Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Met open ogen

Iedereen die het meegemaakt heeft kent het wel. Ze bouwen het zo goed op, ook al ben je argwanend. Ik was bijna vanaf het begin al wel de signalen aan het scannen. Maar ja zag een ander profiel met haar foto in zelfde plaats en laatste 3 cijfers van nummer bij een oppasservice. Wel videochat, af en toe. Eerst 3 weken band en liefde opbouwen, dan afspreken en er is iets, bootkaartje. Weer en dag ervoor lekke band, en dag zelf naar ziekenhuis. Niet direct geld weer, nee als ze er uit is vanwege niet werken en huur. Vaak bellen. Ohh zo leuk. En ze weten precies wat je onzekerheden zijn en je dus graag wil horen. Uiteindelijk zoals velen 7000 kwijt geraakt. Een te lief en behulpzaam karakter……

 

Nu twijfel wat te doen, wat heeft zin. Schaam me zo en wil dat van naaste omgeving niemand het weet. Deel tijdje van opgebouwd zelfvertrouwen weer een leuke relatie gehad, maar werd niets door verkeerd eklick met mijn ouders. Best terecht dat die persoon in negatieve opmerkingen wellicht niet de juiste voor mij is en me niet gelukkig zou maken. Dus wil dit er niet bij over hebben. Komen die dan van een aangifte te horen? Wat zijn mogelijkheden om delen terug te kunnen halen? Of anders in ieder geval bankrekeningen blokkeren? Dit is wel een Nederlands persoon.

Bezig met laden...

