Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

41.000 euro via een fake escrow account.

Dit is een heel erg lang verhaal dat gaat over heel veel geld en heel veel boosheid en frustratie. Maar ik moet het kwijt...
Al jaren hadden we het erover, een camper kopen. Na 2x met de camper van mijn schoonouders te zijn weggeweest en een keer een camper te hebben gehuurd, bleef het gevoel van vrijheid en de nieuwe plekken ontdekken bij ons. Omdat we niet samenwoonden konden we niet lenen. Afgelopen juni zijn we gaan samenwonen en konden gaan sparen om een start te maken. Mijn vriend keek dagelijks naar het camperaanbod. Het kriebelde te veel en bij iedere camper die we zagen dachten we: zullen we…?

Half september zijn we gaan kijken naar echte campers. Wat willen we wel en wat niet? Toen die keuze gemaakt was, was het zoeken op internet gemakkelijker. We onderzochten we lenen. Ik wilde niet te veel per maand kwijt zijn voor een camper of heel veel rente betalen. Ik vond het al heel wat om geld te lenen, want ik had nog nooit een lening of schulden gehad!

We kregen de tip om in Duitsland te gaan kijken. We informeerden ons over het invoeren van een camper en keken wat rond op sites. En daar stond hij…onze camper!
En heel betaalbaar ook nog voor het bouwjaar en het aantal kilometers.
€44.750. Dat zou op een maandbedrag neerkomen wat voor ons haalbaar was i.c.m. het aantal jaren afbetalen. En deze camper was redelijk jong, dus als we hem zouden willen verkopen over 5 jaar, dan zouden we er ook nog wel een goede prijs voor kunnen krijgen.

Ik reageerde op de advertentie. Een reactie bleef uit. Ik reageerde nog een keer via een een andere knop bij de advertentie. Maar niets. Ook Simon probeerde het nog een keer.
Na twee weken kreeg ik een mail van Emma Olsson dat de camper er nog was. Ik vroeg of we konden komen kijken. Hij stond op 2 uur rijden van waar wij wonen. Ja hoor, dat was geen probleem. Maar de camper bleek in Zweden te staan. Ze waren net verhuisd en hadden de camper willen invoeren in Zweden. Dit bleek te duur en daarom verkochten ze de camper. € 41.000. Huh? Minder dan op de site? Helemaal niet erg natuurlijk, want dat was ongeveer het bedrag dat we aan bpm zouden moeten betalen. Ze hadden er alleen maar in gereden in tripjes naar Scandinavie, hij was altijd goed onderhouden en in goed staat. We zouden ook de stoelen en de tafels erbij krijgen.
Onder aan de mail stond een website en een telefoonnummer. Ik keek op de website. Het menu werkte (nog) niet. Het leek erop dat ze iets met visuals deden.

Ik gaf aan dat Zweden niet direct naast de deur lag, maar dat dat niet betekende dat we niet meer geïnteresseerd waren. Ik had binnenkort herfstvakantie en gaf aan dat we naar Zweden konden komen om de camper te bekijken. Emma was enthousiast en dacht mee. We konden hem laten nakijken bij een garage, een proefrit maken, en als alle oke was, konden we hem naar Nederland rijden. En gaf ze aan, als het écht niet mocht lukken, was ze bereid om de camper naar Nederland te laten komen. 
Emma was sowieso erg prettig en open in de communicatie. Ze was beleefd en reageerde altijd enthousiast. De mailtjes werden iets persoonlijker rondom werk en ze gaf dat we geen haast hoefden te maken als wij het ook druk hadden, want zij waren ook druk op het werk. 

Ik ging op zoek naar treinritten. Ik gaf Emma aan dat we niet zo heel veel tijd hadden en dat mijn vriend moest kijken of hij vrij kon krijgen maar dat we waarschijnlijk dinsdagochtend zouden arriveren maar donderdag weer weg moesten.
Er ging een dag overheen.
Emma schreef terug dat ze van dinsdag t/m donderdag druk was met een klant uit Noorwegen en tussendoor niet veel tijd voor ons zou hebben, maar als we de terugreis tot vrijdag zouden kunnen uitstellen, had ze vrijdag álle tijd voor ons. Wel toevallig dat ze nét op die dagen niet kan, maar ze geeft aan vrijdag wel te kunnen. Ik was even vergeten dat ik had verteld dat ik die vrijdagavond moest optreden.

