Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

whatsapp fraude

Kreeg een whatsapp met Hoi Mam met mij, ging er gelijk van uit dat het mijn zoon was. Vertelde dat hij zijn mobiel had mee gwassen in de wasmachine.Toen ik reageerde werd er gevraagd of ik druk was. En of ik wat rekeningen kon betalen omdat hij nu niet kon internet bankieren.  Ik vroeg hoe dat kwam en wat het bedrag was. Het was hem ontschoten ik kreeg maandag gelijk mijn geld terug. Ging over een bedrag van € 2700, ( snap nog steeds niet waarom ik zo weinig vertrouwen heb gehad in mijn zoon) Dat bedrag had ik niet werd er ook nog gevraagd of ik niks op de spaarrekening had staan. Weer kreeg ik te horen je krijgt het maandag terug. Wil je een foto maken als het gelukt is dan kan ik het mee sturen in de mail.  Ik heb 2 rekeningen betaald kreeg ze alleen via de bank weer terug rekening was geblokkeerd. Ik kreeg een  emoticons poppetje terug, toen kreeg ik een andere naam en betaalrekening met uitleg waarom. Weer of ik een foto wilde maken. Je gaat er zo in mee. Heb nog geprobeerd om mijn zoon te bellen kreeg alleen geruis te horen. Normaal bel ik altijd mijn andere zoon maar dacht zal ik niet doen wordt hij misschien boos dat hij aan mij het geld had gevraagd.( Had ik maar....) Het geld mijn belastinggeld en vakantiegeld ben ik nu kwijt maar dat scheelt mij eigenlijk niks , gewoon dat ik getwijfeld heb aan mijn zoon.   Hij en zijn vrouw doen het zo goed samen . Zit steeds met de vraag had ik maar …. Toen ik het nummer in de groepsapp had gezet en van mijn kinderen de vraag kreeg WIE IS DIT .. Toen had ik het door, je leest en het is ook op tv geweest. Toch heb je het op dat moment niet in de gaten.

 

 

Bezig met laden...

19 Reacties *

06 juli 2020
Hallo Botteltje, ben het eens dat de banken zich hier wel heel makkelijk van af maken. Uiteraard hebben we zelf het geld overgeboekt maar zij zijn in staat alle gegevens snel te overhandigen aan justitie. Maar ook hier maakt de privacywet een eind aan. Een dader wordt soms beter beschermd dan een slachtoffer.
04 juli 2020
Bij mij precies hetzelfde. Ik had het bij het 3e bedrag ook door. Direkt gebeld. Helaas niets meer gehoord.
04 juli 2020
Ook ik ben hier slachtoffer van geworden. Het ergste vindt ik dat er bij de bank geen keuze is van overmaken. Medio 2019 is het betalingsverkeer veranderd. Eerder had je nog de kans tot stoneren van een bedrag dat je had overgemaakt. Soms wel 1 dag. Ik kwam binnen 30 minuten achter de oplichting maar was mijn geld al kwijt. De banken hadden het systeem veranderd in Instant Payment waardoor het geld binnen vier seconden op een andere rekening staat. Helaas hebben wij als consument niet de keuze dit aan te passen. Dus dag geld. Een ieder die hier mee te maken heeft gehad wens ik veel sterkte. In mijn zaak zijn er daders aangehouden dus afwachten wat dit nog kan opleveren.
04 juli 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Heb twee bedragen overgemaakt en toen er om een 3e werd gevraagd ging mij pas een lichtje branden. Maar het goede nieuws is dat ik ruim 10 dagen later 1 bedrag teruggestort heb gekregen, dat blijkt nog op tijd te zijn geblokkeerd, als het direct gepind wordt dan ben je het kwijt. Vindt ook dat de banken daar veel meer mee moeten kunnen doen.
10 juni 2020
Allemaal heel veel sterkte , we zijn allemaal in het verhaal getuind, met onze gedachte om een kind , familielid te helpen. En idd achteraf denk je had ik maar, dat had ik ook. Maar doe iig aangifte en bel je bank om het door te geven en aangifte ook doormailen naar je bank. T is te hopen dat ze dit ooit kunnen stoppen. Ik heb zelf erna ook nog zitten spitten om tegenpartij rekening te vinden. Zou bijna whatsapp opsporing beginnen. Maar je kan helaas niks . Maar om jezelf weer wat vertrouwen te geven en schuld gevoel kwijt te geraken.
10 juni 2020
Dankjewel. Precies wat je zegt. Lotgenoten geeft toch steun.
10 juni 2020
Zo denk ik er ook over je voelt je verschrikkelijk. Het helpt mij wel om je verhaal hier te doen. Heel veel sterkte voor jouw.
10 juni 2020
Ook ik ben sinds afgelopen vrijdag slachtoffer. Ontving een wijziging van telefoonnr van mijn dochter. Even later het verhaal dat zij bij een incassobureau zat en dat er betaald moest worden. Heb 2 betaling gedaan. Mijn directe familie is heel begripvol, maar ik voel me toch vrij dom.
12 juli 2020

