Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opgelicht middels beleggingsfraude (Harbor Financing)

Eind 2025 besloot ik voorzichtig te beginnen met beleggen. Gewoon met kleine bedragen, om te kijken hoe het werkte. Ik dacht dat ik het verantwoord aanpakte. Maar wat begon als iets leerzaams en interessants, is uiteindelijk uitgelopen op een ervaring die me diep geraakt heeft.

Via social media kwam ik terecht in een WhatsApp-groep met zogenaamd ervaren beleggers en experts. Het voelde in het begin veilig en vertrouwd. Dit was allemaal gekoppeld aan een bedrijf genaamd Harbor Financing. Er waren dagelijkse updates, uitleg en adviezen die ook daadwerkelijk leken te kloppen. Ik zag kleine winsten en kreeg het gevoel dat ik eindelijk begon te begrijpen hoe beleggen werkte.

Wat het extra overtuigend maakte, was het menselijke aspect. Je praat met anderen in de groep, bouwt een band op en krijgt het idee dat je samen ergens naartoe werkt. Achteraf besef ik hoe belangrijk dat gevoel van vertrouwen is geweest… en hoe kwetsbaar dat me maakte.

Langzaam werd de stap gezet naar grotere investeringen. Er werd gesproken over speciale kansen met hoge rendementen. Ik twijfelde, maar door de verhalen van anderen – die zogenaamd succes hadden – en het vertrouwen dat inmiddels was opgebouwd, besloot ik toch mee te doen.

De bedragen werden groter. De resultaten op het platform zagen er indrukwekkend uit. Mijn saldo groeide snel en dat gaf een enorme kick. Op dat moment geloof je dat je iets bijzonders hebt gevonden. Dat je eindelijk “aan de goede kant” zit.

Maar ondertussen veranderde er iets. Om verder te kunnen, moest er steeds meer geld bij. Er waren steeds nieuwe redenen waarom geld vaststond of waarom opnames nog niet mogelijk waren. Toch blijf je hopen dat het goedkomt, dat je er bijna bent.

Het moment waarop de twijfel echt toesloeg, was toen ik ging onderzoeken of alles wel klopte. Wat ik toen ontdekte, kwam keihard binnen: de werkwijze, de verhalen, de gebruikte namen – alles leek onderdeel van een bekende vorm van oplichting.

Vanaf dat moment wilde ik eruit. Maar dat bleek niet meer mogelijk zonder opnieuw geld te moeten betalen. Toen besefte ik dat ik in een val zat.

De keuze om te stoppen was moeilijk, maar noodzakelijk. Ik heb uiteindelijk alles afgesloten, wetende dat ik mijn geld kwijt was. Dat besef – dat je dit niet meer terugdraait – is misschien nog wel het zwaarst.

Wat me het meest raakt, is niet alleen het financiële verlies, maar vooral het gevoel dat je vertrouwen is misbruikt. Je stelt jezelf vragen: hoe heb ik dit niet gezien? Waarom ben ik hierin meegegaan?

Ik heb inmiddels aangifte gedaan en probeer het een plek te geven, maar het heeft een diepe indruk achtergelaten. Mijn vertrouwen in beleggen, en misschien ook wel een beetje in mensen, heeft een flinke klap gekregen. Het feit dat 2 dagen na de aangifte ik van de politie te horen kreeg dat er niets met mijn aangifte gedaan werd kwam ik heel hard binnen. Waarom dan aangifte doen? 

Toch hoop ik met mijn verhaal anderen te waarschuwen. Dit soort oplichting speelt heel slim in op vertrouwen, hoop en hebzucht – en kan echt iedereen overkomen.

Herken je jezelf in dit verhaal of twijfel je ergens over? Wacht niet en trek op tijd aan de bel – je staat er niet alleen voor. Ik zou graag in contact komen met lotgenoten die via hetzelfde platform (Harbor Financing/Harbor Finance) opgelicht zijn.

Bezig met laden...

11 Reacties

03 juni 2026

Dank voor het delen. Heel sociaal en dapper. Wat naar weer. Wat zijn het toch een boeven. Sterkte

03 juni 2026

Dankjewel, ik heb heel lang getwijfeld of ik het verhaal hier wel moest neerzetten, maar ik kan het moeilijk loslaten. Al kan ik maar 1 persoon behoeden voor deze oplichting met mijn verhaal dan is dat het al waard !

04 juni 2026

Dat had ik indertijd ook met mijn internerfraudeurs op dating gebied. Helaas worden de daders beter beschermd dan de slachtoffers want je mag vanwege de privacy wet geen foto's, telefoonnummers en namen delen. Al zijn ze allemaal vals.

03 juni 2026

Goed dat je hier je verhaal wilde doen en zo anderen kan waarschuwen. Het kost tijd voor zoiets slijt en vergeten doe je het niet, daarvoor maakt zoiets teveel indruk. Heel veel sterkte bij het verwerken van deze oplichting!

