Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Als kind misbruikt, geen herinneringen

Als 3jarig kind ben ik langdurig misbruikt door mijn buurman. Ik heb hier geen herinneringen van, mijn moeder heeft het op latere leeftijd verteld. In mijn relatie vanaf mijn 20e liep ik tegen problemen aan, met name dat ik bevries tijdens intimiteit (nog steeds helaas,). Verder heb ik wat typische patronen waar ik dmv therapie erachter ben gekomen dat dit met vroeger te maken zou kunnen hebben. Ook ben ik gegevens gaan opvragen, ik wilde weten wat er precies is gebeurd. Ik heb uitslagen van onderzoeken gezien en kan met zekerheid zeggen dat er rare dingen met mij zijn gedaan (begin dit jaar ben ik op zoek gegaan).

Ik heb erg veel therapieën gehad, maar het idee dat ik nu pas goede hulp heb waardoor ik mijn gevoelens leer kennen en patronen leer kennen: altijd geven en doorgaan,  geen grenzen aanvoelen.

Ik ben erg benieuwd naar anderen die misbruikt zijn als jong kind en het ook niet meer kunnen herinneren.. hoe hebben jullie de juiste hulp gekregen en kom je er ooit overheen??? (Nu 30 jaar..)

Bezig met laden...

14 Reacties *

03 november 2020
Heftig dat je zo jong bent misbruikt en er nu mee bezig bent. Dat je het niet kan herinneren neemt niet mogelijke gevolgen weg. En ik vind het knap dat je onderzoeken etc hebt opgevraagd en de confrontatie aan gaat met wat je is overkomen. Ik heb 2 herinneringen aan het misbruik zelf en paar herinneringen van mishandeling. Recentelijk (paar weken terug) ben ik pas erachter gekomen wat er allemaal is gebeurd en hoe het is gegaan. Ik snap je volledig daarin dat er nu pas veel in je gebeurt waardoor je jezelf echt ineens leert kennen qua patronen en hoe je reageert of doet etc. Ik heb geen idee op dit punt hoe of wanneer er ooit een punt komt dat er gezegd kan worden " en nu heeft het een plek". Ik weet wel dat ik zelf echt mijzelf gelukkig mag prijzen dat ik al een sterk netwerk van hulp had zodat dit beter word opgevangen. Maar niks neemt weg dat het verwerken van een trauma op latere leeftijd hard en moeilijk is. Ik probeer tips van hier toe te passen om mijn boosheid een grens op te leggen maar wel zodat het er mag zijn. En vanuit andere perspectieven te bekijkdn. En ook om naar mijzelf op die leeftijd te kijken en de positieve dingen uit mijn jeugd en mijzelf te halen. Eerlijk we doen maar wat soms. En dat is prima, want we doen wat. Veel succes ❤️
03 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi koffiemuts, bedankt voor je reactie en welkom ;) nou inderdaad, zo fijn dat de patronen op een plek vallen, dat er een reden voor is. En jezelf inderdaad opnieuw leren kennen.. Ook heftig voor jou dat je nu net de harde waarheid hebt ontdekt. Ik snap helemaal dat dit boosheid in je losmaakt. Ik ben ook boos geweest. Op de dader, en op de hulpverleners die het stomme advies hebben gegeven. En dat mag er zeker zijn. Ik ben ook aan het leren dat ik boos mag zijn en het mag voelen, net als iedereen. Ik heb een tijdje aan kickbox gedaan. Dat gaat nu misschien wat moeilijk met corona, maar het heeft me iets laten zien dat ik me niet altijd hoef in te houden en aardig moet blijven. Misschien ook wat voor jou in de toekomst? Mooie quote ook van je, dat laatste.
03 november 2020
Hé Musicfan, heel jammer te horen dat je ouders vanuit de hulpverleners zo met je moesten omgaan, ik vind het persoonlijk heel raar. Ik vind het begrijpelijk dat ze je niet op bepaalde plaatsen mochten aanraken en dat jezelf zou moeten aangeven of het ok is om een knuffel of kus of andere te krijgen van hen maar om het te verbieden... Soms is er inderdaad meer aan de hand. En dat zie je vaak niet omdat je het als kind normaal acht maar dat is het daarom niet. Ik hoop dat je met alles aan de slag kunt en er rust in vindt. Een tijd terug had ik het ook nog erg lastig en zwaar maar door het boek te lezen en mezelf toe te laten dat het ok is om me zo klote te voelen en mezelf tijd te gunnen en voor mezelf te zorgen is er al veel rust gekomen. Dat is fijn om te ervaren. Ook vind ik de mindset die je hebt belangrijk. In het nu zijn en niet je gedachten alles laten bepalen. Even afstand nemen en alles vanop een afstand bekijken en durven voelen. Veel succes Groetjes
