#informatief - 100.000 Meldingen: Waarom u in 2025 vaker dan ooit het doelwit bent van digitale criminaliteit
Stel u voor: u zit op een rustige avond op de bank als uw telefoon gaat. De beller is beleefd, klinkt professioneel en lijkt alles van u te weten. Binnen een kwartier is niet alleen uw spaarrekening geplunderd, maar zijn ook uw kostbaarste bezittingen uit huis verdwenen.
Het klinkt als een script voor een misdaadserie, maar voor tienduizenden Nederlanders is dit de rauwe werkelijkheid van 2025.
De cijfers van de Fraudehelpdesk zijn onthutsend. In het afgelopen jaar kwamen er meer dan 100.000 meldingen binnen – een explosieve stijging van maar liefst 60 procent. Onze online veiligheid staat onder hoogspanning. Oplichters zijn geen amateuristische zolderkamerhackers meer; het zijn meesters in psychologische oorlogsvoering die exact weten hoe ze uw angst als breekijzer moeten gebruiken.
Fraude-expert Eunice Bom neemt ons mee langs de meest geraffineerde valstrikken van dit moment.
De absolute koploper: Helpdeskfraude en de brute 'babbeltruc'
Met ruim 17.000 meldingen blijft helpdeskfraude de onbetwiste koning van de misleiding. De methode is even simpel als doortrapt: oplichters maken misbruik van de autoriteit van banken en grote techbedrijven.
Bij bancaire helpdeskfraude (vaak via spoofing) wordt u gebeld door 'uw bank'. Er zou een verdachte transactie plaatsvinden en uw geld moet direct naar een 'veilige rekening'. Maar de brutaliteit gaat tegenwoordig verder dan de telefoonlijn. Steeds vaker wordt de digitale diefstal gecombineerd met een fysieke babbeltruc. Er komt een zogenaamde bankmedewerker aan de deur om uw pinpas 'veilig te stellen'. Terwijl u denkt dat u wordt geholpen, maken ze van de gelegenheid gebruik om ook uw sieraden buit te maken.
Daarnaast zien we een enorme golf van niet-bancaire helpdeskfraude. Hierbij doen criminelen zich voor als medewerkers van Microsoft of cryptoplatforms. Hun sterkste wapen? Een dwingende, haast agressieve toon die u dwingt tot overhaaste beslissingen.
"Ze gaan je zogenaamd helpen om het geld 'veilig te stellen'", legt fraude-expert Eunice Bom uit. "Jouw bank of een bedrijf als Microsoft zal jou niet zomaar bellen met een dergelijke smoes. Word je ongevraagd benaderd? Hang dan meteen op."
Werken om te betalen: De valstrik van de nieuwe voorschotfraude
Een van de meest cynische ontwikkelingen van 2025 is de opkomst van voorschotfraude vermomd als een droombaan. De Fraudehelpdesk ziet een enorme piek in meldingen waarbij slachtoffers via WhatsApp of telefoon worden benaderd voor simpel thuiswerk: reviews schrijven of sterren uitdelen aan producten voor fantastische verdiensten.
De psychologische druk wordt langzaam opgevoerd. Om te mogen starten, of om uw opgebouwde salaris eindelijk uitgekeerd te krijgen, moet u eerst zelf 'een klein bedrag' overmaken voor administratie of systeemkosten. Het resultaat? U bent uw geld kwijt en dat riante salaris ziet u nooit.
De gouden regel van Eunice Bom:
"Betaal nooit voor iets waarvoor jij betaald zou moeten krijgen."
De Airbnb-verhuurtruc: Wanneer oplichting 'offline' gaat
Oplichters profiteren genadeloos van de krapte op de woningmarkt met een methode die verbijsterend brutaal is. Ze bieden prachtige huurwoningen aan op sociale media en gaan daarbij extreem professioneel te werk. Om uw vertrouwen te winnen, kopiëren ze zelfs complete officiële websites van woningcorporaties.
De echte 'clou' is de bezichtiging. De oplichter huurt zelf een woning via Airbnb voor een paar dagen en organiseert daar rondleidingen voor wanhopige woningzoekenden. De fysieke ervaring wekt een vals gevoel van veiligheid. Slachtoffers tekenen ter plekke een contract en betalen een fikse borgsom, waarna de 'verhuurder' met de noorderzon vertrekt.
Tip van de expert: Ga altijd eerst zelf langs bij het adres zonder afspraak. Verwijst de verhuurder naar een woningcorporatie? Bel die corporatie dan altijd zelf op om de advertentie te verifiëren.
