Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Online stalking door ex

In 2015 is het uit gegaan met mijn ex en had t/m 2016 geen contact meer met hem gehad. In 2016 contactte hij mij via een telefoontje dat hij homo was geworden en dat ie misschien wel vrouw wilde zijn. Ik heb toen een tijdje met hem weer contact gehad maar toen aangegeven dat het voor mij klaar was en ik geen contact meer wilde aangezien het ook erg pijnlijk was om hem als vrouw door het leven te zien gaan. Sindsdien t/m nu (met tussenpauzes van steeds een half jaar ongeveer) stuurt hij me berichten via mail, Instagram, Linkedin en via vrienden van mij. Het zijn de ene keer aardige berichten dat hij spijt heeft van van alles en hoe het vroeger gegaan is, hij geen homo of vrouw meer is, maar ook erg gemene berichten dat ik niks om hem geef en ik hem zou moeten steunen in de moeilijke tijd en jaren waar hij doorheen ging/gaat. (hij heeft ook een psychose gehad schijnbaar). In 2022 heb ik hem nog 1 keer aangegeven dat hij mij met rust moet laten, maar toch blijft ie zo nu en dan berichten sturen. Is dit het waard om een melding ervan te maken?

Bezig met laden...

8 Reacties *

31 mei 2023
Totaal niet meer reageren.
31 mei 2023

Als antwoord op door 0a73e60b520244…

Dat doe ik al 8 jaar maar dat heeft geen zin gehad.
31 mei 2023
He hallo! Op 16 maart heb ik hem een beleefde maar ernstige mail gestuurd dat hij moet stoppen met mij contacten en ik anders aangifte ga doen bij de politie. Ik heb toen een mail van zijn moeder terug gekregen dat hij een aantal jaar geleden een psychose heeft gehad. Doordat hij zijn medicijnen niet neemt daarvoor wordt hij manisch en gaat hij dus buitensporig mailen. Ik dacht na deze mail er vanaf te zijn maar helaas heb ik er vandaag toch wel weer 1 gekregen met nare teksten waarin hij ook eindigt met schelden. Hij trekt zich dus niks aan van mijn dreigende teksten dat ik aangifte ga doen. Wat denken jullie. Dit toch maar wel gaan doen? Of er een melding van laten maken bij de politie?
24 maart 2023
Hey Shar, Wat ontzettend vervelend dat jouw ex je lastig valt. Heel goed dat je je grenzen blijft aangeven en dat je hem overal op hebt geblokkeerd. Lastige is dat hij steeds een manier vindt om met jou contact te zoeken. Hij blijft doorgaan, ondanks meerdere verzoeken vanuit jou kant om met rust gelaten te worden. Zorg er ook voor dat jouw vrienden hem overal op blokkeren en vooral niet ingaan op zijn berichten. Hij zoekt een manier om met jou in contact te komen en elke vorm van een reactie triggert hem nóg meer. Ik zou ook zeker een melding maken en niet wachten omdat je misschien denkt dat het wel overwaait. Er zijn verschillende stappen die je kan ondernemen. Meer hierover vind je op: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/stalking/ Laat ons weten als je nog wat nodig hebt? Al is het een luisterend oor!
15 maart 2023
Wat ontzettend ernstig. Dit is inderdaad niet best en coercive-control. Dit is zeker iets om een melding van te maken. Iemand met psychoses kan inderdaad hele kwetsende en shockerende dingen zeggen en zoals in jouw geval kun je niet meer doen dan inderdaad melding doen en zeggen dat hij psychose heeft gehad en wat hij doet. Hij moet hier serieus echt in behandeling gaan want dit gaat niet goed en jij hebt recht op een veilig leven.
14 maart 2023
Beste Shar, Het antwoord zit in de omschrijving van artikel 285b Sr
14 maart 2023
Ik heb hem overal geblokkeerd, maar ik zag per toeval dat ik mails van hem heb in de prullenmand. (Blijkbaar gaan die gelijk daar naar toe als je een contact hebt geblokkeerd) Hij contact ook vrienden van mij (die hij ook van vroeger kent) om in contact te komen of te vertellen hoe hij zich voelt. (soms wel iets van 30 apps achter elkaar). Bedreigd of onveilig voelen voel ik me gelukkig niet, maar ik heb wel het gevoel dat ik nooit van hem af kom zo, Hij blijft maar hangen in het verleden en boort me soms echt de grond in met z'n teksten.
14 maart 2023
Hoi Shar! Zo te horen vind de jongen die contact met je zoekt het erg lastig om jou los te laten. Ik vind het goed dat jij jouw grens aangeeft. Misschien is het voor jou prettiger om hem van sociale media te halen? als in blokkeren. Dan zie je zijn gemene berichtjes niet meer. Ik weet niet hoe ver hij gaat in die berichtjes dus op basis daarvan kan ik moeilijk inschatten of dat het noodzakelijk is om een melding te maken. Ik heb geen idee of jij je bedreigd voelt of dat je , je onveilig voelt? maar zo te horen heb je er flink last van! Ik ben benieuwd wat jouw keuze gaat zijn en of dit je gaat helpen? Laat je wat weten? Groetjes!