Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Op zoek naar ervaringen

Lieve allemaal,

Voor een stuk dat ik voor een onderzoeksjournalistiek platform schrijf over datingfraude ben ik op zoek naar iemand die mij (eventueel anoniem) meer kan vertellen over zijn/haar ervaring met datingfraude. Hoe ontmoette je de scammer? Hoe ben je ingepakt? Wanneer realiseerde je dat het niet pluis was? En toen het uitkwam, hoe reageerde je omgeving?
Ik begrijp dat het een zeer zwaar onderwerp is en zal mijn best doen om zo voorzichtig en respectvol met je verhaal om te gaan. Ik hoop dat we samen kunnen zorgen dat mensen beter ingelicht zijn over deze vorm van fraude en meer begrip kunnen creeëren voor slachtoffers.
Als het je wat lijkt om mee te werken of als je meer informatie wilt, kun je me bereiken op neeltje.walgien@gmail.com.

 

Groet, Neeltje

Bezig met laden...

2 Reacties *

02 november 2020
Hallo Johanna, Ik ben van maart t/m oktober het slachtoffer geworden van een datingfraude. Een crimineel die zich voor heeft gedaan als een bekende Nederlandse acteur en zo bij mij binnen heeft kunnen komen op hele slinkse wijze. Hij heeft het voor elkaar gekregen dat ik hem geld heb gestuurd. Het is gebeurd in een hele zware en kwetsbare periode in mijn leven en dat er mensen zijn die je gewoon willens en wetens kapot maken. Het is omdat ik een vangnet heb, maar anders weet ik niet wat ik had gedaan. Het is zo smerig en gemeen wat er gebeurt is. De intimidatie, manipulatie van deze criminelen is zo gemeen. Ze weten precies hoe ze je moeten bespelen en raken. Ik heb sinds 3 weken alles verbroken en ik ben echter getraumatiseerd en er kapot van. Als ik eraan bij kan dragen met mijn verhaal dat iemand dit niet overkomt dan doe ik dit graag.
22 oktober 2020
Op verzoek van het beheer even deze toevoeging: ik schrijf voor Pointer, KRO-NCRV een artikel over online scammers (veelal uit Nigeria), met een focus op datingfraude. Het doel van het item is te laten zien wie er achter deze scams zit, hoe zij te werk gaan en wat het effect hiervan is op slachtoffers. De privacy van mijn bronnen is bij mij prioriteit één, en ik laat hen altijd het stuk lezen voordat we publiceren. Je naam kan ik op jouw verzoek fingeren. Daarnaast besef ik me dat het zeer traumatiserend kan zijn om slachtoffer te worden van datingfraude en vind ik het dan ook belangrijk dat een eventuele samenwerking geen negatieve invloed heeft op jouw herstelproces.