodat ze mij geld konden overmaken en bevestigen dat ik het was. Iets wat ik bij andere websites ook heb gedaan. Er stond dat er geen geld afgeschreven zou worden. Ik moest een bericht sturen als ik het gedaan had. Ik heb het gedaan en kreeg een foutmelding, dus opnieuw gedaan. Het was allemaal in orde.

En ja, op mijn bankrekening had ik nog mijn geld. Maar toen ik echt naar alle transacties ging kijken, bleek dat er twee keer €397,23 was afgeschreven en twee keer €400 van mijn spaarrekening naar mijn bankrekening was verplaatst.

En toen dacht ik: shit, ik denk dat ik opgelicht ben. Ik heb meteen ING gebeld en kreeg te horen dat er weinig kans is dat ik mijn geld terug zal krijgen. Ik heb ook meteen aangifte gedaan bij de politie.

Nu heb ik ook alle stappen gevolgd van ING om wachtwoord en gebruikersnaam te veranderen. Maar toch blijf ik zo ontzettend bang dat ze meer geld kunnen stelen. Ik ben al de hele nacht aan het overgeven door de spanning.

En ik weet dat het misschien niet veel geld lijkt, maar ik ben 27 jaar oud en ik was aan het sparen om mijn studieschuld te kunnen betalen en hopelijk in de toekomst een woning te kunnen vinden.

Mijn vader wist ook niet wat hij moest zeggen. Hij was ook niet helemaal overtuigd dat mijn bankrekening nu veilig is, waardoor ik nu nog meer gestrest ben. En morgen moet ik het tegen mijn moeder zeggen en ik schaam me echt dood.

Verder voel ik me ook boos op ING en Vinted die mij het gevoel geven dat ze niets zullen doen. Ik had van ING een betere bescherming verwacht en ik vind dat Vinted ook verantwoordelijk is. Het is via hun website gebeurd, niet via een chatbericht.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet doen. Ik voel me zo dom en bang.


 

Bezig met laden...

5 Reacties

13 juli 2024 (bewerkt)
ING valt amper te verwijten dat ze de instructies van de klant uitvoeren, zelfs als die klant misleid wordt door een oplichter. Ze kunnen wellicht een verdacht patroon herkennen in het overboeken van twee keer 400 euro in plaats van een keer 800 euro. De rol van Vinted verdient echter wel aandacht. De oplichters delen een link in een bericht dat ze op Vinted plaatsen om de transactie buiten Vinted om te laten plaatsvinden. Gaat Vinted uberhaupt na wie zich inschrijft? Als een voorwaarde zou zijn dat je pas mee kan doen op een marktplaats als je een bankrekening deelt die naar een persoon herleidbaar is, hebben ze een aanknopingspunt...
09 juli 2024
Beste Julia, Wees niet te hard voor jezelf! Deze personen die achter deze praktijken zitten worden steeds slimmer. Je reacties in de vorm van buikpijn, verdriet, boosheid en schaamte zijn zo herkenbaar voor velen die dit overkomt. Je legt de schuld direct bij jezelf, maar het kan écht iedereen overkomen. Hoe ik dat weet? Werk 40+ jaar in de automatisering en heb als IT'er menig klant gewaarschuwd. Ben ook alert op dit soort praktijken.... dacht ik. Toch ben ook ik in 2021 slachtoffer geworden van een gehaaide oplichting. Kostte me veel, heel veel geld. Gelukkig ben ik de klap te boven gekomen en dat gaat jou ook lukken. De houding van de ING begrijp ik niet. In mijn geval ging het ook om de ING. In de kleine lettertjes staat, dat wanneer je zelf geld overmaakt (wat in mijn situatie gebeurde) de bank geen schuld heeft. In jouw geval is er misbruim gemaakt van de mogelijkheden van internet. Ben geen jurist maar zou zeker, als je dat al niet gedaan hebt, een klacht indienen via de ING Fraude department (fraude@ing.nl) Om je begrijpelijke emoties de baas te worden, dat heeft tijd nodig. Weet dat je hier altijd een luisterend oor zult vinden, als je daar behoefte aan hebt.
09 juli 2024
4 jaar geleden opgelicht via WhatsApp fraude voor € 4.000,00. Ing en politie doen niets voor je. Ze toonden ook geen begrip. Waren niet vriendelijk. Zou ook kontakt opnemen met Vinted. Sterkte ermee.
09 juli 2024
Ik weet maar al te goed hoe je je voelt. Maar lieverd je kan er niets aan doen. Mijn vraag is hoe het heeft kunnen gebeuren. Vinted werkt altijd keurig. Zat je op een nep Vinted? Normaal wordt her geld in de zg portemonnee van Vinted gestopt nadat je ook verzendmanier en kosten hebt opgegeven. Je krijgt je geld van Vinted nadat koper product heeft en goedgekeurd. Nooit rechtstreeks via bank. Zou contact opnemen met Vinted. Echt doe hoor. Ook zij moeten weten wat er gebeurd. Succes.
09 juli 2024
Nou, iedereen hier voelt zich dom, en er zitten hoog opgeleiden tussen. Het wordt allemaal zo slim gedaan. Als het vertrouwen gewonnen is, dan slaan ze toe. Nog een geluk dat niet alles van de rekening is gehaald, houdt die gedachte vast. Het gevoel van frustratie zal met de tijd zakken. Dank voor het delen van je ervaring.