Malafide klussers en de 15-minuten-paniek
Niets maakt ons kwetsbaarder dan een acuut probleem in huis. Een verstopte wc in het weekend of een lekkage zorgt voor blinde paniek. Oplichters weten dit en kopen zich een weg naar de bovenste drie resultaten in Google.
Wanneer u deze 'spoedservices' belt, staan ze vaak al binnen 15 minuten op de stoep. Die snelheid is geen service, maar een tactiek: u krijgt geen tijd om na te denken. Na een paar simpele handelingen presenteren ze een astronomische rekening die u direct per pin moet voldoen. Omdat het rekeningnummer vaak direct daarna wordt opgeheven, is uw geld voorgoed weg.
Het advies: Scrol altijd verder dan de eerste drie Google-resultaten (de advertenties) en lees kritisch de reviews voordat u een onbekend bedrijf in huis haalt.
De stille meerderheid: Waarom 67% van de slachtoffers zwijgt
Misschien wel het meest schokkende cijfer is dat 67 procent van de slachtoffers geen aangifte doet. Deze 'stille meerderheid' laat criminelen ongestoord hun gang gaan. De redenen hiervoor zijn pijnlijk menselijk:
Diepe schaamte: Het gevoel dat men 'zo dom is geweest' om erin te trappen.
- Angst voor de overheid: De drempel om contact op te nemen met de politie wordt als te hoog ervaren.
- Gevoel van zinloosheid: De overtuiging dat aangifte doen toch niets uithaalt.
- Zelfverwijt: De gedachte dat het 'eigen schuld' is en de politie hen daarom niet zal helpen
- Onwetendheid: Niet weten hoe de procedure van (online) aangifte werkt.
Het doorbreken van dit taboe is cruciaal. Alleen door aangifte te doen, krijgt de politie de benodigde puzzelstukjes om deze criminele netwerken op te rollen.
Conclusie: Een gedeelde verantwoordelijkheid
De fraude-explosie van 2025 laat zien dat oplichting een miljardenindustrie is geworden die draait op psychologische manipulatie. Hoewel de tactieken steeds geraffineerder worden, blijft onze kritische blik ons scherpste wapen. Het is niet alleen de taak van de politie of de bank, maar een collectieve verantwoordelijkheid om de drempel voor deze roofbouw te verhogen.
Oplichting is nooit de schuld van het slachtoffer, maar het is wel aan ons om de kennis te delen. Nu u weet hoe de lijnen lopen: hoe gaat u uw ouders, vrienden of buren informeren om hen te wapenen tegen deze onzichtbare epidemie?
Henk,
SHN community ambassadeur
1 Reactie
Dank je Henk voor deze update...
Als opgelichte vrouw van in de 70 weet ik hoe frustrerend het is. `Met name dat de politie niets doet. Soms zie ik aandacht op tv voor misdaden die vele malen minder zijn dan de mijne, (420K) dan denk ik...pff 10K ik wou dat het daarbij gebleven was. Soms denk ik, ik zou werk moeten maken om mensen te helpen en voor te lichten over de mindset waarmee je erin getrapt bent, maar kan ik daar geld mee verdienen, want dat is wat ik moet doen...weer geld verdienen om mijn leven te kunnen leven waar al, maar dan ook al mijn spaargeld verdwenen is. Het is nu 1,5 jaar later en nog steeds heb ik last van. Zeker ook omdat mijn inmiddels ex-partner waar ik geld voor hem 'geleend' heb, nog steeds in mijn buurt woont, mij niet betaald en naar ik denk nog steeds gelooft in de oplichters...
Ik doe innerlijk werk, doe oefeningen in vergeving en zelfvergeving, ik ervaar hoe sterk ik ben en hoeveel ik kan, in mijn eentje, dus er is een vorm van blessing in diguise... Maar er is ook dat gevoel van onrechtvaardigheid, dat de politie niets maar dan ook niets heeft gedaan met de gegevens die ik aangeleverd heb, me niet op de hoogte houdt en zegt case closed... Daarnaast moet ik nu dus ook belasting betalen over de tijd dat ik nog geld had. Dat is bij elkaar 13.000 euro en mijn God waar haal ik dat vandaan, naast de andere schuilden die ik maakte om mijn ex-partner te 'redden'... Ook de belastingdienst doet niets, kan niets en het lijkt of zij nog helemaal niet beseffen dat dit een serieus probleem is geworden voor veel mensen, zeker ouderen. Als je jong al je geld kwijt raakt zet je je schouders eronder en je gaat... dat doe ik ook... maar het lijkt of mijn draaglast minder is geworden...
Dit is even mijn reactie... gewoon even van me af spreken in jullie zeer behulpzame platform.