03 november 2020
Hoi Musicfan, momenteel volg ik gewoon therapie bij een zeer ervaren traumapsychologe. Ik heb lichaamstherapie gehad omdat ik mijn lichaam niet echt aanvoelde. Het zat vol spanning en ik was me nooit bewust waar die vandaan kwam omdat ik veelal buiten mijn lichaam leefde. Ik wou niet voelen. Dit is nog steeds een dingetje maar lichamelijk word ik nu wel sneller dingen gewaar, waar ik vroeger doorging en er geen aandacht aan schonk. Daarnaast heb ik ooit trauma yoga gedaan. Fijn om te ervaren dat je een keuze hebt om mee te doen en te stoppen met de oefening als het te pittig is of gewoon rechts te beginnen terwijl lesgeefster links voordoet. Daarnaast ben ik met yin yoga begonnen. Ik ben altijd super actief en hou van kicks maar desondanks was de traagste yoga die er is wel iets voor mij. Gaf me ontspanning en zorgde ervoor dat mijn spieren terug gingen stretchen in plaats van altijd gespannen te staan. Waar ik ook veel aan gehad heb is accupunctuur. Er is wel wat verschil in wie het doet heb ik gemerkt. Zij prikken naalden op de pijnlijke plaatsen. Ook kan dat ideaal zijn om de pijn maar ook emoties te laten stromen. Ik ben sinds dat ik heel heftig werd geconfronteerd met mijn trauma vooral lichamelijke klachten beginnen hebben. Oververmoeid, vaak griep, extreme buikpijn, rug helemaal vast van spanning, pijn op de liezen, .. vooral de spierspanning kon dagen aan elkaar aanwezig zijn zonder los te laten. Accupunctuur heeft me daar goed in Geholpen. Bovendien ben ik ook wel veel gaan lezen rond trauma en daar heb ik ook veel van opgestoken. Het laatste boek dwars door het donker van Nowelle Barnhoorn is een aanrader. Zij heeft depressie, burn-out gehad en geeft aan hoe klote de periode is, welke therapie gedaan en wat uiteindelijk verlichting brengt. En daar zit ook wat in. Toegeven aan feit dat het klote is, dat het echt erg is wat gebeurd en niet minimaliseren en dat het zo lang mag duren als het nodig heeft. Het is niet een boek waar alle therapieën in uitgelegd staan of een zelfhulpboek zoals zovelen maar eens een boek waarin je je herkent qua gevoel wat je doormaakt. Ik ben nu veel rustiger en alles is zeker niet verwerkt maar merk wel dat ik veel meer rust ervaar dan veel mensen in het dagelijkse leven die van vele dingen stress ervaren. Ook door dingen in het nu te bekijken en niet direct alles te beoordelen en negatief te bekijken. Wandelen en fietsen in de natuur helpt ook om rust te vinden. Tot slot wil ik ook meegeven dat bij sommigen misbruik niet het enige is waar je tijdens therapie tegenop loopt. Zo werd ook de band met mijn moeder bekeken. Die er gewoon niet is. Ik deed als kind alles zelf. En ook al wist ze deels van het misbruik ze heeft er niets mee gedaan. Ik redde altijd mezelf en was ook bij pijn diegene die mijn plan trok zoals met Vele zaken. Het feit dat er dan ook weinig liefde was wat je als kind nodig hebt maakt het er niet beter op, maar het komt wel goed en je wordt er een prachtig mens door. Wel kut dat je dan een verleden hebt natuurlijk. Maar laat het vooral je toekomst niet in de weg staan. Als je er aan werkt, blijf je niet verbitterd achter zoals diegenen die boos blijven om het verleden. Je kan het niet veranderen, je kan er enkel een weg in vinden en dat gaat ook jou zeker lukken. Iedereen hier zelfs aangezien het feit dat je hier bent al wil zeggen dat je er mee aan de slag wil. Veel succes alvast Groetjes
03 november 2020

Als antwoord op door 3559b26903454e…

Zeer goed punt wat je aan haalt emma. Misbruik is traumatisch maar zorgt niet bij iedereen voor een trauma. Vaak komen er veel meer zaken in het spel waardoor het zich als trauma gaat ontwikkelen. Dit maakt veelal dat een trauma met misbruik vaak meer gecompliceerd is dan velen denken. Daar zit dan ook vaak het onbegrip bij omgeving maar veelal ook de persoon zelf. Het trauma staat op de voorgrond waardoor de rest naar de achtergrond verdwijnt maar daardoor niet minder belangrijk wordt.
03 november 2020

