Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

mee in therapie

Toen duidelijk was dat de pleeg kinderen misbruikt waren gingen de kinderen in therapie. De voogd wilde ook dat wij in therapie gingen. Wij vonden dit toen onzin, maar wat zijn we achteraf blij dat we dit wel gedaan hebben!

je hoort veel dat misbruikte kinderen in pleeggezinnen vaak ook weer misbruikt worden. we dachten altijd hoe is dit mogelijk, nu begrijpen we dat.

1 van de pleegkinderen ging ons, vooral mijn man, erg uitproberen. Ze had een erg uitdagende houding, bood zichzelf aan en probeerde aldoor alleen met hem te zijn. Wat waren we blij dat wij therapie hadden gehad en hiervoor waren gewaarschuwd. 

Een  kind wat misbuikt is wil niet weer misbruikt worden, maar test, onbewust, de mensen waar ze wonen uit of ze veilig zijn, of dat dat wat thuis gebeurde ook hier gebeurd. 

Ga erover in gesprek met het kind, vertel wat je ziet en dat je dit niet wilt, dat ze veilig zijn bij je en dat dit niet hoort. Dat sex iets is wat je doet met iemand van wie je houd, als je groot bent, iemand die je vertrouwd en ook alleen als jij dat zelf ook wilt. Nooit iets wat moet, nooit iets wat je niet fijn vind. 

Ons pleegkind schrok erg van dit gesprek, ze zei dat wil ik helemaal niet, ik wil niet dat dat weer gebeurd, daarna zagen we die uitdagende houding veel minder, en langzaam maar zeker stopte dit. 

Het kind bied je dus geen sex aan, nee, het kind zoekt, tast af en kijkt ben ik hier veilig? Is het normaal wat papa ( of wie dan ook) deed? 

Wij waren achteraf erg blij met de waarschuwing die wij hadden gehad zodat wij haar gedrag herkenden en haar konden helpen zodat het niet weer zou gebeuren!

 

Bezig met laden...