Ik moest maar laten weten wat voor ons kon en anders, nogmaals, met alle liefde zou ze de camper naar Nederland laten transporteren. Ze hoefde geen aanbetaling, want de verkoop zou gaan via Cash Sentinel (deze naam stond als link in de mail). Een betrouwbare partij

Ik klikte er op en kwam op een website (htpss:// met slotje) waar allerlei informatie stond die ik in 5 talen kon lezen. Ik zocht op trust pilot en Cash Sentinel bleek veilig en kreeg een 4.8 uit bijna 4000 reviews.
Ik zou daarin een account aan moeten maken. Dat heb ik later die dag gedaan. Ik kreeg een code via sms en daarmee was mijn account geactiveerd.
Ik vertelde Emma dat ik een account had aangemaakt.

Een dag later mailde Emma dat ze het contract die avond klaar zou zetten. 
De volgende dag mailde ze dat het contract er in stond en dat ik als het goed was een bericht zou krijgen. Die kreeg ik niet, maar ik zag wel dat het contract er in stond. Als ik het daarmee eens was, kon ik tekenen en het geld overmaken. 
Even voor het beeld; Cash Centinel is wat men noemt een escrow company. Escrow is een manier om je geld te beschermen, een soort ‘geblokkeerde bankrekening’. De rekening is dus by Cash Sentinel,  een neutrale, financieel betrouwbare derde partij. De koper betaalt het geld op de rekening alleen uit als er een volledige overeenkomst is tussen beide partijen. In mijn geval was dat, als de camper was geleverd konden we hem na laten kijken. Als we de camper zouden nemen, zou het geld pas vrijgegeven worden naar Emma. Zo niet, dan zou de camper naar een garage in Duitsland gaan om daar verkocht te worden zodat Emma verdere onkosten bespaard zouden blijven.
Ze stuurde een foto mee van het kentekenbewijs waar haar naam op stond maar het adres was afgedekt. En een foto van de rekening van de laatste beurt. 

Het contract was prima, zoals afgesproken. Inmiddels was ik bezig met de lening. Deze was ook akkoord en toen ging het heel erg snel! Ik klikte om het geld over te maken en zag een rekeningnummer waarvan ik niet wist of ik het wel vertrouwde. Ik zag nl een naam. C.S. Echterbrück. Het adres was in Keulen. Ik heb de IBAN gechecked en het adres. Het adres was dat van een high end kantorencomplex. Wat mij een logische plek leek voor zo’n firma. Ik typte de naam Echterbrück in. Er verscheen niets, geen mensen, geen foto’s van personen, alleen maar een camping met de naam Echternacherbrück. Ik checkte het IBAN nummer. Die bleek ook te bestaan. Ik vroeg nog aan mijn vriend of dat wel zou kloppen. Hij gaf aan dat Escrows werkten met een derde partij en dat dit dan waarschijnlijk de derde partij was. Ik maakte het geld over, uploade een betaalbewijs en mailde Emma dat het geld eropstond.

Zij had aangegeven dat zodra ze bericht had ze de papieren in orde zou maken voor het transport.Na deze mail bleef het stil, terwijl we al 3 weken dagelijks contact hadden. Ik had een naar onderbuikgevoel en keek op het account. Daar las ik dat de verkoper op de hoogte was gesteld van mijn mijn betaling. Het bedrag stond er nog gewoon. Ik haalde opgelucht adem, maar ergens bleef er iets knagen. Vrijdag hoorde ik de hele dag niks van Emma. Zaterdagochtend keek ik of ik een bericht had. Nog niet. Nu bekeek ik het account op mijn telefoon. Die gaf aan dat de website niet veilig was! Ik sprong uit bed en rende naar mijn laptop, opende het account, klikte op contract en poef……weg website.
Ik was in shock. Ik wist even niet wat ik moest doen. Ik rende naar de slaapkamer en waarschuwde mijn vriend. Die stond op. Bellen! We hadden moeten bellen! Ik probeerde te bellen. Geen gehoor. Mijn vriend probeerde. Nummer niet in gebruik. 
Ik zocht op Cash Sentinel en kwam op een website die er heel anders uitzag!

