Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Celebrity

Hoe ik , dom genoeg, slachtoffer werd van een variant op dating fraude,nl celebrity fraude.

Op Instagram werd ik benaderd door iemand die zich uitgaf voor een Amerikaanse acteur. Eerst wat berichtjes uitgewisseld via de Instagram chat. Na een paar dagen wilde hij naar WhatsApp. Dit wilde ik niet, omdat ik geen telefoongegevens wilde uitwisselen. Toen naar Hangouts.

Na een paar weken volgde een verzoek of ik een waardevol pakketje voor hem wilde ontvangen en bewaren. Hij kon dit niet zelf doen ivm problemen in zijn relatie en met zijn management. Ik had allang door dat hij een fake was, dus ik weigerde.

Na een tijdje begon het hele verhaal opnieuw. Weer weigerde ik. Maar na enige tijd stemde ik erin toe. Waarom begrijp ik nog steeds niet. Ik heb geen huisadres gegeven. Uiteindelijk afspraak gemaakt om te laten bezorgen op adres waar ik 1 x per week aanwezig zou zijn. Voor het afhalen had ik een hotel in de omgeving gekozen.

Ik kreeg een mailadres van het transportbedrijf en maakte een afspraak. 

Toen bleek dat ik de vervoerkosten van 1300 euro moest betalen. Weer geweigerd  en uiteindelijk toch gedaan.

Vervolgens kwam de melding dat de douane een heffing in rekening bracht van 3000 pond.

Toen haakte ik af. Contact opgenomen met de politie waar ik volgende week aangifte kan doen. Op hun advies heb ik de Hangouts van de oplichter geblokkeerd en reageer ik niet meer op de mails van de zgn transporteur.

De laatste mailtjes geven de instructies in een bijlage. Heb ik tot nu toe geopend. Laatste bod was 45 procent betalen en de rest lenen tegen 10 procent rente!.

Inmiddels open ik de bijlagen niet meer, uit veiligheidsoverwegingen.

Ik ben duidelijk gestraft voor mijn nieuwsgierigheid, want ik besefte dat het fake was en ben er toch ingetrapt.

Inmiddels heb ik de nodige wachtwoorden gewijzigd in de hoop dat ze nu niet bij mijn bestanden kunnen.

Wat rest is de vraag: hoelang blijven ze me achtervolgen.

Bezig met laden...

29 Reacties *

06 november 2020
Het is hier volgens mij al vermeld anders doe ik het nog een keer. Ik heb op scammers.com gerapporteerd. Was veel werk om alle details te verzamelen en te mailen naar ze maar, ik vind het de moeite waard en het kan andere helpen. Verder wil ik zeggen tegen diegene die net als ik er ingetrapt was en Veel geld heeft overgemaakt om even op de site “Oakfort Recovery” en kijkje te nemen. Misschien is het de moeite waar.
06 november 2020
Dit soort fraude zal exponentieel stijgen als er niets tegen gedaan wordt. Schande, dat de politiek hier niets aan doet.
06 november 2020

