Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

De draad weer oppakken

Bijna een jaar geleden kreeg ik een telefoontje van mijn bank waarna mijn mooie toekomst dromen in een keer weggevaagd werden. De man van wie ik dacht dat hij mijn prins op het witte paard was bleek niets meer dan een criminele organisatie te zijn. Waar ik na een zwaar jaar van heel hard aan mezelf werken weer bijna op de top van de berg stond rolde ik in een sneltreinvaart het diepe dal in.

Inmiddels gaat het weer stukken beter, het dal heb ik weer verlaten, maar de littekens op mijn hart lijken blijvend.

Het vertrouwen is beschadigd. Het gebeuren beïnvloed me niet in het dagelijkse leven, dat loopt weer lekker door. Maar het heel zuur is om te beseffen dat anderen er met mijn geld vandoor zijn gegaan.

Sommige zullen zeggen eigen schuld, anderen die iets soort gelijks hebben meegemaakt zullen het begrijpen.

Ik ben niet dom of naïef. Sterker nog ik heb een goeie, verantwoordelijke baan, en een eigen coachingspraktijk.

Maar hoe kon het dan toch gebeuren… Maakt liefde echt blind? Een vriendin heeft meegekeken naar de papieren welke ik opgestuurd kreeg, ik heb de verhalen over zijn werk gecheckt. Hij werkte zogenaamd op een booreiland net als mijn broer die er echt werkt. Alles klopte. Zo geraffineerd zijn deze organisaties

Durf ik na deze ervaring de draad weer op te pakken. Durf ik weer te gaan daten, durf ik mezelf open te stellen? Daar waar ik het muurtje langzaam had afgebroken is het nu weer opgebouwd. Ik ben voorzichtig en heb moeite om me open te stellen. En daarbij maakt het niet uit of ik weet dat de persoon wel echt bestaat. Sommige dates hebben hele andere bedoelingen, soms zijn zelfs gewoon getrouwd. Datingsites staan vol met scammers die ik inmiddels van veraf herken. Tegenwoordig lok ik hen uit de tent en zodra ik beet heb rapporteer ik ze direct. Het is een druppel op een gloeiende plaat maar we moeten ergens beginnen.

Maar het gaat helaas niet alleen om datingsites. Instagram, sportapps en zelfs via LinkedIn wordt je tegenwoordig benaderd door scammers.

De criminele organisaties worden steeds vindingrijker om mensen geld afhandig te maken. Niet alleen via dating maar ook met andere vormen van online fraude. Ze bellen je met het nummer waarvan je denkt dat het je bank is of ze sturen je een appje dat zogenaamd van iemand is die dicht bij jou staat en die dringend geld nodig heeft. En als dat niet meer werkt zullen ze vast wel weer iets anders verzinnen.

Technologie is prachtig tenzij het op een verkeerde manier wordt gebruikt.

Daarom een waarschuwing voor iedereen: blijf voorzichtig handelen, denk na voordat je geld overmaakt, check de echtheid van een bericht en vraag anderen om advies. Mocht het je dan toch overkomen schaam je dan vooral niet maar praat erover. Praten helpt! Deel je ervaring om anderen te behoeden en doe aangifte. Ook al lijkt het of je er niets mee bereikt. Hoe meer bekendheid er komt over dit soort praktijken hoe meer mensen we kunnen behoeden.

Ondanks wat mij is overkomen heb ik de draad weer opgepakt en blijf ik geloven in de liefde.

Ik ben wel op mijn hoede maar ik weet zeker dat ergens daar buiten iemand rondloopt die voor mij bestemd is. En op een dag komen we elkaar tegen. Misschien morgen of volgende week. Maar misschien ook pas volgend jaar of als ik echt oud en grijs ben.

Be careful it’s a jungle out there!

Sylvia

Slachtoffer I Ambassadeur

Bezig met laden...

