Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Schadefonds aanvraag

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een schadefonds aanvraag voor seksueel misbruik?

Bezig met laden...

13 Reacties *

14 februari 2021
Hoi Marie, Dank je voor je antwoord. En het blijft altijd lastig de bewijs laste ook bij een aangifte blijft dat lastig. Maar het is wel fijn te weten dat het dus ook kan zonder aangifte. Maar dank je alvast voor het delen van jouw verhaal hoe jij het hebt aangepakt. Groeten, Ine
25 februari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Ine. Het lijkt lastig, maar dat is toch minder het geval. Er hoeft niet persé bewijs te zijn in de vorm van een aangifte. Maar bewijs van een traject dat je gevolgd hebt ómdat er iets ontwettelijks gebeurd is. Een behandelaar, een behandelplan, een behandelverslag, een dagboek, een huisarts die de doorverwijzing deed. Succes.
25 februari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~495] dank je om dit mee te delen. En ja zoals jij het schrijft dan geeft het wel meer perspectief denk ik voor ons. Via die mensen kan je inderdaad wel meer verslagen enzo krijgen. Dank je om dit te melden. ine
13 februari 2021
Dat is een goede vraag, Ine. Ik weet niet of ik een goed antwoord kan geven, maar ik zal het wel proberen. Het zal je zeker gevraagd worden of je aangifte gedaan hebt. Maar het is zeker niet zo dat zonder aangifte een aanvraag geen zin heeft. Het maakt het alleen moeilijker om te bewijzen of aannemelijk te maken dat je inderdaad slachtoffer bent van een geweldsmisdrijf. Het is denk ik goed om van tevoren te bedenken welk 'bewijsmateriaal' je kunt aandragen anders dan een aangifte. Hierbij zou je kunnen denken aan een verklaring van een (huis)arts of psycholoog. Of mensen uit je omgeving die een getuigenverklaring kunnen afgeven. In mijn geval was een aangifte wegens verjaring niet meer mogelijk. Ik heb de dader geconfronteerd en van die confrontatie heb ik een geluidsopname gemaakt. Die heb ik tesamen met verklaringen van mijn hulpverleners gestuurd, en hierop is mijn aanvraag toegewezen. Ik kan je niet vertellen wat voor een erkenning het mij gaf toen ik zwart-op-wit zag staan dat ik slachtoffer was van structureel seksueel geweld. Van nature behield ik altijd een soort twijfel en een schuld- en schaamtegevoel. Dat viel toen even weg. En dat gun ik iedereen die zoiets vreselijks als dit heeft moeten meemaken. Succes en sterkte!
25 februari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

Hey marie Curieus, precies zoals je schrijft "een erkenning het mij gaf toen ik zwart-op-wit zag staan dat ik slachtoffer was van structureel seksueel geweld." Ik heb ook een aanvraag ingediend en die heeft geresulteerd in een schadevergoeding. Ik weet nog dat dat een emotioneel moment was. Dat een onafhankelijke instantie aangeeft dat dat onomstoten vast staat en dat er een vergoeding aan gekoppeld is. Die vergoeding vond ik niet belangrijk, maar mooi meegenomen. Die is naar mijn kinderen gegaan. de erkenning was veel meer waard. Voor de overigen: er is geen aangifte nodig (had ik ook niet omdat mijn dader al overleden was). Wel bewijsstukken van behandelingen en trajecten die je hebt afgelegd. En verder al het bewijs dat je hebt. Ik heb in de therapie-jaren een verslag gemaakt van ruim 100 pagina's en die hebben ze ook gelezen. De vragen die ik er over kreeg toonden aan dat ze er heel gedegen naar gekeken hadden. En vooral wilden weten hoe het met me ging! Later heb ik (helaas) met mijn jongste ook een aanvraag ingediend omdat er sprake was van een verkrachting. Ook die is evenzo integer beoordeeld en behandeld. Ook daar was geen aangifte van. Ik raad deze stap aan omdat je erkend wordt in wat er met je gebeurd is. De maatschappij zegt zo hardop tegen je "dat had nooit mogen gebeuren en je bent slachtoffer van een misdrijf". Dat telt!
13 februari 2021
Maar moet je dan ook aangifte gedaan hebben voor je dit kan aanvragen of kan dit ook zonder dat er een aangifte is?
08 februari 2021
Ik heb het ook een tijdje geleden ingevuld. Je kunt klikken op invullen met DigiD en dan komen er inderdaad steeds concrete stappen. Mocht je concrete vragen hebben, mag je altijd DM'en!
08 februari 2021
Ik heb het net ingevuld. Als je DigiD hebt dan spreken de stappen voor zich als je op de website zit.
08 februari 2021
Ik kan alleen iets vertellen over mijn eigen ervaring. Het Schadefonds verstrekt in sommige gevallen een financiële tegemoetkoming in de schade die je ten gevolge van een misdrijf hebt geleden. Op de website kun je hier meer informatie over vinden. Ik heb een aantal jaar geleden zelf een aanvraag ingediend. Helaas Y25, ik heb dat per post gedaan en kan je hiermee dus niet helpen. Na een aantal maanden kreeg ik een positieve beschikking. Het heeft mij een heel sterk gevoel van erkenning gegeven. Ik wens jullie, en iedereen die ditzelfde overweegt, veel sterkte en succes toe!
08 februari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

Oh oké, super bedankt!
08 februari 2021
Interessante vraag, waar kan ik hier meer info over vinden. Hoe het werkt enzo?
08 februari 2021
Ik weet niet hoe ik een aanvraag kan doen via DigiD. Als ik ze een mail stuur krijg ik een standaard antwoord. Ik heb alles al gereed om te versturen.
08 februari 2021
Jazeker, daar heb ik ervaring mee. Ik heb een aantal jaar geleden een aanvraag gedaan en toegewezen gekregen. Waar kan ik je mee helpen?