Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Triggers, hoe gaan jullie er mee om? En gaan ze ooit weg?

Heeft iemand nog tips die je direct kan toepassen wanneer je in een situatie terecht komt die akelig veel lijkt op de situatie waar je je eerder in hebt begeven? Ik hoor het graag :) 

Bezig met laden...

18 Reacties *

21 januari 2021
Mooi handvat! Goede tip!! Fijn dat je zover bent!
21 januari 2021
Triggers...zelfs na alle jaren blijven ze terugkomen. Een woord, situatie of zelfs de geur van bepaalde momenten brengt je weer even terug. Wat mij heeft geholpen is tegenover iedere trigger een positieve tegenreactie te zetten. Wat deze tegenreactie precies is, blijft een heel stuk proberen, uitzoeken en vinden. Stel jezelf als een bergbeklimmer voor. Het vaste punt is dat ik mijzelf letterlijk stilzet, toelaat even terug te kijken en via mijn ankerpunt weer terug laat komen. De eerste jaren donder je nog steeds te ver terug, maar gaande weg leer je de touwen goed vast te houden en jezelf er weer uit te trekken. Waarmee ik heel goed besef, dat het nooit helemaal zal verdwijnen. Maar ook dat is een gegeven, waarmee je leert omgaan. Gewoon verder klimmen, af en toe van het uitzicht genieten en je grenzen versterken door je positieve tegen-triggers te vinden. En hoe raar het ook mag klinken: ook deze woorden schrijven, is voor mij een tegen-trigger, want ik doe er wellicht een ander plezier mee.
19 januari 2021
Hoi Beertje, Triggers... die wil je vooral zo weinig mogelijk. Ikzelf vind het best lastig. Ik dacht eerst dat ik enkel werd getriggerd door de exact zelfde herinnering aan mijn trauma maar bij de andere was ik me niet zo bewust. Ik kan je helaas nog niet bijstaan met een goede tip. In het nu blijven en voelen lijkt me maar dat is oh zo moeilijk want op dat moment sluit je je soms af en beleef je het niet bewust. Het gebeurt voordat je kan reageren of reageert gewoon niet. Zo ervaar ik het toch. Ik heb ooit ook wel triggers waar ik lang niet bewust van was. Mijn lichaam ervaarde dan extra spierspanning maar ik voelde het niet. Mijn lichaam was het al gewoon en ik voelde het niet. Voelen is altijd een dingetje natuurlijk. Ik wens je veel succes en hoop dat er enkele bruikbare tips komen Liefs Emma
20 januari 2021

Als antwoord op door 3559b26903454e…

Hi Emma, Ontzettend lief dat je toch probeert te helpen ondanks dat je aangeeft dat je het zelf ook nog lastig vind. Ook dat helpt me namelijk, horen dat anderen dit ook hebben en er een wederzijds begrip is voor elkaar... Ik heb inderdaad ontzettend last gehad met mijn lichaam niet kunnen voelen, zo werd ik vaak ziek of liep ik rond met gebroken tenen zonder hulp te zoeken. Gewoon volledig uit contact zijn. Ik kreeg regelmatig blaasontstekingen en uiteindelijk ook nierbekkenontsteking want voelen bij mijn buik... etc was natuurlijk al helemaal uit den boze. Dus ik snap precies wat je zegt. Ik begin zelf ook steeds meer bewuster te worden van bepaalde triggers, vandaar inderdaad mijn vraag. Ineens ontdek ik dat het veel dieper zit dan ik dacht. Ik vind het alsnog een heel goede tip van je om te letten op mijn spierspanning in die momenten. Of kijken of ik überhaupt me fysiek aan het afsluiten ben. Dan denk ik dus dat er gevaar is. En zal dat waarschijnlijk een trigger voor me zijn. Zo heb je me toch nog enorm geholpen! Bedankt xx
19 januari 2021
Ik heb ervaren dat triggers pas weggaan als je ze vanaf de kern aanpakt. Bij mij bleven ze terugkeren. Wat veroorzaakt de trigger? Welk beeld ligt daaronder? Dat beeld moet aangepakt worden. Ik deed dit d.m.v Exposure en EMDR, om daarna het beeld te neutraliseren. Nu (bijna) nooit meer last van triggers, die eerder vreselijk waren en dagelijks aanwezig waren. Groet, Jorien
19 januari 2021