Ik probeerde te bellen met ze maar het menu was Franstalig. De bank! Ik belde de ASN bank. Die zouden contact opnemen met de Duitse (BUNQ) bank. Ik moest aangifte doen. Zonder aangifte kon de bank ook niet zo heel veel. Dat deed ik. Online, want geen bureau in de buurt én het betrof Fraude.

41.065….41.065….41.065…Het duizelde voor mijn ogen. Ik had nog nooit een lening afgesloten en vond het doodeng. En nu dit! 5 jaar betalen voor Ik belde Freo op advies van de bank om ook hen door te geven wat er was gebeurd. Zij konden hier natuurlijk niks mee.

Ik speelde de film terug en zag alle kleine aanwijzingen die ik wel had gezien, maar waar ik toen niet zo heel veel kwaad in zag. Bij elkaar opgeteld achteraf, het menu op de website, de dagen dat ze niet kon, opeens zag ik kleinde stukjes tekst in verschillende mails die exact hetzelfde waren (knip en plakwerk), de naam bij overboeken, het adres op naam van een kantorencomplex. Alles wat verklaarbaar leek, bleken nu signalen te zijn geweest. Ik kon mezelf wel voor de kop slaan! Hoe ben ik hierin getrapt! Ik voelde (en nog) me enorm stom, schaamde me kapot. Mijn vriend was boos op zichzelf omdat hij grote aversie heeft voor onlinehandelingen en mailen. We hadden moeten bellen en meer foto’s moeten vragen. We waren verblind door onze droom, mét daarbij ook een volle agenda.

De hele zaterdag zat ik online om te proberen te achterhalen wat ik nog meer had gemist. Ik ontdekte dat de camper gewoon nog steeds te koop aangeboden stond op de website. k besloot om via een fake identity als Belgische man met een eigen e-mail adres opnieuw op de camper te reageren om te kijken of ze opnieuw zouden happen en ze zo te ontmaskeren. Ik mailde de website waar de camper opstond, ik mailde Cash Sentinel, zocht op Emma Olsson, zocht op de kenteken, wat in Duitsland niet gaat, zocht de garage waar de rekening vandaan kwam. Die was sinds juni 2023 gesloten, dus daar kon ik geen informatie vandaan halen.   Het chassisnummer gaf info dat de camper een schadeverleden had en dat er sprake was van gestolen databases. Ik belde met een aantal vriendinnen, was boos, verdrietig, woest, gebroken. I Ik was vooral vreselijk woest over het feit dat mensen zo geen geweten hebben, je droom voeden, met je mee praten en vervolgens die droom kapot maken. Dát was wat me de eerste dag het allermeeste raakte, en nog steeds is dit iets waar ik enorm boos over ben. En verdrietig.

We hadden al een afspraak bij de rdw gepland, we hadden een lijst met spullen die we wilden kopen, zouden naar de kampeerwinkel, hadden al plannen voor de kerstvakantie (familie bezoeken in Portugal) en de zomer (3 weken Scandinavië én Emma bezoeken). We zouden in de weekenden dichterbij mooie plekken opzoeken, de hond kon nu mee op vakantie….Niks van dat alles.

En wat te doen met ‘Emma’? Ik schreef een nasty mail die ik niet verstuurde en besloot om dommetje te spelen en haar te mailen. “Ik weet dat je druk bent met de voorbereiding van de klanten uit Noorwegen maar…..” 
Verrek! Zondag kwam er een reactie! Dat ze inderdaad druk was máár de papieren voor transport in orde had en morgen (maandag/vandaag) zou de camper op transport gaan en woensdag hier zijn, wat mij genoeg tijd gaf om afspraken te maken met de garage en de rdw zei ze.
Ook de website was weer online. Daarvan heb ik meteen een screenfilm gemaakt.

