Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opgelicht door nep bankmedewerker

Hierbij deel ik mijn ervaring om iedereen er van bewust te laten worden op welke slinkse manier deze oplichters te werk gaan.

29-5-2020 werd ik gebeld door het algemene nummer van de SNS Bank 0306333000 In mijn display stond SNS Bank. Met Kevin ???? van de fraudeafdeling van de SNS
Hij belde namens de fraudeafdeling en vroeg of het correct is dat er een sepa betaling naar Bulgarije die klaar stond klopte. Het bedrag was ruim 5000 en omdat ik nooit wat naar Bulgarije had overgemaakt en het grote bedrag daardoor was de alarmbel afgegaan en de rekening geblokkeerd.

De afdeling ging het uitzoeken en hij zei dat het geld naar een tussen rekening overgezet moest worden want het rekening nummer is bekend en waarschijnlijk zouden er wel meer sepa rekening klaar gezet worden. Het geld moest naar een tijdelijke tussen rekening.

Of ik na https://mijnsns.fraudehelpdesk.info/ wilde gaan en hier wilde inloggen op de zelfde manier als je ook op mijnsns inlogt.   Deze had dezelfde layout als waar je inlogt voor mijnsns.
Daarna inloggen bij mijnsns en moest ik het geld van de spaarrekeningen naar de betaalrekening overzetten en dit bedrag enkele duizenden euro moest overgemaakt worden naar  een tijdelijke rekening NL66RABO0354251791 tnv A. Basbuga. Dit is een rabobank nummer zeg ik en zeg ook nog je maakt het toch niet naar je eigen rekening over. Nee zegt hij de banken hebben bij elkaar een rekening lopen voor die soort zaken. Heb het bedrag in 2x. Vond dat best raar dat het naar een rabo rekening was. Maar omdat op de pagina overzicht bij de rekeningen voor het bedrag bij Tussen"*/Rekening Alert stond. (zie bijlage) dacht ik dit kunnen ze niet namaken tenslotte gebruikte ik de digipas heb toch even een schermafdruk gemaakt. 

Afbeelding verwijderd.

Daarna moest ik weer naar url https://mijnsns.fraudehelpdesk.info/. en weer inloggen daar kreeg ik een even geduld melding die wat lang duurde ik wou dat tegen hem zeggen maar hij had al opgehangen.

Toen begon het door te dringen dat ik opgelicht ben.

Natuurlijk waren er momenten waarop ik het had kunnen weten maar er waren ook momenten dat het een medewerker was van de SNS. Zo belde hij met het sns algemene nummer dit blijkt Spoofing te zijn https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/ de beller belt met een ander nummer en spraak hij beschaafd nederlands en zonder twijfel.
Ook dat de tekst aangepast met Tussen"*/Rekening Alert in de mijn sns omgeving was dacht ik dat het niet mogelijk is.

Dat er ingelogd moest worden op  https:/ /mijnsns.fraudehelpdesk.info/ is er waarschijnlijk mogelijk gemaakt dat hij mee kon kijken op mijn scherm. Want hij wist de rekeningen en de bedragen die er  op stonden op te noemen.

Dat er naar een Rabo rekening overgemaakt moest worden had mijn ook wakker moeten maken.

De Rabo rekening zal wel niet van de oplichter zijn anders is die zo te pakken.

Zal niet de eerste zijn en niet de laatste die dit overkomt. Maar je bent gewaarschuwt

Dus wordt je door een bankmedewerker gebeld. Zeg dat je hem direct terug belt om zeker te weten dat je een echte medewerker aan de telefoon hebt.

Bezig met laden...

3 Reacties *

12 september 2020
Hi Byrn, wat een verhaal zeg. Je moet inderdaad oppassen. De criminelen zijn op allerlei manieren bezig mensen te belazeren.. Pas geleden zag ik op facebook nog verhalen voorbij komen over oplichting via nep brieven van de Ing en de Rabobank. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Gelukkig hebben we elkaar hier in deze groep, zodat je er over kunt praten. Ik heb er ook veel aan gehad en heb het inmiddels een plekje kunnen geven en mijn leven weer op kunnen pakken. Het geld ben je kwijt, dat is een feit.
10 september 2020
Hi Byrn, Wat naar dat je dit hebt moeten meemaken! Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met iemand die zich voordeed als medewerker van Microsoft, en mij liet weten dat mijn computer gehackt was. Hoewel ik vanaf het begin argwanend was, heeft hij mij door zijn gladde praatjes langzaam het moeras ingetrokken en heb ik hem toegang gegeven tot mijn computer, telefoon en bankrekening. Pas toen hij mij vroeg een verificatienummer voor te lezen voor een betaling op mijn telefoon, en het gesprek onderbroken werd door een 'in gesprek' toon, schrok ik wakker en hing ik op. Je krijgt in zo'n gesprek geen tijd om adem te halen en na te denken. Die man had mij 2 uur lang gesproken en afgeleid. De psychologische werking moet wel sterk zijn als je een wildvreemde in vertrouwen neemt en zijn opdrachten uitvoert. Hij zal wel 'de expert' zijn, hij is zo geduldig om mij te helpen met mijn probleem. Ik wist niet dat het zo sterk was, tot ik hetzelf meemaakte. Een wijze, en dure les voor mij. Hopelijk iets waar anderen voor behoed kunnen worden. Groetjes, Welpje
04 juni 2020
Hi Byrn, Wat een naar verhaal! Toevallig (of niet toevallig) zag ik afgelopen week ook een zelfde verhaal op tv voorbij komen van een oudere man die al zijn spaargeld kwijt is geraakt. Criminelen vinden steeds gerafineerdere manieren om mensen op te lichten. Goed dat je iedereen wilt waarschuwen. Blijf dit ook vooral doen. Banken geven zelf ook waarschuwingen in hun apps. Soms lijken de telefoontjes zo echt dat je er vanuit gaat dat het klopt. Ik weet niet of je het ook bij SNS en Rabobank hebt gemeld. Zo nee doe dit alsnog. Mocht de rekening nog in gebruik zijn dan wordt deze direct geblokkeerd. Het is helaas wel zo dat dit aoort criminelen het een na hrt andere nummer openen. Mocht je er over willen praten doe vooral hier je verhaal. Praten lucht op! En weet dat je niet de enige bent. Sterkte! Sylvia Ambassadeur I slachtoffer