Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Jaren terug geen actie

Hoi allemaal

Eigenlijk wil ik graag weten wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Inmiddels 6 jaar geleden ben ik sexuele misbruikt door mijn sportcoach. Ik heb er toen over kunnen praten en heb een informatief gesprek bij de zedenpolitie gehad.ik heb toen besloten geen aangifte te doen. 

Nu ben ik hem in al die jaren een aantal keren tegengekomen. Hij vermijd mij en ik hem. Hij is gewoon verder gegaan met zijn leven. Hij geeft nog les, ook aan kinderen. 

Direct na het gesprek met de zedenpolitie heb ik nog eenmalig afgesproken met hem. Hij wilde bevestiging hebben dat ik geen aangifte zou gaan doen. Ik heb hem dat gegeven, als hij mij voor altijd met rust zou laten. 

Nu 6 jaar later, voelt het heel verkeerd dat ik toen die afspraak gemaakt heb. Hij heeft mijn emotioneel gemanipuleerd tot aan het laatste moment dat ik hem zag.

Ik zou nu geen rechtvaardigheid meer willen, want ik begrijp dat dat niet lukt. Ik wil andere meiden waarschuwen voor hem. Het doet mij heel veel pijn als ik jonge meiden, met hem op de foto zie staan, na het winnen van een wedstrijd.

Nu zag ik een website van een organisatie die belast is met de toezicht van de sport. Ik had het idee om die misschien te benaderen. Maar ik weet niet hoe zij zoiets in behandeling nemen. 

Het is zijn woord tegen de mijne.. ik weet dat er meerdere meiden zijn slachtoffer zijn, uit die tijd. Ik hoop eigenlijk dat er meerdere meldingen zijn en dat wij samen het verhaal geloofwaardig maken. Ik ben bang dat de organisatie contact met hem op  gaat nemen en dat er gevolgen voor mij aan zullen zitten. 

Maar dit voelt niet goed, niets doen. 

 

Bezig met laden...