Zondagochtend schrok ik wakker. Had ik nou ook mijn paspoortgegevens geupload? Ik wist het niet meer. Mijn hoofd was een chaos. Ik besloot uit voorzorg toch ook maar mijn paspoort aan te melden als vermoeden van fraude, als was daar (nog) geen sprake van, maar alleen al om het te voorkomen! 
Ik belde de bank want wilde weten hoe het ervoor stond. Of ik niks moest aanleveren. Nee, maar had ik geen mail gehad? Nee.

Weer zat ik de hele dag op internet. Ik probeerde een account te maken op de echte Cashsentinel om te vergelijken met de fake one (die nu weer weg was). Dat lukte steeds niet. Ik belde met een vriendin in Duitsland. Ik was als een kip zonder kop bezig. Ik kon niet stil zitten afwachten. Om kwart voor 4 kwam er een mail van de bank. Dat ze niets meer konden doen. Wel kon ik zelf contact opnemen met Bunq. Wat? Jullie hebben toch al contact met Bunq? Dan had ik dit gisteren zelf ook wel kunnen doen!  en filmpjes kijken over hoe dit in de toekomst te voorkomen. Ik was woest! Hoezo niks meer doen. Wat hebben jullie dan gedaan? Hoezo onderzoek? Wat dan onderzocht? In 1,5 dag? Filmpjes kijken? Ik ben voor tienduizenden euro’s opgelicht en ik moet filmpjes gaan kijken? Ik stuurde een boze mail.

Op naar de Bunqsite. Geen telefoonnummer. Online aangifte  gedaan. Opnieuw het hele verhaal weer typen. En de aangifte moest worden bijgevoegd. Die had ik niet.
Ik belde de politie. “Mevrouw, dat duurt 5 dagen voordat dit verwerkt is.” Ik barstte in tranen uit. Ik heb geen vijf dagen! Dan is mijn geld weg! Het gaat om 41.000 euro! De dame aan de lijn vroeg om even geduld en ging kijken wat ze kon doen. Toen ze weer bij me terugkwam vertelde ze dat ze een collega bereid had gevonden om de aangifte te verwerken. Maar 10 minuten later belde ze terug. Helaas konden ze dit niet omdat de aangifte was gedaan bij de afdeling Fraude.  Wel wilde ze proberen contact te zoeken en te vragen of ze voorrang wilden geven aan de zaak.

Ik stuurde Emma een korte mail dat ik geen tijd had en dat ik morgen uitgebreider zou reageren.
Ik kreeg een mail van Bunq waar in stond dat ik het had over het gebruik van een andere bank en dat ik die ook moest inlichten.
Geërgerd ging ik opnieuw naar de site waar ik alles weer opnieuw in moest typen (rekeningnummers, bedrag etc.) en uitlegde dat het om een fake site ging.
Het antwoord kwam…exact dezelfde mail als daarvoor. Ik ontplofte bijna. Waarom is er *&%**& niemand telefonisch bereikbaar!!!!

Slapen ging niet. Licht en om de haverklap wakker. Malen…wat had ik anders kunnen doen. Wat kan ik nu doen? Wat als het geld echt weg is? Vijf jaar lang afbetalen voor iets wat je niet krijgt? Onze droom in duizend stukken uiteen gespat. Zoveel geld…..wat hadden we daar allemaal mee kunnen doen…..

Maandagochtend. Het eerste wat ik deed was mijn mail checken. De aangifte was binnen! Wat was ik blij! De politie had woord gehouden! Ik ging naar de Bunq site, vulde de hele riedel weer opnieuw in en voegde de aangifte toe.
Wel wakkerde dat de woede richting de ASN Bank weer aan. Ik stuurde de aangifte met een boos bericht dat ik me totaal niet serieus genomen voelde en dat ik nu de aangifte had maar dat het mosterd na de maaltijd was omdat ze zaak gesloten hadden. 