Als antwoord op door c4a00667544145…

Vorige week zondag bij mij precies hetzelfde heb 2x geld overgemaakt om mijn dochter te helpen, voel mij zo stom, kon het weten maar stonk er toch in, voel me nu heel onzeker en kan het niet van me afzetten.
12 juli 2020

Als antwoord op door c4a00667544145…

[~1642]
12 juli 2020

Als antwoord op door c4a00667544145…

Bij mij stond 1 bedrag van 1550,= na 10 dagen teruggestort, was heel verbaasd, maar de bank zei dat ze het direct geblokkeerd hadden, dat kan als het niet meteen gepind wordt, dus hier was ik ontzettend blij mee, het andere bedrag zal ik waarschijnlijk nooit meer terug zien.
12 juli 2020

Als antwoord op door c4a00667544145…

J[~1480]het geld zal ik waarschijnlijk nooit terugzien, goede les voor mij, heb wel meteen alles in werk gesteld, bank gebeld en aangifte gedaan, wat ik het ergste vind is dat ik mijn dochter wilde helpen maar dat zij het mij min of meer kwalijk nam dat ik dacht dat zij geld nodig had, maar ja, op een manier zit je in een flow en wilde ik koste wat kost haar helpen, stom dus.
12 juli 2020

Als antwoord op door c4a00667544145…

[~1642] voel je niet stom. We zijn er allemaal ingetrapt !! We hebben te maken met gehaaide criminelen. Je leert ervan en inderdaad, je geld ben je kwijt. Ik ben er ook ingetrapt met zijn mooie woorden, ik had ook beter moeten nadenken. Maar ik probeer het te vergeten en door te gaan met mijn leven. Sterkte de komende tijd.
12 juli 2020

Als antwoord op door c4a00667544145…

Dank je wel[~1252]
10 juni 2020
Doe in ieder geval aangifte. Zoals je hier zult merken ben je niet de enige en het gevoel wat je nu hebt is zeer herkenbaar. Ze zijn zo gehaaid en trekken je als het ware mee in de conversatie. Je voelt je zo schuldig maar bedenk dat jij een goed mens bent en je kind dacht te helpen. Heel veel sterkte.
10 juni 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dank je wel. Heb gelijk aangifte gedaan en de bank op de hoogte gesteld.
10 juni 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Aangifte direct gedaan bij de politie en de banken ingelicht
09 juni 2020
Herkenbaar. Ik kreeg het verzoek voor 1400,00 van mijn tante. Vond het heel apart. Heb mijn moeder naar mijn tante laten bellen. Kreeg dus gelijk te horen dat zij niet had geappt. Ik schrok er wel van, want je denkt dat het familie is, maar dat is helemaal niet zo.
09 juni 2020
Zijn gewoon babbeltrucs. Daar doet de politie wel wat mee.