Als antwoord op door d55ff4dea3bd43…

wat fijn dat je dit zo goed hebt kunnen verwerken, goed dat je deelt op welke manier ook! Groetjes
19 januari 2021

Als antwoord op door d55ff4dea3bd43…

Dank voor je reactie! Ik ga hier ook even over overleggen met mijn behandelaar. Wellicht dat dit voor mij ook iets is om meer mee bezig te zijn. X
19 januari 2021
Dankjewel voor je vraag. Wat ik heb gemerkt is dat ik mij op zo'n moment overweldigd kan voelen en ik heb ondertussen meer dan genoeg ervaringen gehad om te weten dat ik op zo'n moment niet altijd handel volgens wat op de lange termijn goed voor mij is. Ik probeer mijzelf te trainen om opmerkzaam te zijn naar wát ik op dat moment precies voel. Dat vind ik heel lastig, want ik schakel snel mijn gevoel uit en reageer dan op de automatische piloot. En als ik mij uiteindelijk bewust ben van wat ik voel en er is iets van angst, twijfel onveiligheid of behoedzaamheid: vertragen, vertragen, vertragen! Ik doe niets waar ik spijt van kan krijgen. Ik zeg niets toe. Ik doe geen beloftes die ik niet waar kan maken. Ik ben ervan bewust dat dat voor een ander lastig kan zijn, maar ik wil onder geen beding een herhaling van wat ik heb meegemaakt.
19 januari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

goed bezig, duidelijk voor jezelf en ook duidelijk naar de ander toe! Knap!
19 januari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

Wow wat een geweldige tip. Dank voor je bijdrage! Hier heb ik echt heel veel aan. x
20 januari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

[~2298] Het voelt zo oneerlijk, vind je niet? Dat wij zo veel werk moeten verzetten om iets te herstellen van wat anderen ons hebben aangedaan. De dader komt er veelal mee weg en wij blijven met de brokstukken zitten. Dat is wat ik zo vaak bij mijzelf merk. Dan voel ik gewoon weerstand. En toch, als ik mij eroverheen kan zetten wordt mijn leven wel veel beter. Succes en sterkte, aan ons allen!
20 januari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

[~2317] Absoluut. Ik denk vaak, het was maar 1 moment. Misschien een kwartier. De dagen er voorafgaand en dan de zomer niet meegerekend. Maar het moment zelf was maar kort. 1 dag die je hele leven zo enorm vertekend. Laat staan voor de mensen die herhaaldelijk dit hebben meegemaakt, wat een hel. Alle relaties staan op de kop. Vertrouwen geschaad. De immateriële schade is geen waarde aan te hangen, want ik weet dat voor de rest van mijn leven ik het mee zal dragen, ook al ben ik "heel". Ik was echt een ander meisje, ervoor en erna. En ik ben nog steeds een andere vrouw dan ik was geweest zonder die gebeurtenis. Dat maakt me boos. Maar je hebt gelijk, het leven gaat ook beter worden, dat geloof ik ook. Jij ook veel sterkte en succes en dank voor je bijdrage xx
19 januari 2021
en beland je in zo'n moment, die je dus niet weer wilt doormaken, zoek hulp, blijf daar niet staan, loop erbij weg, trek mensen aan hun jasje vraag hulp!
19 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Goede tip!!!
19 januari 2021
ik denk dat Therapie zeker een goed idee is! Soms hebben we allemaal wel eens iemand nodig die ons kan helpen denkpatronen, triggers, moeilijkheden kan helpen doorbreken en ons het probleem waar je mee zit eens kan laten zien vanaf de andere kant.
19 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dank voor je reactie, klopt hoor, ik volg ook redelijk intensieve therapie maar soms is een tip van een lotgenoot alsnog handig erbij:). x!
19 januari 2021
Ik ben nu zelf bezig met therapie waarbij ik bezig ga met mijn triggers. Dit is wel lastig, maar stapje voor stapje gaat het goed. Misschien dat therapie een goed idee is?
19 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik heb al een aantal jaar therapie en ik ben mijn coping vaardigheden aan het verbreden maar ik dacht hoe meer tips hoe beter, vandaar :). Bedankt voor je reactie!