Als antwoord op door 3559b26903454e…

Hee Emma, Dat is precies waar ik ook last van heb: spanning. En ik kom er kortdurig wel van af, na een keer goed sporten bijvoorbeeld. En dry needling eens in de zoveel weken. Dankje voor je tips, ik ga lichaamstherapie en het boek zeker onthouden en is even onderzoeken wat traumayoga inhoudt.. Klopt ook inderdaad, trauma is niet het enige. Ook speelt mee hoe de omgeving hiermee om is gegaan. En de patronen die je door het trauma en de tijd erna bent gaan ontwikkelen. Bij mijn ouders is het advies gegeven door hulpverleners dat zij mij niet meer aan mochten raken: even helemaal niets zodat er geen triggers zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik mijn ouders nooit meer aan wilde raken. Dat was juist hetgeen wat ik het meest nodig had in die tijd en nu walg ik ervan als ze dicht bij me komen.. met het laatste stuk ben ik nu ook mee bezig met therapie: wat heeft het lichaam allemaal opgeslagen.. Bedankt voor je bemoediging. Waar jij de rust al meer ervaart, daar wil ik ook naartoe. Want dat is het ook: we gaan door, op naar beter..
20 oktober 2020
Hoi Musikfans, jouw verhaal is heel herkenbaar. Mijn herinneringen zitten vervat in 2 minieme beelden. Wat er voor en na is herinner ik me niet. Nog steeds niet zelfs. Mijn lichaam daarentegen reageert wel. En na letterlijke confrontatie met die 2 beelden is alles terug heftiger geworden. Voor lichamelijk dan. Ene ziek zijn na andere, uitgeput, geen eetlust, niet slapen en dan hoop lichamelijke kwalen zonder veel medische verklaringen. EMDR heeft me wel geholpen om de lading van spanning eraf te halen, Mär meer herinneringen krijg ik er niet door. Mijn lichaam is daarentegen heel gevoelig voor allerhande. Daar gaan we in therapie nu mee verder werken. Dat het beter wordt, geloof ik helemaal in. Zelf ben ik al veel zachter geworden doorheen de jaren en deels meer voor mezelf beginnen zorgen. Helemaal ben ik er niet want ondanks pijn en vermoeidheid kan ik vaak nog doorgaan. Terwijl op dat moment rust aangewezen is. Zelf vind ik communicatie heel lastig. Vooral met vrienden. Ik vind het zo’n gevoelig onderwerp en ook de schaamte is nog aanwezig. Met lotgenoten is dit makkelijker Misschien zou het soms fijn zijn moest er een soort chatfunctie opgericht worden waar je dan tijdens bepaalde uren met lotgenoten over een bepaald thema dingen kan delen. Daar kunnen dan vaak ook tips uitkomen lijkt me. Steun van mensen die weten wat het is ervaar ik als heel positief. Veel succes alvast. Aan ieder hier op de community Liefs
02 november 2020

Als antwoord op door 3559b26903454e…

Dankje voor je reactie en verhaal Emma! Heftig dat die 2 beelden zo het een en ander bij je hebben los gemaakt. Wel mooi dat EMDR je daar toch geholpen heeft. Zo herkenbaar, dat doorgaan. Zodat je maar niet hoeft te voelen... Mag ik vragen wat voor therapie je nu hebt, is dat ook lichaamsgericht?
19 oktober 2020
Ik kan vooral beamen wat al gezegd is. Mishandeling bij mij in de jonge jaren heeft soortgelijke effecten gekend. Vertrouwen is altijd een dingetje wat bij mij de kop op kan steken maar ik heb geleerd om deze mechanismes te herkennen en erkennen zodat ze geen rol meer in mijn leven kregen. Vanuit ervaringen met clienten van me heb ik gemerkt dat veel dingen als "fout" voelen. Waar bij mij angst voor gevolgen meer aanwezig was, daar leek de angst er wel te zijn ook maar bijna ondergeschikt aan het gevoel het fout te doen. Als je op het punt staat een moord te begaan (zo komt het dan op mij over, zo fout als het voelt). Het zijn lastige situaties dat zeker maar met tijd en investering kun je eraan voorbij komen en zoals hierboven ook benoemd. Dat het litteken er misschien nog zit maar de last niet meer. P.s. van de tijd van mijn misbruik weet ik ook niet bar veel meer van. Denk niet dat het zozeer leeftijd afhankelijk is, maar met jonge leeftijd de tijd ook nog wat doet met het geheugen.
19 oktober 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Owja recent nog emdr gevolg voor nog wat klachten die ik had maar waarbij ik dus geen herinneringen had maar wel de gevolgen nog ervaarde. We zijn toen aan de slag gegaan met de huidige ervaring als "herinnering" te behandelen. Hierdoor viel het ook door naar de koppeling die er emotioneel nog lag. Kostte wel wat moeite om tot de gevoelens te komen omdat mechanismes proberen te voorkomen dat ik dergelijke pijn zou ervaren. Je gaat dan allemaal excuses vinden om er niet mee door te gaan om maar bij dat gevoel weg te blijven en waardoor het dan dus voor je gevoel niet klopt als je er iets mee gaat doen.
19 oktober 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

