Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Hulpverlenen na seksueel misbruik

Iemand mij vroeg me om hulp na seksueel misbruikt te zijn. Ze kwam bij mij terecht, omdat ze mijn verhaal kent en dacht dat ik haar misschien kon helpen. Ze deelde haar verhaal en ik ben samen met haar in gesprek gegaan met haar ouders. Ik vond het vooral belangrijk dat ze gehoord zou worden en gesteund in haar verdere proces en zoektocht naar de juiste hulp. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is als mensen in je naaste omgeving signalen oppikken. Dat het belangrijk is wanneer ze iets vermoeden, dat ze dan doorvragen. Hierin is veiligheid belangrijk. Ook is het belangrijk dat het slachtoffer niet in diepe schuldgevoelens of schaamtegevoelens terechtkomt. Delen en openheid hebben mij enorm geholpen (uiteindelijk). Dus ik zal dit ten alle tijden blijven stimuleren wanneer iemand zijn of haar verhaal met me deelt en me om hulp vraagt. Uiteraard blijf ik ook beschikbaar voor het slachtoffer, ze kan altijd bij me terecht met vragen, of voor een luisterend oor. Daarom heb ik me sinds kort ook aangesloten als hoopverlener bij Stichting Project Speak now. Hier bieden we mensen die het lastig hebben, eenzaam zijn na seksueel misbruik een luisterend oor. Er zijn voor deze mensen is het meest belangrijk. Lotgenoten of ervaringsgenoten hebben aan één woord genoeg om je weer een beetje verder op weg te helpen!

Bezig met laden...

4 Reacties *

23 januari 2021
Wat knap dat je dit doet. Ook wat je doet voor de stichting. Ik denk inderdaad dat er veel slachtoffers zich heel eenzaam voelen omdat ze vaak kampen met een schuldgevoel, ongeloof in de omgeving en gewoon weg niet naar buiten durven te komen.
21 januari 2021
Hallo Jorien. Bedankt voor het delen van het verhaal. Ik heb veel gehad aan de stichting die u genoemd heeft in u bericht.
20 januari 2021
Wat fijn deze stichting. Ik heb er zo juist een blik op geworpen. Het eerste wat mij opviel is dat de coachingsessie via skype of telefonisch kan. Dat is wel heel fijn. Want ik ben een helper van een slachtoffer die al de kriebels krijgt als ze in rechtstreeks in contact moet komen met een instantie. Ik wil haar zoveel meer bieden als dat ik nu doe, maar weet ook dat ik het alleen helaas niet voor elkaar zal krijgen. Echt super fijn dat je dit laat weten op de forum. Ik ga het met haar bespreken om alleen eens de site te bekijken en te kijken wat ze er van vindt. Wellicht en hopend hier een lichtpuntje in te vinden.
19 januari 2021
knap dat je haar zo hebt kunnen helpen, misschien voor jezelf ook best lastig om hiermee geconfronteerd te worden. Fijn dat je je eigen negatieve ervaring nu in kan zetten om anderen te helpen. Succes met deze Stichting, ik ken het niet, zal er eens naar kijken!