Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Help, ik wil helpen, maar het lukt niet 

“Mijn beste vriendin is laatst slachtoffer geworden van een misdrijf. Dat had veel impact op haar. Heel schrijnend. Nu probeer ik haar zo goed ik kan te helpen. Maar het lijkt wel alsof ze niet wil luisteren. Ze doet helemaal niets met mijn adviezen of tips. Wat moet ik doen?”  

Dit soort vragen komen er bij ons binnen van helpers. Ze hebben het idee dat hun hulp niet welkom is. Of dat hun adviezen niet worden gehoord. Dat is heel jammer, want ze doen zo hun best.  

Herkenbaar? Je kent het slachtoffer goed. Dus je denkt te weten wat het beste is. Toch is de situatie nu zo indringend, dat het kan zijn dat diegene iets anders nodig heeft. Jouw reddingsboei is misschien te vroeg, of te veel of net de verkeerde.  

Goed om te weten: voor het slachtoffer is het belangrijk dat hij of zij zelf de regie houdt. Tijdens de ingrijpende gebeurtenis werd de regie van hem of haar afgenomen. Om goed te kunnen herstellen is het nodig om zelf weer de touwtjes in handen te hebben.  

Dit kun je doen: jij kunt als helper ondersteunen. Door hulp aan te bieden op het praktische vlak. Zo maak je het mogelijk dat iemand zelfstandig de problemen aanpakt. Wellicht zijn allerlei tips en adviezen nu te veel, maar is meehelpen met het invullen van een formulier wel heel welkom. Of meegaan naar de politie voor aangifte, of naar de huisarts. Maar misschien is iemand voor dit moment geholpen met iets heel alledaags, om weer op gang te komen, zoals samen de was opvouwen.  

Probeer erachter te komen met vragen waaraan het slachtoffer op dit moment behoefte heeft. 

Ben jij hier ook tegenaan gelopen? Wat heb je toen gedaan? Heb je nog tips voor anderen? Laat het hieronder weten.

Bezig met laden...

2 Reacties

05 februari 2021
Gehoord worden is vaak al een hele fijne eerste stap. Geloofd worden en gehoord worden. Verder inderdaad vragen waar ze eventueel hulp bij nodig heeft.
03 februari 2021
Soms is het genoeg om te zeggen dat je er voor haar bent, dring jezelf niet op, geef ze de ruimte om alles op haar eigen tijd te doen! Soms is alleen luisteren genoeg al is het 1000x hetzelfde!