Vervolgens ging ik naar het gemeentehuis met mijn paspoort waar ik weer het hele verhaal oprakelde en in tranen zat. Daarna reed ik naar Duitsland, voor mij 20 minuten en ging daar naar het politiebureau in de hoop dat ze me daar konden helpen. Daar kan je gewoon naar binnen lopen. Ik vertelde in steenkolen Duits wat er was gebeurd. Ze maakten aantekeningen en foto’s. Uiteindelijk gaf ze aan dat ik eigenlijk ook al deze informatie zoals het kentekenbewijs, de website links, de screenshots van de fake website allemaal ook aan de Nederlandse politie moest geven. Die had ik natuurlijk voornamelijk verteld over het geld en minder over de camper zelf. Ze vertelde dat Nederland en Duitsland samenwerken en dat ze verder op dit moment voor mij niets konden doen. Ik was allang blij dat ik iemand in levende lijven kon spreken! Al was het niet eens in mijn eigen taal. 

Ik kreeg een mail van Bunq. Bedankt voor het melden van fraude. Ik kon ook aangifte doen bij de politie. (AAAAAAAAARGH). Ze hadden met mijn informatie maatregelen kunnen treffen. Echter communiceerden ze alleen via mijn eigen bank.
Ik stuurde de mail door naar de ASN met opnieuw een boos bericht en dat ik graag van ze hoorde wat deze informatie was. En ook dat ik het schandalig vond dat ze me afscheepten met een mailtje als bank die pretendeerd er zo te zijn voor mens en milieu en dat ik graag een telefonische reactie wilde.

Er belden vriendinnen om te vragen hoe het ging. Ik wist het niet meer. Ik kon niets meer doen. Ik had alle instanties aangeschreven en wist niet wat ik nog meer kon. Het gaf me zo’n machteloos gevoel….
Wel had ik een bericht van de website, dat zij het vreselijk vonden wat me overkomen was en dat ze steeds gehaaider worden. Dat zij ook proberen om kaf van koren te scheiden maar dat dit steeds moeilijker wordt. Ze hadden alle gegevens veilig gesteld voor het geval de advertentie verwijderd zou worden en mocht er een onderzoek komen zij deze gegevens zouden delen met de politie. 

Onverwachts werd ik gebeld door een meneer die zijn excuses aanbood en me uitleg gaf hoe het werkt bij aangifte van fraude en dat ze niet altijd alles als meteen als fraude mogen behandelen zonder aangifte/bewijs. Bij mij hadden ze dat wel gedaan maar banken in Duitsland zijn veel lastiger in het delen van info. Daarbij behandelt de Bunq in het weekend helemaal geen fraude gevallen. Sterker nog, ze hadden nog helemaal niets terug gehoord van Bunq. Het geld was waarschijnlijk al doorgesluisd en ik moest er echt rekening mee houden dat ik het niet terug zou zien. Ik gaf aan dat als ze me dat nou gewoon verteld hadden, ik me in ieder geval serieus genomen had gevoeld. 
De man gaf ook aan dat https:// tegenwoordig helemaal niet meer betekent dat een site veilig is en dat scammers vaak weer contact zoeken met hun slachtoffers omdat ze nog meer geld willen en komen met smoezen over extra kosten die betaald moeten worden.

Na dit telefoontje zakte mijn woede, besefte ik me dat we het geld kwijt zijn omdat Bunq niets heeft gedaan maar het gaf ook een soort ‘rust’. Ik kon niets meer doen als afwachten en hopen.
In een laatste poging stuurde ik ‘Emma’ een mail waarin ik (geheel tegen mijn natuur in) een leugen vertel, in de hoop dat deze geldwolven een geweten hebben, uit medelijden spijt krijgen dat ze me geld hebben afgenomen en het wellicht terug storten. Het klinkt heel stom, maar het is het laatste beetje hoop dat ik heb. 

