De bank bezorgt je een hartverzakking
Hallo iedereen,
Ik heb woensdagmiddag mijn betaallimiet had verhoogd om een rekening voor de dakisolatie te betalen, ongeveer om 12.00 uur ‘s middags. Na deze handeling zit er een wachttijd van 4 uur op. Ik kwam die avond laat terug van bezoek aan mijn moeder en hebt thuis toen die betaling gedaan. (23.00 uur)
‘s Morgens heb ik het isolatiebedrijf nog na gebeld om te vragen of het geld was gearriveerd! Zij konden dat nog niet zien, wat ik raar vond.
Gisteren was ik met mijn zoon koffie drinken in een tent. Toen ik wilde betalen had ik nul saldo op mijn pas, dat gaf die pinautomaat van dat restaurant aan. Jullie snappen wel dat ik bijna een acute hartverzakking kreeg. Eerste gedachte het zou toch niet.
Ik op mijn mobiel mijn banksaldo gecheckt en er stond ruim voldoende op de rekening. Betalen bleef mislukken. Een medewerker van het restaurant probeerde te betalen en dat lukte, dus het lag niet aan de wifi van hen.
Rabobank gebeld om 14.30 uur en uitgelegd wat er gaande was, betaling via bankpas mislukt.
Toen kwam de aap uit de mouw. Na dat ik dus mijn limiet had verhoogd en vrijwel direct die factuur had betaald (nou ja globaal 11 uur later) was er een rode vlag omhoog gegaan bij de bank en hadden zij de betaling vertraagd en mijn bankrekening geblokkeerd. Dit kan uitlopen tot een onderzoek van maximaal twee werkdagen, dus als het je op een vrijdag overkomt dan kan je gewoon vier dagen niets betalen en gaan incasso’s ook niet door met alle problemen van dien.
Alleen ik kreeg geen pop-up / mededeling of zo iets te zien dat het was gebeurd.
Volgens de bank was het een routine gebeuren. Zij checken duizenden overboekingen op eventuele fraude en dat zou dit dan ook zijn. Niks aan de hand dus. Het zat mij niet lekker, want de bankmedewerker die kon zien welk bedrag naar dat betreffende bedrijf ging had allerlei vragen over of er wel echt was geïsoleerd en wat er allemaal was gebeurd in mijn huis. Ik vond dat wel erg ver gaan. Ik heb gewoon mij aan de regels van het betalingsverkeer gehouden en dan krijg ik dit aan mijn broek. Met 5 a 10 minuten zou ik weer kunnen betalen. Kwartier later nog niet, wederom na weer een cola en twintig minuten lukte het gelukkig wel.
Ik blij, maar toch bleef er iets knagen. Enerzijds beschermt de bank mij, aan de andere kant geen melding van de blokkering. Ik ben vanmiddag weer in de telefoon geklommen om na te gaan of dit de normale gang van zaken is of dat het toch iets te maken had met dat er een fraudedossier bij de bank van mij bestaat.
De medewerker was erg vriendelijk en drukte mij op het hart, meneer gewoon routine. Ik had een prangende vraag voor haar. Aan de ene kant gaat er dus schijnbaar een rode vlag of zo iets omhoog als je te snel betaald na ophoging van je betaallimiet. (zijde van de bank) Toen ik zei kunt u zich voorstellen dat ik het als slachtoffer van een fraudemisdrijf niet zo prettig vindt dat mijn paslimiet dusdanig hoog is en ik mij daar onveilig bij voel als ik mij begeef in de openbare ruimte. (mijn zijde) Zij had daar alle begrip voor. Alleen kon ik niet achter komen wat het beleid hierin is binnen de Rabobank.
Ik vermelde ook nog eens minnetjes dat de betreffende bankmedewerker erg veel door vroeg over de uitgevoerde werkzaamheden bij mij thuis. Toen werd het akelig lang stil. Ik kreeg daar na heel snel te horen dat zij het even ging terugkoppelen. Ik dus in de wacht gezet en ja hoor 20 minuten later was zij weer terug. Er was iets fout gegaan. Ik bleef nog even door drammen over of het iets met mijn fraudedossier te maken had en inderdaad dat was dus zo. Ik heb ook nog even gesproken over het feit dat ik het een taak van de banken vindt om hier mee aan de slag te gaan zonder slachtoffers nog meer hun zelfvertrouwen te laten afnemen.