16 Reacties *

20 juni 2020
Een andere psycholoog, eerst naar huisarts en je laten doorverwijzen. Wat ik zo lees snap dat keuzes maken en die scheiding, je zegt t eigenlijk zelf al. Durf voor jezelf te kiezen, geluk hangt niet af van je man, geld of materiële zaken, echt niet. Ik spreek uit ervaring. Het kan super bevrijdend werken om nu eens te doen wat je echt wilt! Leg je leven nu t nog kan!
20 juni 2020
Ik ben eind vorig jaar/begin dit jaar bij een psycholoog geweest, maar zij had het vooral over dat ik moet kiezen en over een scheiding. Maar ik ben gewoon te bang om een keuze te maken. Je ziet wat voor chaos ik er van gemaakt heb door iets zelf te doen. Weet iemand misschien een therapeut of iets dergelijks waar ik wat aan zou kunnen hebben? Trouwens mijn man heeft het zelf ontdekt doordat hij de mail nakeek en daar de conversatie zag met zo’n figuur. Daarna ging hij de bank bellen en toen wisten ze daar precies te vertellen wat er aan de hand was. Dan vraag ik me wel af waarom ze niet eerder iets gedaan hebben als ze het zo precies wisten wat er gebeurde.
20 juni 2020
Ga praten Geloofhoopliefde...laat die criminelen dit gevecht niet winnen?
20 juni 2020
Geloofhoopenliefde Zoals ik al aangaf en zoals Lennie ook schrijft zorg dat je kan praten met iemand. Zoek hulp bij een professional! Het ia te complex en te groot om zelf om zelf uit te komen. Denk goed aan jezelf ❤
20 juni 2020
Dank jullie voor jullie lieve reacties
20 juni 2020
Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het mij dat je dit niet alleen kunt. Schakel zsm professionele hulp in. Dit gaat niet alleen over de scammers, dit gaat over veel meer dan dat. Je hebt t zo te lezen je man en kinderen verteld. Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen. In jouw geval wellicht alleen, zonder je man maar met steun van je kinderen. En ja dat is eng, onzeker en moelijk. Maar gevangen zitten in een situatie als de jouwe lijkt me slechte voor je. Maar goed ik raad je echt aan naar een psycholoog of andere therapeut op zoek te gaan die jou kan helpen, dit is té complex om alleen te doen. Heel veel sterkte gewenst en schrijf hier lekker als van je af. Het is anoniem en toch ook best vertrouwd, het heeft mij heel veel geholpen. ??
20 juni 2020
Ik heb ook aangifte gedaan, de agent waarbij ik de aangifte deed was heel vriendelijk en bezorgd. Hij heeft zelfs nog een paar keer gebeld hoe het nu met me gaat. Mijn probleem is ook, ik ben getrouwd (al 26 jaar) en mijn huwelijk is niet goed. Voor de buitenwereld lijkt het allemaal zo goed, huis, kinderen, geld. Maar dat is het plaatje wat ik al die jaren al in stand houd. Toen ik vorig jaar benaderd werd door die “leuke lieve” man dacht ik dit is mijn kans om mijn leven te veranderen. Nou dat was het inderdaad maar niet op de manier zoals ik in gedachten had. Hij was zo lief en begripvol. Ze hadden hun verhaal helemaal klaar hoe ze zoveel mogelijk geld van mij konden krijgen. En inderdaad dreigen met de douane. Ik heb ook 3 kinderen en al zijn ze volwassen, toch heeft hun moeder iets raars gedaan en dat maakt ze verdrietig en onzeker. Logisch dat ze dat vinden, maar het doet me zo’n pijn om hun zo verdrietig te zien. Mijn man snapt er ook niks van, die dacht dat we altijd gelukkig waren (als ik maar wel doe wat hij wil). En zijn geld is weg, dat is het allerergste, dat snap ik dan ook wel. Maar ondertussen kan ik bijna niet meer normaal leven. Ik had eerst geen werk want dat was niet nodig om te werken. Dat hoort niet. Inmiddels heb ik sinds begin dit jaar werk, om iets voor mezelf te hebben en afleiding. Maar dat is ook niet goed, natuurlijk. Maar ik houd dat vol want anders ga ik er helemaal aan onderdoor. Die criminele gasten hebben geen idee hoe ze het leven van een ander mens ruïneren. En dan probeer ik ondanks alles toch door te gaan terwijl het soms makkelijker lijkt om het op te geven.