Ik voel me leeg, verdrietig, doodmoe, heb nergens zin in. Ik heb huilbuien, ben boos op mezelf, boos op de wereld, de maatschappij, het systeem. Wat een leuke vakantie had moeten worden vol voorpret is veranderd in een nachtmerrie. 
Er zijn mensen die ik het niet durf te vertellen. Ik hoor ze al zeggen: Hoe kan je nou zo stom zijn om een camper te kopen die je  nog niet eens gezien hebt van iemand die je nooit hebt ontmoet of gesproken.” En als ik het zo opschrijf denk ik: Jullie hebben nog gelijk ook. Hoe konden we zo stom zijn....

Bezig met laden...

15 Reacties

31 oktober 2024
Wow, Artyfarty, dit is zeker misselijkmakend. Heel triest dat jullie dit is overkomen. Het is ongelofelijk dat er zulke nare, gemene mensen bestaan die een ander dit leed aandoen. Je hartenwens en kwetsbaarheid als ingang vinden om vervolgens op een geraffineerde wijze je te misleiden en geld afhandig te maken. Ik snap het niet.
Ik herken je woede, frustratie en machteloosheid. Zeker omdat het vanuit een slachtofferperspectief zo logisch is wat de instanties nog voor je zouden kunnen betekenen als er genoeg menskracht beschikbaar zou zijn… maar helaas.

Goed dat je mensen in je omgeving hebt waar je met je verhaal terecht kan. Heel veel sterkte verder!
29 oktober 2024
Artyfarty, wat een vervelend verhaal. Komt overeen met wat mij is overkomen. Heel veel sterkte toegewenst en dat je vertrouwen in de medemens op den duur weer mag terugkeren. Zal bij mij wel enkele jaren duren.
29 oktober 2024
Vreselijk! Ik voel met je mee. Nee, je bent niet stom, alleen maar te goed van vertrouwen geweest en daar maken die criminelen handig gebruik van. Het zijn gewoon criminelen die dat doen. Heel veel sterkte Artyfarty, ik hoop dat alles in orde komt.
29 oktober 2024
Hey Augy. Dankjewel. Ik heb net ook jouw verhaal gelezen. Jouw oplichter is wel een enorme doorzetter en legt het er heel dik bovenop. Goed dat je er niet meer in meegaat en het doorhebt! Helaas ben je er de eerste keer voor gevallen en ben je wel je geld kwijt. Goed dat je dit deelt! Ik wist niet dat ze ook al via bol.com actief waren. Het erge is dat je je vertrouwen in alles en iedereen zo kwijtraakt. Wat is nog echt. Ze kunnen zo vreselijk veel namaken. Helemaal nu met AI. Je kan álles faken. Ik vind het een griezelige ontwikkeling. Ik hoop voor jou ook dat er nog iets gedaan kan worden.
29 oktober 2024
Het is een harde leerschool, helaas. Maar je leert er wel van. Ik ben al zover dat ik bijna niemand meer vertrouw, zeker online bekijk ik iedereen met argusogen. Nogmaals heel veel sterkte, zorg er in ieder geval voor dat je je innerlijke rust terug krijgt, dan blijf je gezond.
28 oktober 2024
De wens is sterker dan de oplettendheid, daar maken die oplichters gebruik van. Want achteraf zie je de gaten in het verhaal, maar ja achteraf is te laat. Ik snap de enorme frustratie, een wensdroom in duigen. Sterkte, want je zit er nog een tijd mee.
29 oktober 2024
Hoi Lubertus,
Dankjewel. Ja, en dat is wat ik misschien nog wel veel erger vindt dan het geld en er bij mij zo inhakt. Die droom die kapot is. En dat er mensen zijn die bewust anderen hun droom in duigen laten vallen en daar zo manipulatief in zijn. Zelfs mijn vriend, die altijd zó nuchter is (en mij er altijd op attendeert dat niet iedereen zo denkt als ik) en anti internet handel etc. Zag ons al in die camper rondrijden.
Ik ben nu aan het bedenken hoe we die lening zo snel mogelijk af kunnen betalen, want iedere maand zullen we er aan herinnerd worden als het geld van de rekening wordt afgeschreven.
28 oktober 2024
Jeetje Artyfarty, wat een bizar verhaal....
Ontzettend knap hoe je dit zo vertelt, ik moet zeggen dat ik ontzettend goed kan begrijpen dat je je schaamt, dat je niet kan begrijpen hoe dit heeft kunnen gebeuren en dat je jezelf dit blaimt..
Maar dit is niet jouw schuld, zij spelen zo erg in op emotie en kruipen langzaam onder je huid.
Geef jezelf wat liefde en wat ruimte, er komen echt betere dagen ❤️
29 oktober 2024
Dankjewel voor je lieve reactie Moost. Ik ben erg blij dat ik herfstvakantie heb nu zodat ik die tijd en ruimte ook heb. Het is nu nog moeilijk maar ik heb al meer tegenslagen gehad in mijn leven en weet dat ik de kracht heb om weer overeind te krabbelen. Gelukkig heb ik een vriend die er ook zo instaat en zegt: We laten ons hierdoor niet kapotmaken! We betalen de lening terug en gaan door. Maar het lijkt nu nog even heel ver weg.
28 oktober 2024 (bewerkt)
Beste Artyfarty,