[~1365] Dankjewel voor je reactie! Heel bijzonder om te weten dat er lotgenoten zijn die er ook niets/nauwelijks meer van weten. Dat 'foute' gevoel is heel herkenbaar.. En heel fijn voor je dat EMDR heeft gewerkt! Ik heb het ook geprobeerd met huidige ervaringen, maar ging er teveel bij 'weg'. Ik ben nu aan het leren wat mijn mechanismes zijn, wanneer ik ze inzet en gevoelens accepteren.. dan weer een stap verder. Heel erg bedankt voor je openheid.
19 oktober 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

[~1982] geen probleem wees altijd vrij om vragen te stellen. HEEL VEEL dingen voelen vreemd, fout, vol van schaamte. Terwijl ze veelal zo enorm logisch zijn. Owja aangezien "normaal" voor jou als persoon mogelijk niet meer als een optie kan voelen. Dan kan het soms helpen om een "ander" in jouw situatie te zien en deze in een normaal beeld te plaatsen. Dat lukt veelal naar een ander toe makkelijker. Dan voelt het nog steeds soms alsof dat voor jou niet zo is. Dat alleen anderen dat herstel kunnen krijgen, maar dat is de zelfbescherming die je probeert te behoeden hoop te krijgen (vanwege angst voor teleurstelling). Dat is kwestie van opnieuw leren dat het voor jou ook mag gaan bestaan
18 oktober 2020
Hoi Musicfan, goed dat je hier je verhaal doet. Ik wil beginnen te zeggen dat ik het vreselijk vind dat je dit hebt moeten meemaken en dat je slachtoffer bent. Ik herken je verhaal volledig. Mijn periode begon iets later, maar net als bij jou zijn de herinneringen vervaagd. In de therapie zijn we op zoek gegaan naar actieve herinneringen van mijn jeugd en veel daarvan is niet beschikbaar. Het trauma van de jonge jaren zorgt er voor dat veel van de informatie van toen niet meer beschikbaar is, zo is mij uitgelegd. Dat is een helpend mechanisme omdat je veel pijnlijke zaken niet meer terug kunt halen, maar zorgt ook voor vervelende gevoelens, dat periodes blank blijven. Dat er geen actieve herinneringen zijn, ook van gezinsuitjes en dergelijke niet meer. Dus daarin herken ik je volledig. Ik heb in mijn therapie (emdr en exposure) veel gedaan aan het terughalen. Ik heb veel geschreven en de herinneringen die er opkomen, opgeschreven. Je vraag of je er ooit overheen komt kan ik gelukkig volmondig met ja beantwoorden. Ik heb het misbruik een plek gegeven en dankzij die therapie ben ik er veel beter uit gekomen. Ik heb het verwerkt en een nieuw leven kunnen opbouwen, waarin de littekens er nog steeds zijn, maar de last niet meer. Ik hoop dat je met die omschrijving iets kunt. Therapie kan het niet uitvlakken, maar kan wel zorgen dat het draaglijk wordt en een plek krijgt. Ook het bevriezen in relatie tot intimiteit is een fenomeen dat veel van ons herkennen uit hun eigen leven. Dat bleek bijvoorbeeld ook in de lotgenotengroep dat dat voor veel slachtoffers een punt is waar we mee worstelen. Voor mij ook zeker herkenbaar. Ik hoop dat je daar met je relatie open over kunt praten. Dat jullie hier samen aan kunnen werken in vertrouwen en in openheid. Ik hoop oprecht dat ook jij de juiste hulp vindt met het verwerken van dit trauma. Heel veel sterkte en we zijn er hier voor je.
19 oktober 2020

Als antwoord op door c8366708a41e4e…

[~495] Dankjewel voor je reactie! Heel herkenbaar ja, mijn kindertijd is 1 leeg gat in m'n geheugen. Gelukkig heb ik nog veel foto's van de leuke dingen. Heel fijn om van een lotgenoot te weten dat je er goed bent uitgekomen na de hulp!! En bedankt voor de openheid. Exposure heb ik nog niet gedaan, ik sta wel op de wachtlijst voor PMT.. ben benieuwd.