20 juni 2020
Geloofhoopenliefde doe !! praat en schrijf en voel je je niet beschaamd ! Want we zijn slachtoffer en zoals Vergine39 aangeeft...… we kunnen alleen elkaar steunen en er zijn voor elkaar, want ze zijn echt zo gehaaid die criminelen. Wat was ik opgelucht toen ik mijn zus in vertrouwen nam en geloof me dat was niet gemakkelijk !!! En toen alles achter de rug leek.... ik al ruim een maand geen smsjes/appjes meer kreeg kwam er ineens weer een bericht! Ik moest toch echt het laatste geldbedrag betalen, want de douane zou snel op mijn stoep staan. Mijn stresslevel zat direct, ja echt direct op wel 500%. Hartkloppingen heel de rataplan. Direct heb ik berichtjes doorgestuurd naar ondertussen zo'n 5 mensen en mijn contactpersoon Slachtofferhulp die ik in vertrouwen heb genomen. De liefste maar ook duidelijkste reacties die mij gelijk weer met mijn voetjes op de grond deed zetten !! Het was zo verademend om dit direct met mensen te kunnen delen...……… ik stond gelijk weer in mijn kracht door die duidelijke reacties ! Ik heb alles verzameld en laten toevoegen aan politiedossier. Dat laatste is een druppel op een gloeiende plaat, maar zo ontzettend belangrijk voor je verwerking : doe aangifte en spoor anderen die slachtoffer zijn dit ook te doen !!! Veel liefs allemaal !
19 juni 2020
Geloofhoopliefde, er komen betere tijden ook voor jou. Het moet slijten en dat kost tijd. Vergeten doe je het nooit, maar je moet je leven weer oppakken.
19 juni 2020
Ik heb dit vorig jaar ook meegemaakt, maar ik door al het geld wat ik kwijt ben en alle stress ben ik helemaal kapot. Ik kan bijna niet meer
19 juni 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Geloofhoopliefde Ik snap de stress! Heb je iemand om er over te praten of iemand die je advies kan geven? Praten is erg belangrijk om dingen te verwerken. Je kan het hier op het forum doen. Mocht dat niet voldoende zijn neem dan nog eens contact op met slachtofferhulp. Blijf er niet alleen mee rondlopen. Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
20 juni 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Lieve Geloofhoopliefde, blijf ajb geloven in jezelf en hopen op de liefde. Ik zou je aanraden te blijven praten en schrijven. Hier op dit forum verhaal van me afschrijven heeft mij super geholpen. Ook praten met mensrn van de hulp kan je heel goed helpen. Doe dat vooral. Ik zeg je dat het tijd kost en het laat je nooit helemaal vergeten. Maar het helpt te weten dat het niet aan jou ligt. Dat die gigantische slimme criminele organisatie bijna niet tegen te houden is. Wij zijn echt slimme leuke vrouwen die in een kwetsbaar moment tegen die criminelen opgelopen zijn. Het heeft wellicht geld gekost maar uit ervaring weet ik dat de emoties em gevoelens veel heftiger zijn. Bij mij kunnen die nu na 1 jaar nog steeds heel heftig zijn. Maar wordt beter. Jij zit zo te horen nog heel diep. Ga praten, ga schrijven, lees al onze verhalen en reacties in de diverse onderwerpen online dating fraude. Het helpt je echt te weten dat je niet alleen staat, dat je niet stom en dom bent. Maar dat je slachtoffer bent! Doe er wat mee en blijf niet alleen doormodderen. Hopelijk heb je in je omgeving ook een vertrouwenspersoon. Ik weet uit ervaring dat je je schaamt om het iemand uit je omgeving te vertellen. Had ik ook, maar uiteindelijk was ik zo blij daarna en heeft de steun van mijn naasten mij ook super geholpen. Ik wens je héél veel sterkte?
18 juni 2020