11 Reacties *

12 november 2021
Hoi Peterselie, Stel dat je met de andere meiden contact hebt, dan kun je het met elkaar over hebben hoe ze dit ervaren. Misschien kun je dan samen een schriftelijke boodschap bij de partij afgeven wat jullie is overkomen. Dat jullie dat openbaar kunnen maken mocht betrokkene gekozen worden. Ik weet dat het niet netjes is van mij om deze gedachten te opperen, maar dat andere meiden slachtoffer kunnen worden, is moeilijk te verteren. Misschien is het toch de moeite waard om dit probleem met een medewerker van Slachtofferhulp te bespreken. Wie weet hebben ze ervaring met dit dilemma. Succes.
12 november 2021
Hoi philip, Bedankt voor je reactie. Dat heb ik inmiddels ervaren inderdaad, dat het even duurt voordat de gedachten niet meer daar zijn. Ik weet dat er meer meiden zijn die een soortgelijke ervaring hebben met hem. En ik vermoed nog wel veel meer. Het is nooit strafrechtelijk bewezen, dus zal het ook nooit invloed hebben op zijn toekomst. Ik zou niet weten wat er verder gedaan kan worden. Ik vind het wel heel eng dat hij blijkbaar opnieuw opzoek ik naar een machtspositie.
11 november 2021
Hoi Peterselie, Wat ik in je mailtje herken is dat je denkt en verwacht na een intensieve behandeling je geen last meer hebt of krijgt van herinneringen aan wat je overkomen is. Toch is net of je iedere keer toch weer dat litteken open klapt. Het duurt altijd even voor het weer weg ebt. Het tweede element dat de dader zich in een publieke functie waagt. Ongelooflijk, zeker omdat je anderen wilt waarschuwen. Zijn geloofsbrieven moeten wel onderzocht worden, maar als er niets over vast ligt, wordt dat een moeilijke zaak. Ook aan een VOG voorkomt dat denk ik niet. Weet jij of er ook andere slachtoffers waren?
11 november 2021
Hoi allemaal, Een tijdje heb ik niet ingelogd omdat ik het redelijk had afgesloten. Ik ben er inmiddels wel achter dat dat niet helemaal lukt. Eens in de zoveel tijd komt het weer naar boven, al hoeft dat niet percee erg te zijn. Vandaag zag ik dat de man die mij dus misbruikt heeft, zich heeft aan gemeld bij de gemeenteraad en als verkiesbaar heeft opgesteld. Ik vind het zo vreselijk dat hij die kans krijgt en dat ik er niets tegen kan doen. Weer hetzelfde gevoel als vorig jaar... Dat je anderen wilt behoeden voor zijn daden, maar dit niet kunt/aandurft.
09 juli 2020
Hoi Peterselie, jeetje dat is inderdaad heftig en zeker als je al 6 jaar je rug recht moet houden ondanks hetgeen je hebt meegemaakt. Ik snap je helemaal dat je zegt dat je andere meiden nu wilt waarschuwen maar denk ook aan je eigen, je zit hier mee en ermee blijven zitten zorgt ervoor dat je je er nooit beter om kan voelen laat staan kan verwerken. De organisatie die jij bedoelt die ken ik, ikzelf heb ook een stichting en soms stuur ik lotgenoten vanuit sport naar deze stichting door. De voorzitter heeft zelf ook een achtergrond van misbruik binnen de sport. Sinds vorig jaar heeft hij ook een vrouwelijke ondersteuner, een volleyballer die ook een achtergrond van misbruik binnen sport heeft. Als ik je advies mag geven, zoek contact met ze, hetgeen jij achter de rug hebt komt veel meer voor als dat je zelf denkt en zij hebben de ervaring en contacten jou te ondersteunen. Je mag zelfs mij noemen dat ik je dit advies heb gegeven (ik heet Dominique) En uiteraard mag je ook altijd contact met Ons opzoeken als je wilt praten of als je in dmv een lotgenotenbijeenomst contact wil met andere mensen die een achtergrond hebben van misbruik. Hou je taai , heel veel succes en wie weet tot ziens / horens, Do
09 juli 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Prima reactie met een goed advies Do
11 juli 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Bedankt voor je advies. Ik heb inmiddels contact gezocht met hen. Het luchtte erg op. Ik heb nu een contactpersoon die mij informatie heeft gegeven over wat zij voor mij kunnen betekenen. Het is al fijn dat die eerste stap gezet is. Het is in ieder geval gemeld bij hen. Ik hoop dat iedereen op zijn tijd de moed verzameld om zijn/ haar verhaal te doen.
12 juli 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1627], fijn om te lezen .Goed dat ze je konden helpen en dat het je opluchtte. Complimenten met deze eerste stap en respect dat je je verhaal hebt gedaan. Heel veel sterkte en we zijn er voor je.
08 juli 2020
Hoi Peterselie, Philip heeft een reactie gegeven waar ik me helemaal in kan vinden. Allereerst wil ik zeggen dat ik het vervelend vind dat je dit hebt moeten meemaken. En dat je nu met dit dilemma zit. De coach heeft een misdrijf begaan en jij bent daarvan het slachtoffer. Ik begrijp je afweging om geen aangifte te doen volledig. Ontzettend verschrikkelijk dat de sportclub je verhaal in twijfel trekt. Dat verdien je niet. Je schrijft dat hij zijn belofte heeft gehouden, om afstand te bewaren. Mijn zorg zit hem op een andere belofte; namelijk dat hij het niet meer zou doen. De ervaring leert dat een misbruiker het niet bij die ene keer laat. Dat er dus andere meisjes zijn die lastig gevallen zijn of zelfs misbruikt. Daar zou de club zich zorgen over moeten maken. Je schrijft dat je weet dat het vaker voorgekomen is. Je hebt destijds een orienterend gesprek gehad met de zedenpolitie. Daar kun je opvolging aan geven weet ik uit ervaring. De "belofte" die je deed om er verder niks mee te doen, vind ik van weinig waarde. Jij hebt iets meegemaakt waardoor die belofte geen stand houdt in mijn ogen. Je mág, ook nu nog, daar op terug komen. Welicht kun je daar nog eens met de zedenpolitie over in gesprek gaan, zeker omdat je weet dat het niet bij jou gebleven is. Ik wens je heel veel sterkte! We zijn er hier voor je.
08 juli 2020
Bedankt voor de reactie Die belofte geeft mij ook ergens wel een houvast omdat hij al bewezen heeft zich er aan te houden. Hoe vreemd het ook klinkt. Ik weet dat hij nog niet eerder veroordeeld is, dus kan hij gewoon een VOG aanvragen. De sportclub heb ik ook op de hoogte gesteld in die tijd, die geloofde mij niet... Dat was pijnlijk. Blijkbaar komt het vaak voor dat meiden hier over liegen? Het voelt alsof ik moet bewijzen dat het wel gebeurd is als ik mijn verhaal doe.
08 juli 2020
Niets doen voelt niet goed. Helemaal mee eens. De “belofte” die je gedaan hebt was een belofte onder emotionele druk. Een vorm van chantage. Dus is dat geen echte belofte waar je je moreel aan kunt houden. Eerder het tegenovergestelde. Als je bang bent voor represailles van zijn kant als je mee helpt te voorkomen dat er meer slachtoffers vallen, dan verwacht ik dat hij zwaar op de koffie komt. Overigens ben ik wel benieuwd naar waar hij mee zou kunnen komen? Wat hij aangericht heeft is vele male erger dan waar hij mee zou kunnen komen, n.l dat jij je niet langer aan een valse belofte houdt. Hij snijdt daarmee fiks in zijn eigen vingers. Je staat sterker als je met andere slachtoffers de zaak aankaart. Ik zou willen vragen of de vereniging of club de VOG’s heeft opgevraagd bij alle vrijwilligers, trainers en coaches. Wat heeft dat opgeleverd en wat is hun aanpak? Zo maak je het probleem meer algemeen en haal je het persoonlijke er af. Overigens goed dat je geschreven hebt!