Naast de stappen die je al hebt ondernomen, wil ik je nog een paar suggesties geven:

Fraudehelpdesk:
Meld de oplichting bij de Fraudehelpdesk. Zij kunnen je informatie en advies geven en je helpen bij het verzamelen van bewijsmateriaal. De Fraudehelpdesk kan ook bemiddelen met de bank en andere instanties.

Europees Consumenten Centrum:
Aangezien de camper in Duitsland stond, kan het Europees Consumenten Centrum (ECC) je misschien verder helpen. Zij kunnen je informatie geven over je rechten als consument in de Europese Unie en je helpen bij het indienen van een klacht.

Geschillencommissie:
Als je er niet uitkomt met de bank, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Zij kunnen een bindende uitspraak doen in het geschil tussen jou en de bank.

Cybercrime unit politie:
Naast de aangifte bij de politie in Duitsland, is het ook verstandig om aangifte te doen bij de cybercrime unit van de Nederlandse politie. Zij zijn gespecialiseerd in online oplichting en kunnen mogelijk een onderzoek starten.

Persoonlijke gegevens beschermen:
Controleer of je persoonlijke gegevens (zoals je BSN-nummer of kopieën van je identiteitsbewijs) in handen van de oplichters zijn gevallen. Zo ja, neem dan contact op met instanties zoals de bank en de Belastingdienst om misbruik te voorkomen.

Verwerking:
Geef jezelf de tijd om te verwerken wat er is gebeurd. Het is belangrijk om je emoties te erkennen en erover te praten met mensen die je vertrouwt. Zoek professionele hulp als je dat nodig hebt.

Onthoud dat je niet de enige bent die slachtoffer is geworden van oplichting. Schaam je niet en zoek steun bij de mensen om je heen.