Oh ja die idiote ontbijt vraag, dat vroeg mijn scammer ook altijd. Ik ben ook af en toe aan t daten, nog niet iets serieus. Nou ja en een tijdje maar die was traag als een slak en Corona heeft hem in zijn mancave geduwd en daar zit ie nog steeds. Is m ook niet, althans nu niet. Tinder met vlagen leuke mannen dan weet een hele tijd niks. Ach ik heb t druk, geniet en ben leuk genoeg. Die man komt nog wel eens. En ja die nepperds, ik haal ze er ook zo uit Leuk jullie weer even te lezen dames.
18 juni 2020
Hi Sylvia en Lennie, ja wij kennen elkaar nog van 1 haar geleden. De tijd vliegt en elke keer denk ik dat het goed gaat maar als ik dit dan weer lees staan de tranen in mijn ogen. En komt alles weer naar boven. De juiste vinden blijft lastig. Ik had toen al snel een leukerd die nog steeds om me heen hangt gelukkig maar het wil ook niet echt vlotten. Toch steeds weer een soort argwaan. Dan tussendoor maar op Tinder waar je zo veel fake hebt zitten. Echt niet normaal. Maar wel herken je ze nu direct met dezelfde stomme vragen die ze je stellen of je al ontbijt hebt gehad enzo. Rot toch op!! Het grote geldbedrag is alweer helemaal weggepoetst. Dat was het probleem ook niet. Blijft wel klote natuurlijk, maar het hart is echt vertrapt. Ach die ene voor mij zal ook nog wel komen. Nu swipe ik er lekker op los als ik daar zin in heb en klets soms wel met 7 of 8 mannen tegelijk. Soms lijkt het alsof ik op hun wraak wil nemen voor wat mij door die crimineel is aangedaan. Corona is Afgelopen maanden ook niet bevorderlijk geweest. Dit forum blijft altijd fijn! Meiden hou je taai ?
18 juni 2020
Lieve Sylvia, wat gaat de tijd snel, bijna een jaar geleden trapte ik ook in de val van prince Charming. We hebben toen al met zijn allen vast gesteld dat wij allemaal best sterke, intelligente vrouwen zijn en er zijn gewoon opgelicht. Je vertelt het precies zo als t is. Ik heb er zelf weinig schade aan over gehouden zowel niet financieel als emotioneel maar t raakt me dat mensen anderen op hun kwetsbaarste punt zo veel pijn doen. Want alles wat wij wilden was die leuke man die van ons zou houden. Je bent een mooie sterke vrouw, houd dat voor ogen! Je bent zover gekomen na deze vreselijke gebeurtenis, knap van je. Heel fijn dit forum waar we elkaar steunen, anderen helpen. Voor iedereen: blijf praten, blijf geloven in jezelf en in de liefde! Dikke kus voor allemaal!
18 juni 2020
Lieve Sylvia, Wat een herkenbaar verhaal...…………… Ik voel bij elk woord wat je schrijft heel veel respect en begrip. Ja, omdat ik zelf ook slachtoffer ben geweest begin van dit jaar...……. Wat vooral een gevoel van ongeloof en machteloosheid/boosheid bij mij oproept dat er mensen rondlopen met dit soort intenties...….. met fake ID's etc. want geloof me : ook ik heb alles gecheckt !!! Het geld...…… tja heel zuur verdiende centjes als alleenstaande moeder..... maar nu sta ik weer wel enorm in mijn kracht !! Daarmee heeft mijn verhaal delen hier en het lezen van andere verhalen zeker geholpen, als ook de medewerker van Slachtofferhulp die mijn ondersteunt heeft. Het is met geen pen te beschrijven hoe dit je als mens kan raken, alhoewel jij hebt dit prima verwoord ;) Het vertrouwen in jezelf kwijt raken...…...... en dat weer terug opbouwen De liefde, ja ik geloof er ook nog in, maar ben er weer een stuk minder mee bezig. Op ons pad komt iemand heus, at the right time at the right place !! En verder wil ik iedereen oproepen om verhalen in je omgeving serieus te nemen, mensen motiveren om op deze site te lezen en te plaatsen omdat het veel steun geeft, zeker aangifte doen al is de politie soms heel hard. Wij zijn het slachtoffer !!! Voor nu lieve Sylvia en andere lezers : maak van deze dag een dag met een gouden randje !! Liefs