Ik heb die mevrouw maar medegedeeld dat ik er spijt van had dat ik aangifte bij de politie gedaan had en dat het was doorgezet naar de fraudeafdeling van de Rabobank, omdat ik nu wederom (zo voelt het) gestraft wordt, omdat naar eer en geweten heb gehandeld. De bank kon ook niet mededelen hoe lang deze restricties gaan duren. Heb de neiging om van bank te gaan wisselen. Bij het afscheid nemen van deze medewerker vertelde zij ook nog dood leuk dat ik goed had gehandeld. Mijn antwoord hierop was, mijn vertrouwen in uw bank heeft nu een enorme knauw gekregen.
Misschien kunnen de ambassadeurs binnen deze onlinegroep dit eens neerleggen bij de professionals van SHN. Gewoon om hier duidelijk over te creëren, want dit levert naar mijn mening alleen maar extra veel onnodige stress op. Ik en misschien ook anderen zitten hier niet op te wachten.
Nu is mijn vraag aan de community ook, herkent iemand deze tekenen bij welke bank dan ook. Ik denk dat gedeelde sores is gedeelde smart.
10 Reacties
Dat laatste vind ik raar want je zou toch denken dat een bank zijn klanten daar meteen van op de hoogte moet stellen? Dat is toch het eerste wat ze moeten doen?
Nu heb jij zelf met je bank moeten bellen om erachter te komen wat er aan de hand was.
Ik vraag me af of dat wel de normale gang van zaken is.
Als de bank jou meteen had ingelicht dan hadden ze je die 'hartverzwakking' kunnen besparen :-(
Ondanks deze vervelende ervaring wens ik je een heel fijn weekend.
Wat een vervelende ervaring heb je gehad zeg! Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt en gefrustreerd bent over hoe de bank dit heeft aangepakt. Het is natuurlijk goed dat banken maatregelen nemen om fraude te voorkomen, maar de manier waarop dit in jouw geval is gebeurd, is niet oké.
Het is niet fijn dat je bankpas geblokkeerd werd zonder dat je daarover geïnformeerd werd. En al helemaal niet dat je het gevoel hebt dat je opnieuw 'gestraft' wordt voor iets waar jij slachtoffer van was.
Je hebt gelijk dat banken hier zorgvuldiger mee om moeten gaan. Het is belangrijk dat ze rekening houden met de impact die dit soort situaties op slachtoffers van fraude kan hebben.
Ik zal jouw verhaal zeker delen met de professionals van Slachtofferhulp Nederland. Zij kunnen wellicht meer vertellen over hoe banken met dit soort situaties omgaan en wat je rechten zijn.
Het is goed dat je je verhaal hier deelt. Misschien zijn er inderdaad andere mensen in de community die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Door ervaringen te delen, kunnen we elkaar steunen en van elkaar leren.
Als je behoefte hebt om hier verder over te praten of als je vragen hebt, mag je me altijd een berichtje sturen.
Sterkte!
ook denk ik dat het goed is dat ze weten dat je betrokken was bij fraude zaak, uiteindelijk ben je wel bestolen, stel dat de een of andere crimineel weer aan iets van jouw data kan, is de bank ook gealarmeerd en kunnen ze het ook tijdig napluizen .. en kunnen ze ms ook op tijd stoppen …. Met wat ik heb zien gebeuren denk ik dat we gewoon allemaal liever dubbel,checken dan ooit nog eens in de val te trappen … ik kreeg van mevr Louise vandaag maar liefst 7000€ hulp aangeboden … en waarom vertrouw ik haar nu toch niet … ze is nog zo behulpzaam 🥺
Toen ik de politie belde om aangifte te doen, hebben ze ook een check uitgevoerd om te zien of ik echt slachtoffer was … ik denk dat er zoveel fraude is dat elke medewerker gewoon niet anders kan dan extra alert zijn .. ook al zie jij dat als vertrouwensbreuk
Als ik dit akkefietje met die betaling van die factuur pakweg 5 uur eerder had uitgevoerd en dus die opdracht tot betalen had gedaan voor mijn vertrek naar mijn moeder was ik woensdagavond gestrand met mijn auto ergens in België. Ik zou niks meer kunnen doen dan, mijn eten in het restaurant met mijn moeder die leidt aan altsheimer niet kunnen betalen (waar in België minimaal een nacht cel op staat) en erger nog gewoon niet thuis kunnen komen, want ik moest tanken. Ik was gedoemd om in de auto te slapen, want de bank is ‘‘s nachts niet bereikbaar.
Dat is denk ik wat mij zo frustreerde aan het hele verhaal. Nu was het een ongeluk na een beetje mazzel, andersom (wat gelukkig niet is gebeurt) was het een ramp geworden en dat alleen maar door een rode vlag bij een bank. Banken mogen dit wel uitleggen aan personen die met fraude te maken hebben gehad.
Dat is denk ik waar ik mij nu het drukste over maak.