Wens je veel sterkte en mocht je dat willen, houd contact met Slachtofferhulp.
29 oktober 2024
Hallo Henk. Dankjewel voor je aanvullingen! Ik heb al veel wel gedaan, maar er staan een aantal suggesties die ik nog niet heb bekeken. Ik ga ook even checken of mijn aangifte bij de cybercrime unit is gedaan. Ik denk eigenlijk van wel, want de regionale politie kon zondag mijn aangifte niet verwerken omdat deze bij een andere afdeling lag. Dit ga ik even nakijken.
Ik kon niet meer helder denken en wist niet meer zeker of ik mijn paspoort heb moeten uploaden op de fake escrow pagina omdat de momenten van afronding van de financiering en de daadwerkelijke aankoop van de camper heel dicht op elkaar zaten. Ik heb daarom uit voorzorg mijn paspoort zondag al opgegeven als 'mogelijk fraude'. Deze is gisteren geblokkeerd.
Ik heb drie vriendinnen die me heel erg steunen. Verder hou ik het voor nu verborgen voor de rest. Ook voor mijn ouders. Die zouden zich vreselijk zorgen maken. Van enkele mensen weet ik dat ze gaan reageren met: "Hoe kan je nou zo stom zijn." en ondanks dat ze misschien gelijk hebben, is dat niet wat ik wil horen. Daarom ben ik blij dat ik hier mijn verhaal kwijt kan en dat er mensen zijn die helaas ook slachtoffer zijn geworden, en begrijpen hoe het zo ver heeft kunnen komen.
28 oktober 2024
Beste Artyfarty, wat een heftig verhaal en zo erg dat je zoveel geld kwijt bent en je droom zo uiteen spat door zulke criminelen he🥲 ik ben ook heel veel geld kwijt, en moet nog elke keer geld betalen (lang verhaal) maar ik snap je echt hoor want je vertrouwd die mensen gewoon, je kan gewoon niet geloven dat mensen dit je aan kunnen doen. Heel veel sterkte, liefs en een dikke knuffel want die heb je vast nodig.
29 oktober 2024
Hallo Mientje. Dankjewel voor je knuffel. En wat vreselijk ook voor jou. Dat steeds weer moeten betalen herinnert je er ook steeds aan. Dat is waar ik ook zo tegenop zie. Iedere maand weer, voor vijf jaar.
Je mag je lange verhaal best delen hoor. Of vind ik die op deze site? Ik heb er een aantal gelezen maar nog lang niet alle!
Ik ben eigenlijk best perplex over hoeveel mensen slachtoffer zijn (en ze zullen zich ook lang niet allemaal hier melden) en op hoeveel verschillende manieren de criminelen te werk gaan.
Ik ben inderdaad goed van vertrouwen, maar normaliter ook alert en heb een hele sterke 'gut feeling'. Die heb ik nu genegeerd. Al heel erg in het begin toen ik de website van Olsson creatives bekeek en het menu niet werkte waardoor ik verder eigenlijk niet precies kon zien wat het aanbod was voelde ik dat het niet klopte. Ik heb het voor mezelf goedgepraat met: Ze zijn net verhuisd en nog in de opstart. Verblind door het beeld van ons in die camper (waarvan we ook precies wisten hoe hij er uitzag omdat we dit model twee jaar geleden gehuurd hebben). En zo heb ik heel nog wat kleine dingen die eigenlijk niet helemaal klopten, maar ook niet zodanig dat ze grote alarmbellen deden rinkelen, een soort van in de context kunnen 'verklaren'. En Emma was in haar communicatie echt heel geraffineerd zie ik nu. Complimenteus, meepraten over de droom, waardoor ze vertrouwen van je winnen. Ik wordt ter plekke misselijk als ik erover schrijf. Bah.
Jij ook veel sterkte met je situatie en een knuffel van mij. Knuffels zijn altijd fijn. :-)
29 oktober 2024
Hoi Artyfarty,

Mijn verhaal staat er nog niet. Durf het niet goed te delen ook mede dat niemand er van af weet.. en meer dingen.. is ook op een ander manier gegaan bij mij, maar die mooie praatjes daar zijn die oplichters allemaal zo goed in.. vertrouwen winnen.. dat is wat ze doen.. ik snap je helemaal ook al is mijn verhaal heel anders,je voelt je zo stom🙄 en vooral ook verdrietig.. maar het kan iedereen gebeuren en je bent echt niet stom dat het je overkomen is. Dank je wel voor je knuffel😉
Soms heb je dat gewoon nodig toch😁
31 oktober 2024
Hoi Mientje, ik snap heel goed dat je het niet durft te delen. Fijn dat je hier in elk geval wel een reactie plaatst. Ik wil je aanmoedigen alsnog wel je verhaal te doen. Mensen hier leven met je mee en veroordelen je niet. Schuld en schaamte zijn hele logische gevoelens. Lees anders nog een de post van Henk over de gevoelens die bij oplichting komen kijken. Misschien zie je dan veel herkenning.

En probeer kleine stapjes verder te zetten, het delen gaat je echt helpen. Je hoeft dit niet alleen te dragen.

Veel sterkte!