Hulpverlenen na seksueel misbruik
Iemand mij vroeg me om hulp na seksueel misbruikt te zijn. Ze kwam bij mij terecht, omdat ze mijn verhaal kent en dacht dat ik haar misschien kon helpen. Ze deelde haar verhaal en ik ben samen met haar in gesprek gegaan met haar ouders. Ik vond het vooral belangrijk dat ze gehoord zou worden en gesteund in haar verdere proces en zoektocht naar de juiste hulp. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is als mensen in je naaste omgeving signalen oppikken. Dat het belangrijk is wanneer ze iets vermoeden, dat ze dan doorvragen. Hierin is veiligheid belangrijk. Ook is het belangrijk dat het slachtoffer niet in diepe schuldgevoelens of schaamtegevoelens terechtkomt. Delen en openheid hebben mij enorm geholpen (uiteindelijk). Dus ik zal dit ten alle tijden blijven stimuleren wanneer iemand zijn of haar verhaal met me deelt en me om hulp vraagt. Uiteraard blijf ik ook beschikbaar voor het slachtoffer, ze kan altijd bij me terecht met vragen, of voor een luisterend oor. Daarom heb ik me sinds kort ook aangesloten als hoopverlener bij Stichting Project Speak now. Hier bieden we mensen die het lastig hebben, eenzaam zijn na seksueel misbruik een luisterend oor. Er zijn voor deze mensen is het meest belangrijk. Lotgenoten of ervaringsgenoten hebben aan één woord genoeg om je weer een beetje verder op weg te helpen!
4 Reacties