Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Met open ogen..

Wat naar en tegelijkertijd ook fijn om hier de ervaringen van anderen te lezen. Ik geloof dat ook ik er met open ogen ben ingestonken. Ik voel me verdrietig, lamgeslagen en wat krijgt je zelfvertrouwen een deuk.. Dacht altijd dat mij dit niet zou overkomen, schat mezelf behoorlijk intelligent in en ben enorm achterdochtig, op het bange af. En toch..
Via een datingsite (betaald, ik dacht dat geeft wat zekerheid) in contact gekomen met een Amerikaan. Diplomaat, woonachtig in Amsterdam. Aan de praat geraakt, voelde super goed en al snel overgestapt op WhatsApp. Leuke gesprekken en we hadden zoveel dingen gemeen. Er werden foto's uitgewisseld, allemaal gewoon netjes. Niets naars of seksistisch, maar normaal en respectvol. Na een paar weken volgden er ook spraakberichten en begonnen we met bellen. Op een gegeven moment moest hij voor werk naar de States. Hij zei daar een huis te hebben waar zijn dochter ook woont en zelfs foto's met dochterlief werden gestuurd. Vanwege de ambassade mocht hij daar geen WhatsApp op zijn telefoon en het contact ging verder via Skype. Nogmaals, erg prettig, open en respectvol, het voelde super goed, geen één moment dat ik aan zijn oprechtheid twijfelde en ik begon verliefd te worden. Sterker nog, al snel werd het steeds meer alsof ik de ware gevonden had. Vorige week gaf hij aan dat zijn werk daar klaar was en dat hij terug zou komen naar Nederland. Hij kon niet langer wachten om bij me te zijn. Maar hij had nog een huis in Canada, dat was verkocht en daar moest hij de kluis leeghalen. Dus vanuit Canada, met overstap in Londen zou hij donderdag naar Amsterdam komen. Tickets, reisschema, alles heeft hij me gestuurd. Zo echt. Ik zou hem ophalen en aangezien hij nog woont in een appartement van de ambassade, waar ik kennelijk niet binnenkom, zou hij meegaan naar mijn huis. Voor vertrek vanuit Toronto nog contact gehad en er leek geen vuiltje aan de lucht. Op een gegeven moment checkte ik of zijn vlucht al was geland in Londen en ja, wat fijn. Hij stuurde me meteen weer lieve berichtjes en hij zou bijna bij me zijn.
Toen van het ene op het andere moment sloeg het om. Hij had iets van me nodig. Hij had kostbaarheden bij zich, netjes aangegeven met eigendomsbewijzen en al, maar er ontbrak een echtheidscertificaat. En het feit dat hij diplomaat was maakte niets uit. Hij moest betalen, heel veel geld betalen, om verder te kunnen reizen. Hij wilde niet dat de ambassade er achterkwam en wilde dit dus zo snel mogelijk oplossen. Hij belde me, op mijn verzoek, om eea uit te leggen. En vroeg of ik hem kon helpen, want hij kwam een bedrag, best een flink bedrag overigens, tekort. Ik gaf aan dat ik hem niet kon helpen en in eerste instantie bleef hij heel netjes en lief. Hij had zich in de nesten gewerkt en ik kon daar niets aan doen, hij zou het zelf oplossen.
Maar direct daarna veranderde te toon van zijn berichtjes. Via zijn dochter en iemand anders had hij wat kunnen regelen, maar alsnog kwam hij geld tekort en wilde dat van mij lenen. Ik zou het direct in Amsterdam terugkrijgen. Hoe dan? Ik bleef volhouden dat ik hem niet kon helpen. Hij stuurde foto's en een video van de luchthaven, het leek zo echt en toch ben ik er niet ingetrapt. Uiteindelijk wilde hij dat ik het van iemand zou lenen en hij zou dan het dubbele terugbetalen. Ik heb weer gezegd dat ik dat echt niet kon doen.
Dit was gisteren. Ik heb niets meer gehoord. Ik heb hem nog berichtjes gestuurd, geen reactie. De arme ziel zit dus nu al meer dan twee dagen vast op Londen Heathrow.. Yeah right!
Ik voel me trots omdat ik hem geen geld heb gestuurd. MAAR bovenal voel ik me verschrikkelijk verdrietig. De mooie droom is uit elkaar gespat. Ik ben stapelgek op die man en al realiseer ik me dat ook ik dus ben opgelicht, kan ik de bubbel nog niet verlaten. Ik heb zijn berichtjes, spraakberichten, foto's etc al keer op keer uitgeplozen. En ik kan niets ontdekken wat ik over het hoofd heb gezien en geloof me, mijn intuïtie heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Nu dus wel. Waarom zijn er zulke mensen op de wereld? Wat bezielt ze om iemand zoveel verdriet aan te doen? Met mij komt het wel goed, al is het nu alleen maar huilen geblazen. Maar hoeveel vrouwen (en mannen) moeten dit nog meemaken? Ik heb er geen woorden voor.. Sterkte voor iedereen die hiermee te maken heeft/krijgt.

Bezig met laden...

16 Reacties *

27 juni 2021
Wat goed dat je geen geld hebt gestuurd! Ik was zo stom.dat wel te doen om bij mijn geliefde te zijn. Het verlies van "de relatie" doet meer pijn dN het geld.
17 januari 2021
Dat vind ik heel erg voor jou!! Ik ga eerlijk gezegd niet voor mezelf naar de politie, met mij komt het wel goed. Voor mijn gevoel moet ik dit wel melden, vanwege de dochter (en haar vader) wiens foto's nu kennelijk ook onder een andere naam de hele wereld overgaan. Dat stukje kan ik niet loslaten. Ik zou haar zo via messenger kunnen inlichten, alleen durf ik dat niet. En de politie raadt me dat ook af...
17 januari 2021
Ik heb ook aangifte gedaan. Ze doen er niks mee. . Ook bij de bank gemeld, zij gaven aan het een bankrekening van Nigeriaanse criminelen was. Ik had geld overgemaakt naar die rekening. Zij konden of wilden ook niets doen. Ik had immers zelf de overboeking gedaan, Nog steeds ziek van.
17 januari 2021
Ik heb voor komende week een afspraak bij de politie. Kan geen aangifte doen, omdat ik niet echt schade heb geleden, heb immers geen geld overgemaakt. Toch neemt de politie dit heel serieus op en ik hoop dat veel meer mensen dit soort dingen melden bij de politie. Deze walgelijke lui, die letterlijk over lijken gaan, moeten aangepakt worden! In mijn geval valt het nu meer onder identiteitsfraude, omdat er gebruik wordt gemaakt van gegevens van een overleden man en diens dochter..
12 januari 2021
Ik ben er inmiddels na enige research achter dat alle foto's etc die naar mij zijn gestuurd zijn van een man die al een aantal jaren is overleden en diens dochter. Dit is momenteel waar ik het meeste last van heb. Naast het 'normale' liefdesverdriet voelt het, als ik zijn gezicht zie, ook net of ik rouw om mijn geliefde, terwijl ik die man helemaal niet gekend heb. En dan die dochter......ik worstel met de gedachte of ik haar moet inlichten ja of nee. Daarnaast het idee wat voor engerd er waarschijnlijk echt bij de stem hoort. Gisteravond heel fijn gesproken met iemand van slachtofferhulp, wat fijn dat jullie er zijn. Ik ga zeker nog melding doen bij de politie en vragen wat te doen met de dochter. Maar eerst moet ik eventjes tot mezelf komen..
12 januari 2021
Pluim voor jou, je hebt hem geen geld gegeven! Ookal voel je je nu heel rot, je hebt je intuïtie gevolgd en die had het gewoon bij het goed eind!
11 januari 2021
Zo frustrerend dat ze maar door kunnen blijven gaan.
11 januari 2021
Paula, wees trots op jezelf, je hebt geluisterd naar je intuïtie en geen geld overgemaakt en ja, het duurt even voordat je het verwerkt hebt, want je gevoelens voor hem waren wel oprecht, dus je hebt liefdesverdriet. Je komt hier overheen, je komt hier sterker uit en ook je zelfvertrouwen komt weer terug, geef het wat tijd. Veel sterkte
10 januari 2021
Ja je ego loopt een aardige deuk op. Maar bedenk dat dit zoveel vrouwen en mannen overkomt. Ze moeten gestopt worden.
10 januari 2021
??
09 januari 2021
Paula, Wat een vervelend verhaal maar helaas zo herkenbaar. Ze winnen je vertrouwen, beloven je een prachtige toekomst en zorgen ervoor dat je tot over je oren verliefd wordt. En dan slaan ze toe! Gelukkig heb je geen geld overgemaakt. Maar je vertrouwens is wel enorm geschaad. De echtheid van de documenten laten zien dat er een grotere organisatie achter zit. Zijn gebruiken echte documenten die bewerkt zijn. Neem jezelf niets kwalijk. Dit kan iedereen overkomen. Sterkte met het verwerken en twijfel vooral niet aan jezelf. En mocht je een luisterend oor zoeken weet dat deze hier te vinden is. Groetjes,Sylvia Slachtoffer I ambassadeurs
09 januari 2021
Ook ik ben erin getrapt en geld gegeven. Onvoorstelbaar hoe slecht mensen kunnen zijn
09 januari 2021
Dombo, wat naar dat je wel geld hebt gegeven. Heel bizar hoe ze je volledig kunnen inpakken en vervolgens (proberen) uit (te) kleden.
09 januari 2021
Ook tegen mij was hij niet meer zo lief toen hij door had dat ik niks meer gaf. Heb helaas wel geld gegeven.
09 januari 2021
Wat een zelfde verhaal weer. Ook bij mij man uit Canada Toronto. Hij zou mij ook dubbel terugbetalen.
09 januari 2021
Paula,ik weet hoe je je voelt....