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Sorry maar wat voegt deze opmerking toe aan hulp aan slachtoffers? En wie zegt dat er niks tegen gedaan wordt? Volgens mij heb ik je al eens eerder uitgelegd dat dit een vorm van internationale georganiseerde misdaad is, die zeer lastig vanuit een land als Nederland te bestrijden is. Misschien is dit niet het juiste platform om zulke opmerkingen te maken. Juist waar men bezig is bewustzijn en publiciteit te creëren. Misschien zou je je pijlen dan op politieke partijen moeten richten en dat hier vermelden.
05 november 2020
Een Bekend verhaal waar ik nu in zit. Ik heb al heel veel geld naar het koeriersbedrijf overgemaakt om het pakketje in te klaren bij de Duane in Turkije en vervolgens meer geld voor het verzekeren ervan omdat er waardevolle spullen in zou zitten. Mijn Mooi Boy ben ik nog steeds mee aan het chatten. Hij beweerd ook slachtoffer te zijn vh koerierbedrijf. Hij heeft daar echt niks mee te maken. Ik heb hem keihard gedumpt, maar hij heeft zo lang zitten smeken, dat ik hem nog niet geblokkeerd heb. 11-11-20 heb ik een afspraak om aangifte te doen.
05 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Sorry hoor, maar je bent echt gruwelijk naïef. Wat wil je bereiken met blijven chatten en niet meteen blokkeren??? Dat hij/zij spijt krijgt en je geld teruggeeft? Je hebt meer kans dat een vis die je op de muur tekent wegzwemt.
05 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Waarom houd je contact? Ik zou zeggen leg alles vast exporteer de conversatie naar een tekstbestand, noteer nummers, mailadressen etc en blokkeren die hap. Je houdt niemand voor de gek alleen jezelf. Aan de andere kant lachen ze in hun vuistje.... Ja hun, de kans dat t een bende is, is groot. Je chat niet met de man op de foto hè, dát is een slachtoffer en is niet degene die de tekst typt. Jouw 'mooi boy' heeft geen idee dat jij bestaat,, hij vindt niks van je want hij weet niks Degene met wie je contact hebt heeft 0 interesse in jou alleen in je geld. Sorry hard maar waar. Hoe eerder je stopt hoe eerder je aan jouw eigen herstel kunt werken. Sterkte!
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~586] ja je hebt helemaal gelijk. Mijn mooi Boy, bestaat helemaal niet. Dat heeft de Amerikaanse Ambassade mij al verteld nadat ik ze gebeld heb in Den Haag en het heb laten onderzoeken. Ik heb alle e-mails geblokkeerd en de bank is ook op de hoogte. Voor mij is contact houden op de what’s app eventjes tot ik aangifte heb gedaan en is ook een soort van verwerken..ik scheld hem uit, ik vervloek hem, daarna ben ik super verliefd en zeg ik sorry daarvoor, ik stuur hem screenshots van reacties Van slachtoffers zoals wij. (Uit Securitylist dat is een site met een community net als wij in het Engels) Misschien dat ze door krijgen dat men ze door heeft. Of ze worden slimmer. I don’t know! Zie verder mijn reactie hierboven. Verder ben ik boos, verdrietig en ik schaam me zo erg. Tot ik aangifte heb gedaan blijf ik contact houden.
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2072] oké als verwerking begrijp ik t deels. Misschien kwam mijn reactie wat hard over, ik wil gewoon niet dat je er nig verder door gekwetst wordt. Ik heb destijds ook mijn hele chat uitgeschreven en gerapporteerd om te helpen de scripts inzichtelijk te maken. Maar zodra ik t echt doorhad geen ik alles opgeslagen en'hem' meteen verwijderd, genegeerd en de liefde was ook meteen over, ik heb nooit maar een greintje liefdesverdriet gehad, kan ook niet hij was immers fake... zo werkte dat voor mij. Succes met je aangifte en ga je daarna weer op leuke positieve dingen richten, je bent hier al teveel kostbare tijd aan verloren.
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~586] wat goed dat je geen liefdesverdriet had. Goed voor je. Ik wel, heel erg. Alhoewel, ik weet niet of het liefdesverdriet is of gewoon de pijn dat bedonderd voel? Ik vraag me af hoelang het gaat duren voordat ik weer de oude ben. Hey, dankjewel!
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2072] hoe eerder jij bereid bent t los te laten, en echt los te laten, hoe eerder je aan je herstel kunt werken. Bij mij heeft t allemaal maar 3 weken geduurd, dat scheelt ook ik wad er snel achter en ik snel klaar mee. Ben heel snel gaan daten met iemand anders, en nu trek ik eerst mensen na als ik ga daten. De Engelse profielen laat ik links liggen.
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~586] as we speaking, Wilde ik hem net gaan blokkeren nadat hij een bericht had gestuurd net.. Ik heb “blokkeren en rapporteren” gedrukt en ineens zijn alle chats verdwenen. ? Nu heb ik geen bewijs meer voor de politie, behalve een paar screenshots?
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2072] via welk medium communiceerden jullie? In Whatsapp bijvoorbeeld kan hij niet alles verwijderen.... wat onwijs klote voor je. Heb je de nummers, mailadressen etc nog wel? Ik hoop dat je nog wat terug kunt vinden @
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~586] Ja, het was via whatsapp. Alle chats zijn weg. Nadat ik op “Blokkeer en Rapporteer” had gedrukt. Heel raar, de nummers en e-mail. Adres heb ik gelukkig nog. Bedankt.
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2072] en als je deblokkeert? Krijg je t dan niet gewoon terug?
06 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~586] née ook niet. alles is gewoon weg. De screenshots moeten maar genoeg zijn. Fijne avond.
07 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2072] dat heeft zijn tijd nodig. Ik ben er 1 jaar geleden ook ingetrapt en het achtervolgt mij soms nog steeds. Sterkte !!
08 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1252] ja afwachten dan maar hoe het bij mij vordert. Jammer dat je zolang moet wachten om aangifte te doen. Zodra dat gebeurd is laat ik alles los.
14 augustus 2020
Klopt wat je zegt. Die les heb ik inmiddels geleerd.
14 augustus 2020
Je zegt het zelf al... Onbegrijpelijk hoe je eerst (heel goed) in de gaten hebt dat het overduidelijk nep is maar later toch wel intrappen?? Mijn motto is "als ik ook maar een beetje twijfel doe ik het niet". Heeft mij al een heleboel shit bespaard. Misschien een tip voor jou? En ja, volgende keer meteen blokkeren en op alles wat komt van onbekende figuren sowieso meteen al wantrouwig worden.
09 augustus 2020
Ik heb het adres ook gerapporteerd aan de provider
09 augustus 2020
Heb ik inmiddels gedaan. Ik bewaar de oude berichten voorlopig
09 augustus 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Super, goed gedaan.
09 augustus 2020
Je kunt een mail adres ook blokkeren. Dan ontvang je niks meer. Via de optie menu.
09 augustus 2020
Dank voor jullie reacties. Ik vraag me alleen af hoe lang ze me zullen achtervolgen met mailtjes. Ik krijg het iedere keer benauwd als er een binnenkomt.
09 augustus 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Je moet het emailadres blokkeren, dan ben je er vanaf.
09 augustus 2020
Waterman21, ook ik ben er in getrapt en ben veel geld verloren om in zijn verhaal te geloven. Ik weet niet wat mij bezielde, maar ik dacht echt dat hij van mij hield en echt naar Nederland zou komen. Normaal ben ik heel alert, maar zo zie je het is ons allemaal overkomen. Sterkte.
09 augustus 2020
Ik begrijp ook nog steeds niet wat me bezielde. Nieuwsgierigheid, denk ik
09 augustus 2020
Ik weet hoe het voelt. Heb geen geld overgemaakt gelukkig. Voelde niet goed. En bij mijn bank waarschuwde ze mij ook het niet te doen naar aanleiding van mijn korte uitleg. Maar gevoel om het toch te doen is sterk
23 september 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Had ik ook! Mijn bank had zelfs mijn rekening geblokkeerd en ik moest komen voor een gesprek. Daarna kon ik weer bij mijn rekening, maar niet geluisterd en daarna toch geld over gemaakt.