10 Reacties *

07 januari 2021
Ik hoop dat t gelukt is Roelof, maar ik ben bang dat je hetzelfde als mij te horen gaat krijgen: capaciteitsgebrek en eigen schuld... Mijn vertrouwen in de politie is mede hierdoor op zijn dieptepunt gekomen, ik sta volgende keer gewoon niet meer voor de gevolgen in, als er iets rondom mijn persoontje gebeurt...
22 december 2020
Slijt iets... scheelt ook dat ik megadruk met werk heb en dus niet eens heel veel tijd er aan te denken. Al merk ik nog steeds werk wel moeilijker gaat door slechtere concentratie en slaapgebrek. Maakt ook wel dat ik aangifte ga doen. Heb al gekeken hoe, kon helaas niet online dus moet er even bellen en afspraak voor gaan maken. Het zijn juist de lieve en behulpzame mensen die ze als slachtoffer weten te pakken. Relationeel maar even een tijdje niets. Wel even weer zat van op allerlei fronten. Jullie ook allemaal warme en fijne (kerst) groeten, 2021 maar weer jaar van nieuwe start mag worden
22 december 2020
Ik ben zo benieuwd Roelof of je verdere stappen hebt ondernomen...??? Hoe gaat het nu met je? We zijn nu een tijdje verder en hopelijk heb je iets kunnen doen en slijten die nare gevoelens een beetje!! warme (Kerst) groet, Foke
13 december 2020
Hi Roelof81, je hebt gegevens genoeg om aangifte te doen, dus ik zou het zeker doen. Ik weet het is niet zo makkelijk, maar misschien kan de politie er iets mee. Ik ben zelf een jaar geleden ook opgelicht via Instagram en Hangouts, dus ik heb mijn lesje geleerd. Ik heb het inmiddels een plekje kunnen geven, maar soms achtervolgt het mij nog steeds. Sterkte en hou je taai !!
12 december 2020
Dank voor de lieve berichten. Toch maar eens kijken of ik moed voor aangifte kan verzamelen. Heb idd telefoonnummer, normale en spaarrekeningnummer facebook en account bij babysits (daar was ze oppas, gevonden met image reverse search) Blij dat rond een aangifte dit iets tussen mij en politie eerst blijft. Nu toch maar wel even proberen te slapen maar kom hier meer. Lucht erg op
13 december 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Je kan zeker de moed opbrengen, Roelof81! Het is een schande hoe deze 'misdadigers' met menselijke gevoelens spelen ... daar kunnen we alleen maar aan werken om deze bendes op te pakken zodat ze niet meer slachtoffers maken! het lucht ook op nadat je de aangifte hebt gedaan! Het helpt ook om dit alles een plaats te geven en te verwerken! Veel succes! We duimen mee!
12 december 2020
Hallo Roelof, Alles is hierboven al gezegd! Zinnige reacties en tips.. Heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen, alleen dat ik met je meeleef en ja, ook hetzelfde heb meegemaakt. Als ze je te 'pakken' heeft dan is de rest voorspelbaar, je wilt helpen en negeert de alarmbellen, je denkt de liefde te hebben gevonden, en die is blind... Als ze idd Nederlandse is, zou ik toch proberen iets te doen, je hebt gebeld en geskypt, dus iets van nummers heb je wel. Aangifte zou ik zeker doen, kan ook digitaal, geeft je zelf ook het gevoel dat je tenminste iets kunt doen om het onrecht recht te zetten. En verder moet je de tijd het werk laten doen, het duurt even voordat je alle emoties een plekje kunt geven, maar het gaat op den duur over! Je bent niet stom en voel je al helemaal niet schuldig, en praat hier al je gevoelens maar van je af... Sterkte, Foke
12 december 2020
Hoi Roelof, wat een naar verhaal maar misschien biedt het je enige troost om hier je verhaal te doen. Je zegt dat ze Nederlands is en dat triggert mij. Want als dat zo is dan moet je snel aangifte doen. Tegen de buitenlandse bendes kan NL nog relatief weinig maar als dit een geval van Nederlandse oplichting is heb je meer kans. Je hebt vaak gebeld zeg je, in t Nederlands of toch Engels? Het laatste stukje van je verhaal begrijp ik niet zo goed maar als je een partner hebt en je doet aangifte dan is dat jouw zaak, dat wordt niet gedeeld. Wat betreft het verhaal, probeer jezelf te vergeven, alles wat jij deed was omdat je dacht dat je oprechte liefde had gevonden. Wees niet te hard voor jezelf, alles wat wij allen hier wilden was die ene lieve leuke partner..... en juist daar is grof misbruik van gemaakt. Je bent niet dom, je deed niks verkeerd, je werd belazerd. Praat hier van je af, stel vragen, er zijn best wat mensen die je hier helpen en naar je luisteren. En je niet veroordelen, raar of dom vinden, we hebben t allemaal meegemaakt. Sterkte voor jou, je komt er echt weer!
12 december 2020
Beste Roelof81, jouw verhaal is zo herkenbaar ... ze zijn inderdaad zoooo lief dat je denkt dat je je soulmate gevonden hebt, je denkt zelfs dat het een geschenk uit de hemel is .... en als die band er is ben je verblind en doe je dingen (zoals geld geven) die je normaal niet doet omdat je helemaal in het verhaal zit en je zeker wil helpen!! Nog elke dag stel ik mezelf de vraag 'hoe heb ik ooit aan een vreemde geld kunnen geven???' ... ik kan er gewoon niet bij! Maar dan krijg je troost en begrip hier op de community ... het zijn echt geslepen mensen die weten hoe ze iemand moeten raken en inpakken, echte professionele criminelen! Iemand zei hier eens 'Eerst pakken ze je in en dan kleden ze je uit!' Een terecht statement! Gelukkig heb je deze site gevonden en kan je hier lezen wat ons allemaal overkomen is en hoef je je niet te schamen want je bent zeker niet alleen! Veel succes in het verteren van heel deze nare situatie! Good luck!
12 december 2020
Hallo Roelof81 Wat een naar maar helaas bekend verhaal. Eerst een band opbouwen en dan toeslaan. Lees de verhalen hier maar eens. Ik snap dat jij je schaamt maar besef dat je slachtoffer bent. De kans dat je het geld of delen ervan terug krijgt is heel gering (lees onmogelijk). Heb je het geld overgemaakt naar een Nederlands rekening- nummer? Dat heb je misschien nog een kleine kans, tenzij deze persoon ook slachtoffer is. (dus wordt gebruikt als doorgeef luik). Je schrijft dat het een Nederlands persoon is. Weet je dat zeker? Spreekt ze ook Nederlands? Ik snap heel goed dat je er niet over durft te praten met je directe omgeving omdat je je schaamt. Mijn ervaring is echter anders. Ik heb het wel vertelt en heb vooral veel begrip en steun gekregen. Het was heel moeilijk moet ik wel toegeven. Op advies van Slachtofferhulp heb ik alleen dat verteld wat ik wilde. Het gaat bijvoorberld niemand aan hoeveel geld je bent kwijt geraakt. Maar je kan wel vertellen dat je te maken hebt gehad met datingfraude. Je verhaal delen helpt echr bij de verwerking. Durf je het niet aan weet dan dat je hier altijd een luisterend oor kan vinden als je die nodig hebt. Wij hebben het allemaal meegemaakt. Nieuwe relaties kunnen lastig zijn in het begin. Je weet niet meer goed wat echt is en wat niet. Dat vertrouwen zal weer opgebouwd moet worden. Neem daar je tijd voor. Of aangifte zin heeft is een lastige vraag. Ja want op deze manier wordt de omvang van deze fraude soort zichtbaar. En nee want je krijgt er je geld niet mee terug. Tenzij ze echt Nederlands is en je hebt voldoende informatie over haar. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Mocht je behoefte hebben om meer over je verhaal te delen of vragen hebben weet dat het hier kan! Groetjes Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur