Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Hulp bij aangifte

Hoi hoi ik zal me even voorstellen ik ben vissen87 33 jaar,

4 maanden geleden heb ik iemand leren kennen via instagram een Amerikaanse militair die dient in Syrië en woonachtig in LA zegt hij, hij vroeg of dat ik hangouts had om daar verder te kletsen wat we ook deden, ik viel voor zijn mooie lieve woorden met het op staan en voor het slapen slapen gaan, en er volgde hele leuke gesprekken in 1 1/2 week en kreeg oprecht gevoelens voor hem. Totdat hij geld vroeg om bepaalde documenten te betalen wat ik toen ook gedaan heb, 18 augustus zou hij een missie hebben gehad en ik de volgende dag een bericht kreeg dat hij gewond was geraakt en in het ziekenhuis lag en dat ze wederom weer geld nodig hadden voor de behandeling en dat heb ik ook overgemaakt, maar er volgde ook nog een operatie waar ik ook voor heb betaald en kreeg ook een foto van de operatiekamer,  en er volgde nog een paar betalingen, want ja je wilt iemand in nood helpen,met allemaal nederlandse bankrekeningnummers, totdat mijn pas en online bankieren geblokeerd werd op 11 september en de bank belde om aan te horen wat het was en toen ben ik enorm geschrokken toen hij vertelde dat het fraude was ik was helemaal uit mijn doen dikke stress en weinig honger, inmiddels heb ik mezelf voor gedaan als mijn moeder om zo te proberen om geld terug te krijgen maar hij probeert het nog steeds, ik heb inmiddels mijn instagram op prive gezet, alleen moet ik nog aangifte doen dus ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken hoe ik dit moet doen want ik vind dit nogal spannend en ik sla dan dicht ik heb wel een aantal bewijzen zoals bankafschriften en screenshots maar hoe nu verder er heerst een gevoel van schaamte ook om aangifte te doen schaam ik me voor en heb iemand gesproken van slachtofferhulp die me zou helpen bij het doen van aangifte alleen werd ik er niet echt wijzer van 

Bezig met laden...

51 Reacties *

23 december 2020
Fijn dat jij er geen moeite meer mee hebt. Maar kan mijn gevoel niet negeren. Was stapelverliefd op die man. En ben dat denk ik nog steeds. Ik vind het echt heel moeilijk. Maar ja ik moet door?
14 december 2020
Je moet het inderdaad een plekje geven. Maar ervaar nog iedere dag de emotionele gevolgen. Wat geeft het me nog steeds een rotgevoel iedere dag. Mis hem nog steeds iedere dag. Sta er mee op en ga er mee naar bed. Terwijl ik weet dat hij het niet waard is.
23 december 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

nou ik mis er eigenlijk niks aan vind het wel lekker rustig haha. maar snap wat je bedoeld. Ik heb het een plekje kunnen geven en het geeft me toch wel de rust, heb ook hangouts verwijderd van me telefoon en dat scheelt een hoop. Ik wens je ondanks alles toch hele fijne feestdagen
14 december 2020
hoi Roelof81, ik heb idd 19 november aangifte gedaan en dat gaf je me een goed gevoel, ik zou er ook niet te lang mee wachten, neem iemand die je goed gekend in vertrouwen om je verhaal te doen dat helpt ook heb ik ook gedaan mijn moeder weet het ook niet, en afgelopen zaterdag kreeg ik een brief van de politie dat ze het gaan bewaren want er waren hogere prioriteiten maar je krijgt je geld er niet mee terug helaas. maar je hebt voldoende bewijs dus wacht niet te lang met aangfite te doen een tip van mij ? ik wens je veel succes met alles, en probeer het bewijs wat je hebt op een laptop te zetten zodat je het over een paar weken van je telefoon af kan gooien om het af te sluiten, heb ik ook gedaan en gevraagd aan de politie hoelang je het moet bewaren op je telefoon.
22 december 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi vissen, Dank voor bericht en sterkt wel, ik heb al gekeken en gezien dat het niet online kon. Wel met je tip alle bewijs gekopieerd naar een map op mijn netwerk. Gelijk goede backup en minder in zicht. zo kan zij ook niets meer in messenger of whatsapp verwijderen. Na aangifte idd goed om uit zicht en van telefoon te hebben, Gelukkig komt morgen ook een nieuwe:) Hoop voor jou ook steeds meer slijt en je nog een beetje leuke feestdagen kan hebben ondanks alles,
23 december 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2214] ik heb het tot nu toe een plekje kunnen geven en denk er nauwlijks aan wat ook goed is, het is gebeurd en je kunt het toch niet ongedaan maken en heb het geaccepteerd. Heel goed dat je het op jouw netwerk hebt kunnen zetten. Online aangifte doen kan niet je moet inderdaad je moet de politie zelf bellen en gewoon je verhaal doen en dan maken ze een afspraak met je. Ik wens jou ook ondanks alles toch hele fijne feestdagen.
12 december 2020
heel veel sterkte ook met het geven van een plekje
12 december 2020
Moedig van je dat je toch aangifte hebt gedaan! Ik hik er nog tegenaan, om mijn omgeving meeste nog. Niet dat ik echte zuinig leef tips heb. Maar wel hoe het met zoiets kan lopen. Geef zelf bijna niets onnodig uit. Tijden een bril aan elkaar met draadje ipv schroef of de kapote telefoon door een oudje vervangen. toch doe je al je spaargeld om die ander wel te helpen.....
19 november 2020
dus als iemand nog tips heeft om zuinig te leven ze zijn welkom??
19 november 2020
dat weet ik, stiekem ben ik ook wel trots hoor? en hoop het nu een plekje te kunnen gaan geven en zuinig te leven om zo geld over te houden zodat ik weer kan sparen en ik weet zeker dat ik hieruit me les wel heb geleerd xxx
19 november 2020
lieve allemaal, ik wil jullie laten weten dat ik vanmiddag aangifte heb gedaan en dat ik veel steun vind hier in deze community dus dank je wel voor de goede support
19 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Lieve Vissen87 Goed gedaan. Wees heel trots op jezelf en laat je niet uit het veld slaan door een enkeling die negatief reageert. Weet dat je hier een luisterend oor kan vinden als het nodig is. Groetjes Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur
20 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dat is super hoor! Het zal je helpen om heel de situatie te verwerken en te laten slijten en om vooral goed te weten dat het niet om de man op de foto gaat maar om een stel criminelen die enkel op je geld op uit zijn! Je bent niet alleen zo was het bij ieder van ons! Ja een les is het zeker! En ... zuiniger leven, dat lukt wel hoor en wordt op den duur een gezonde discipline om prijsbewuster met mijn geld om te gaan en niet zomaar iets te kopen als ik het niet écht nodig heb! Veel succes! We steunen elkaar!
17 november 2020
Dat is het juist ... als je een beetje goed nadenkt ... ze hebben je zo 'bespeeld' dat het allemaal heel echt lijkt en je werkelijk iets gaan voelen bent voor die persoon ... achteraf kan je je de vraag stellen, 1000x misschien, 'hoe ben ik er zo kunnen intrappen maar op die moment zie je het of voel je het helemaal niet! Het gebeurt bij iedereen, dus jouw reactie van 'niet al te hoog opgeleid' vind ik wel ongepast ... ikzelf had ook nooit kunnen denken dat ik er zou intrappen maar het is toch gebeurd, het zal je maar overkomen ... zoals er gezegd wordt 'het is een oorlog tussen verstand en hart'! Aangifte doen heeft wel zin ... als we dat niet meer doen dan hebben deze sluwe criminelen helemaal vrij spel want het is een 'misdaad zonder bloed' zoals de film hier op de site zegt!
17 november 2020
Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen intrappen ondanks de honderden waarschuwingen en het er aandacht aan besteden van datingfraude van tig tv-programma's... Als je een beetje goed nadenkt snap je toch wel dat het nooit slim is om geld over te maken naar iemand die je nog nooit in levende lijve hebt gezien??? Maar aan je stijl van je bericht zie ik dat je niet al te hoog bent opgeleid, dus erg naïef bent en die zijn idd vaak het slachtoffer. Sterkte! Aangifte doen heeft trouwens weinig zin, het staat helemaal onder de laagste prioriteit van de politie...
17 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Beetje ongepast om zo te reageren. Ik ben echt niet dom. Ben er ook ingetrapt. En na een paar zielige verhalen toch ingezien dat het niet klopt. Maar hou je commentaar voor je. Dit is een lotgenoten site. Niet om iemand te bekritiseren. Je trapt er gewoon in. En na proberen te videobellen . Wat steeds niet lukt omdat de verbinding zogenaamd slecht is word je wel wakker ja.
17 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Leeuw1973 We zijn hier op de community bij elkaar om elkaar te steunen en niet om de ander voor dom en naief uit te maken! Ik ben zelf een goede opleiding, een goede baan en een eigen praktijk. Verre van dom en/of naief. Maar ook ik ben slachtoffer geworden van datingfraude. Opleiding en kennis heeft er helemaal niets mee te maken. Als je hier niet bent om een ander te steunen is het misschien beter om niet te reageren. Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur
17 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~623] Dombo en avanti, bedankt voor het opnemen dit is niet de eerste gedachten om te lezen als je s' ochtends vroeg wakker wordt en iemand je zo de grond inboord want zo voelde het ook en nog steeds dus dank jullie wel xx
17 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~623] Ik steun graag mensen, maar ik vindt dat ik ook wel eens de waarheid mag zeggen. Sorry hoor! Ik ben GEEN trol in ieder geval. Het is gewoon de waarheid dat je aan allerlei kanten hiervoor wordt gewaarschuwd, en er toch iedere keer weer mensen intrappen. Waar of waar???
18 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1159] Misschien is het goed om de huisregels nog eens te lezen. Daar staat oa in dat het niet is toegestaat om nodeloos kwetsende bijdragen te plaatsen. Jij mag zeker een mening hebben maar zeggen dat iemand dom, naïef en niet hoog opgeleid is en het daardoor logisch is dat hij/zij slachtoffer is geworden is niet nodig. Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur
18 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1159] Jouw reactie is écht geeeen steun! Het zijn wel altijd andere mensen die nog nooit van datingfraude hebben gehoord of er nog nooit mee in aanraking zijn gekomen! En dan komt er iemand op je pad die je ongelooflijk weet te bespelen zonder dat je het doorhebt!! En je gaat er echt voor omdat helpen op dat moment belangrijker is dan geld!! Achteraf denk je ... had ik maar eerst over datingfraude gelezen!!! Maar als dat nog niet aan de orde is geweest in je leven ga je er ook niet over opzoeken!!! Nu wel, nu heb ik al veel gelezen! Maar jij doet zo precies of er op alle hoeken van de straat waarschuwingen zijn voor dit fenomeen! Het is al erg genoeg dat het gebeurd is, dus kunnen we jouw vermanende vinger heel goed missen!
18 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Weet je ik vind het onbegrijpelijk dat jij hier in deze community bent, want waarom eigenlijk? Is het jou niet overkomen?? Je commentaar spreek voor zich denk ik en zegt heel veel over jou als persoon. Ik hou mijn ongezouten commentaar voor mij omdat ik mij aan de regels zal houden, maar ik heb geen goed woord voor jou over.
19 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1159] op deze community doen we er alles aan om een veilige basis te creëren voor onze leden zodat zij hun verhaal durven te delen. Als je feedback wilt geven, doe dat dan opbouwend zodat de lezer er iets aan heeft. Ik zou je willen vragen om hier in de toekomst rekening mee te houden. Lees in onze huisregels hoe we met elkaar omgaan: https://community.slachtofferhulp.nl/huisregels
19 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1159]wat doe jij eigenlijk op deze site. Het is een lotgenotensite. Lotgenoot!! Dus je bent zelf ook ooit slachtoffer geweest. Ik dacht ook altijd van hoe kun je daar nou intrappen. Nou ook ik ben er ingetrapt. En mis nog steeds zijn lieve berichtjes iedere dag. Kijk soms s.morgens nog wel eens op mijn mobiel of er geen bericht is. Kan natuurlijk niet want hij is geblokkeerd. Maar ze bespelen je op zo.n sluwe wijze. Dus oordeel niet.
12 november 2020
Eertje en Vissen, De politie moet de aangifte opnemen als jij daarop staat. Probleem is dat er te weinig bekend over is en ze er snel vanaf willen. Over het nut kunnen we discussiëren. Je krijgt er niets danwel weinig mee terug. Wat we er wel mee voor elkaar krijgen is bekendheid over deze criminelen praktijken. Bekendheid is aandacht, aandacht is anderen behoeden. Je eigen bank kan er weinig aan doen want je hebt het geld zelf overgemaakt. En je moet het altijd op een bepaalde manier overmaken dat je de betaling niet terug kan draaien. Daarnaast wordt de rekening direct leeggehaald als het er op staat. Want ze lopen steeds het risico dat de rekening wordt opgerold en ze het geld kwijt zijn. De fotos zijn van andere slachtoffers. Je kan er voor kiezen om deze slachtoffers te achterhalen. Vraag jezelf wel af wat het jou op kan leveren? Persoonlijk denk ik dat het antwoord weinig is. Behalve dat je stress blijft houden.
12 november 2020

Als antwoord op door abbaf802786142…

Jah dat is ook zo en je hebt gelijk je kunt eindeloos discussiëren en je maakt je alleen maar gek
12 november 2020

Als antwoord op door abbaf802786142…

Dat is waar. Ik ga daar ook niet mijn best meer voor doen. Ga mijn schulden aflossen en dan is het klaar.
12 november 2020
Hij wilde mij ook bitcoin leren maar ik snap er niks van het heet knaken.eu
12 november 2020
Hij had een zakelijke whatsapp met nummernuit indonesie. Weetniemand waarom dit nummer via gewone lijn niet bestaat? Echt heel vreemd.
12 november 2020
Ik heb het gelukkig via bitcoin gedaan en niet via mijn eigen rekening. Ook ik heb een man dus.?
12 november 2020
Mij komt het ook heel bekend voor allemaal, helaas. Aangifte in Nederland was voor mij nutteloos. Ik kreeg te horen dat het mijn eigen schuld was. Daar moest ik het mee doen. Nog een paar keer gemaild, maar het lijkt wel of ze mij niet begrijpen. In Engeland echter namen ze het heel serieus . Dit heb ik gedaan, omdat de rekennummers vooral in Engeland waren. Ik had heel veel informatie, ook waar de scammer woont, Lagos Nigeria . Helaas loopt daar de Engelse politie vast, voorlopig. Ik durf dus niet naar de bank, omdat ik een gezamelijke rekening heb. Mijn man weet nog niks en dat wil ik zo houden. En het is al zeven maanden terug. En ik schaam mij nog steeds enorm. Ook bij de mensen die het weten.
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Owh jeetje dan heb ik geluk dat ik nederlandse bankrekeningnummers heb maar of ik me geld terug zien denk het niet, hoe ben je achter die info gekomen dan? maar kijkt hij niet op de rekeningen dan?
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2111] Ten eerste heb ik zelf uitgezocht wie de man op de foto was, via www.yandex.com. Dat was een zakenman uit Oekraïne. Heb hem ook via Facebook ingelicht, dat zijn foto's gebruikt worden. Vond hij fijn om te weten en heeft er ook wat mee gedaan. Ik weet zelfs de echte naam van de scammer. Okagbare Courage Shushulee, heeft Facebook. Gewoon blijven schrijven en aardig doen. Heb hem pittig uitgelokt, hoor. Mijn man vertrouwt mij en ik doe de bank dingetjes, zeg maar.
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1821] en wat voer je dan in op die site?
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2111] de foto van de scammer
12 november 2020
Ja en op die fake foto word je verliefd.
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Jah idd en dat is gebeurd ook heb ik zelf wat research gedaan naar hem en ik werd er alleen maar gek van hij gaf mij ook een mail adres omdat ik er zelf naar vroeg en die heb ik nagetrokken en kwam bij iemand uit van andere komaf een donkere man dus dat zegt genoeg
12 november 2020
Maar ik ken mijn moeder die vraag hoeveel ik dan over heb gemaakt want die vraagt namelijk door
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik hoop dat het bedrag meevalt.
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2087] gaat om ruim 8000
12 november 2020
Heb alleen een foto van een fake iemand helaas
12 november 2020
Dank je wel ik heb hier heel veel aan xx
12 november 2020
Hey Vissen87 Alles wat je hebt. Rekeningnummers, fotos, evt telefoonnummers. Goed dat je het wel al hebt gedeeld met iemand die dichtbij staat. Vaak zijn we bang dat mensen ons veroordelen omdat we er in getrapt zijn. Mijn ervaring is dat dat juist meevalt. Ik vertel mijn verhaal tegenwoordig vrij gemakkelijk maar ook mijn moeder en mijn zus kennen het verhaal niet. Ik werk op het ogenblik mee aan een campagne mbt datingfraude en heb meegewerkt aan een interview voor slachtofferhulp. Binnenkort moet ik er dus echt aan geloven. Wat mij heel erg heeft geholpen is de tip om je verhaal klaar te hebben. Zelf heb ik 2 versies: 1. De volledige versie inclusief het geld waarbij ik nooit het bedrag noem, en 2. Het verhaal in aangepaste vorm. Hier laat ik sowieso buiten beschouwing dat ik geld heb overgemaakt. Ik had zelfs nog een 3e verhaal om mijn zoon uit te leggen waarom die leuke man waar hij ook contact mee heeft gehad via telefoon, chat en mail. Vertel het vooral alleen als jik je er goed bij voelt en vertel alleen dat wat jij kwijt wilt. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Heb je nog meer vragen stel ze alsjeblieft! Wij zijn hier om elkaar te steunen en te helpen. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
12 november 2020
Dank je wel voor je feedback, en welke zaken bedoel je dan precies, heb wel printjes liggen van me bankafschriften en screenshots van een adres en rekeningnummers. Ik durf het niet eens tegen mijn eigen moeder te vertellen heb wel 2 collega's die het weten en ga me baas het ook nog vertellen meer bewijs heb ik niet helaas
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

En hoe slecht en uitzichtloos het nu lijkt weet dat het beter gaat worden. Je vertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen, ook hier kom je overheen. Blijf positief en blijf vooruit kijken! ❤
12 november 2020
Hey vissen87, Wat ongelovelijk naar om te lezen. Ook dit is weer een typisch dating fraude verhaal. Ze pakken je in met lieve woorden en mooie verhalen. Totdat je verliefd wordt... en dan slaan ze toe. Steeds weer hebben ze ergens anders geld voor nodig. Proberen om geld terug te krijgen is eigenlijk zinloos. Het geld wordt overgemaakt en zodra het op de rekening staat wordt het er af gehaald. Als je iets terug krijgt van deze man is het 99.9% zeker dat dit van een ander slachtoffer is omdat ze denken dat er nog meer geld te halen valt. Als de bank nog een bedrag heeft kunnen tegenhouden dan krijg je dat op termijn waarschijnlijk teruggestort. De bank zal zelf niets vergoeden want je hebt het zelf overgeschreven. Voel je vooral niet naief of dom en zet de schaamte overboord! Je bent slachtoffer geworden van nietsontziende criminelen! En je bent niet de enige zoals je hier kunt lezen. De organisaties hierachter zijn zo goed georganiseerd dat de verhalen er achter vaak echt lijken. Aangifte doen is heel goed!. Op deze manier wordt er meer en meer inzicht gegeven. Weet wel dat je tegen onbegrip en ongeloof op kan lopen. Neem iemand mee bij wie jij je veilig voelt. Zet zaken voor jezelf op papier en neem bewijsstukken mee. En laat je vooral niet afscheppen. Wat ze ook zeggen: jij bent slachtoffer en ze moeten je aanhoren en serieus nemen. Weet dat je hier op de community een luisterend oor kan vinden als je je verhaal kwijt wilt. Je bent echt niet de enige! En praten helpt zoals je in de vele verhalen hier kan lezen. Stay strong! Groetjes Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur
12 november 2020
Oh wat erg voor je. Ken het gevoel. Je voelt je zo dom. Ik heb geld overgemaakt via bitcoin. Ik heb geen aangifte gedaan. Geloif niet dat je er iets wijzer van word. Ik werd steeds argwanender. Omdatnde verhalen steeds ongeloowaardiger werden. Veel sterkte. Weet hoe je je voelt. Zo verliefd op iemand geworden en dan zo genept worden. Ik leerde hem kennen via Linkedin. Zag er dus totaal geen kwaad in. Hij sorak correct engels. Belde me ook regelmatig. Maar ja liefde maakt blind. Toen ik zei dat ik geen geld meer had. Wat niet zo was. Maar vertrouwde het niet meer. Toen blokkeerde hij me op whatsapp. Heb zijn Linkedin profiel gemeldben is ook verwijderd. Het zijn gewetenloze schoften.
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dat zei hij dus ook dat ie het nodig had voor bitcoin, en daar ben met beide voeten mooi in getuind, maar we hebben ook een keer video gebeld was maar heel kort maar het " was hem wel" maar wie zegt dat het een filter was die hij gebruikte, ik voel me idd dom dat ik het niet eerder door had al mijn spaar geld weg. Ik weet wel dat dit me geen 2de keer zal gebeuren. Heb me insta ook inmiddels op prive gezet want werd gek van de meldingen die ik kreeg
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ja, het is ongelooflijk hoe deze criminelen te werk gaan! Ik heb het ook meegemaakt, ze laten je gevoelens ontwikkelen, je houdt van al die aandacht, die echt wel soms té mooi om waar te zijn is en je begint van die persoon te houden! De 'relatie' begint echt te 'leven' en dan slagen ze hun slag! Je hoeft je niet te schamen, iedereen hier weet hoe echt alles lijkt en hoe ver je erin doorgaat; je kan er alleen van meespreken als je het zelf hebt meegemaakt! Veel steun in heel dit verwerkingsproces want dit laat echt wel een kater na! Maar je bent niet alleen, vergeet dat nooit, lees alle verhalen hier en het is alsof je je eigen verhaal leest! Veel liefs!
12 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2083] dat heb ik idd al gemerkt ja dat ik me eigen verhalen heb zitten lezen, ook ik heb jouw verhaal zitten lezen en dacht jezus dat is precies wat ik ook meegemaakt heb hoe ben jij er een beetje bovenop gekomen? Ik kijk al uit met het uit geven van geld om zo wat over te houden aan het einde van de maand om zo weer te sparen.. en het was idd mooi om waar te zijn helaas