03 juni 2026

Dankjewel, vooral het feit dat de oplichters er mee wegkomen is frustrerend. Bovenal is het mijn eigen fout...

04 juni 2026

Heel duidelijk en dapper verteld verhaal, dat gaat nooit makkelijk. Het gaat altijd zo, eerst gaat het goed, er groeit vertrouwen, dan ben je de klos. Ik snap van daaruit dat je vertrouwen geschaad is. Was bij mij ook zo. Goed dat je het het gewaagd te schrijven. Uiten is verwerken. Ik heb mijn verhaal alleen hier verteld, niet aan mijn dochter, niet aan andere familie. Hier tref je begrip.

08 juni 2026

Ik heb net als bij jou niemand van mijn familie hierover verteld, behalve mijn vrouw natuurlijk. Het helpt enorm dat zij mij wel gesteund heeft in deze periode. Het was natuurlijk ook haar verlies, maar mijn kinderen weten van niets en ik denk dat ik dat ook maar zo houd. Wat je zegt, hier tref je begrip !

05 juni 2026

Hallo, Ik leef erg met je mee. Want wat jou is overkomen was precies wat ik meemaakte in Oktober 2025. Bij mij was het JP Morgan. Had een e-mail naar JP Morgan gestuurd om te controleren of het project werkelijk bestond. Het antwoord was een koude emmer water op mijn hoofd. Had aan het begin moeten doen. Ik was gestopt, en accepteerde het verlies.

Heel veel sterkte.

08 juni 2026

Ik had het ook eerder moeten checken, ben op goed vertrouwen in de mensen gaan geloven die daar ook aan meededen, maar die waren van dezelfde foute instantie. Pas na een gesprek met de AFM ging het belletje rinkelen. Helaas was het toen al te laat.

05 juni 2026 (bewerkt)

Wat een ontzettend dapper en helder verhaal heb je opgeschreven, msc6366. Als ik je bericht zo lees, voel ik de enorme rollercoaster waarin je hebt gezeten en het komt echt binnen. Je begon zo voorzichtig en verantwoord, en dat het dan via zo’n WhatsApp-groep en een platform als Harbor Financing op deze manier misloopt, is gewoon ontzettend wrang. Die psychologische spelletjes die ze spelen door eerst dat vertrouwen op te bouwen en je het gevoel te geven dat je samen succesvol bent, zijn ook zo geraffineerd. Het is logisch dat je daardoor over de streep bent getrokken, want het voelde op dat moment warm en menselijk.

Het stuk waarin je beschrijft hoe de twijfel toesloeg en hoe hard de realiteit daarna binnenkwam, is heel herkenbaar voor velen hier, zoals je al kon lezen in de andere reacties. Je verlies nemen en de stekker eruit trekken is een ontzettend moeilijke maar krachtige beslissing geweest. Dat de klap van het misbruikte vertrouwen en de vragen die je jezelf stelt zwaarder wegen dan het geldelijk verlies, is heel begrijpelijk. Dat heeft tijd nodig om te helen.

En dan die reactie van de politie na je aangifte... Wat een ongelooflijk koude douche moet dat zijn geweest. Je raapt al je moed bijeen om die stap te zetten, en dat er dan zo snel wordt gezegd dat er niets mee gedaan kan worden, voelt als een tweede klap in je gezicht. Het is volkomen logisch dat je je afvraagt waar je het eigenlijk voor hebt gedaan. Soms voelt het alsof je er na de oplichting ook nog eens helemaal alleen voor staat in het rechtssysteem, en dat doet pijn.

Juist daarom is het zo waardevol dat je ondanks die teleurstelling toch je verhaal hier deelt om anderen te waarschuwen. Je laat heel mooi zien dat dit echt iedereen kan overkomen omdat ze simpelweg misbruik maken van mooie, menselijke eigenschappen zoals hoop en vertrouwen.

Ik hoop heel erg dat er via deze weg mensen reageren die zich herkennen in jouw ervaringen met Harbor Financing. Soms helpt het delen met lotgenoten net dat beetje extra om het een plekje te geven en die knauw in je vertrouwen weer wat te herstellen. Weet dat je hier altijd terechtkunt om van je af te schrijven of om updates te delen.

Henk, SHN community ambassadeur

08 juni 2026

Dank je voor je reactie !! Er zaten ongeveer 65 mensen in dezelfde groep en er gingen ook grote bedragen in om. Ik ben zo benieuwd hoeveel mensen in de groep de oplichters waren en hoeveel van hen echt opgelicht zijn. Ik zal het nooit weten. Alle contacten bestaan inmiddels niet meer op whatsapp. Het loslaten ervan duurt lang en helemaal loslaten zal waarschijnlijk nooit lukken. Het vertrouwen in beleggen is er ook niet meer. Dat is jammer, maar ik zal zeker nooit meer iets beleggen, dat is denk ik niet voor mij weggelegd. Ik hoop echt iemand te vinden die in dezelfde groep heeft gezeten. Al zitten hier genoeg lotgenoten die ook opgelicht zijn.