#informatief - Gevolgen van bezuiniging op de Luisterlijn
Het bericht sloeg in als een bom;
Mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor kunnen al meer dan zestig jaar terecht bij de Luisterlijn. Die oren zijn van maar liefst 1600 vrijwilligers die bij elkaar letterlijk dag en nacht klaar zitten om de telefoon op te nemen. Maar er dreigen bezuinigingen. Kabinet-Jetten wil vanaf 2027 jaarlijks 10 procent van het budget afhalen.
Ik legde de vraag voor aan AI wat de te verwachten gevolgen zullen zijn van deze maatregel.
Dit bericht draait om het voornemen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om vanaf 2027 structureel 700.000 euro per jaar te bezuinigen op De Luisterlijn. Hoewel De Luisterlijn grotendeels draait op vrijwilligers, raakt een korting van deze omvang de professionele infrastructuur die nodig is om de dienst 24/7 in stand te houden.
Als deze bezuiniging daadwerkelijk wordt doorgevoerd, heeft dat op verschillende niveaus ingrijpende gevolgen:
1. Directe gevolgen voor de bereikbaarheid en capaciteit
- Minder beantwoorde oproepen en langere wachttijden: De Luisterlijn voert nu dagelijks meer dan 900 gesprekken (via telefoon en chat). Als de capaciteit afneemt, zullen veel bellers en chatters in de wachtrij belanden of helemaal niet doorkomen, juist op momenten van acute nood of eenzaamheid (zoals in de nacht).
- Sluiting of samenvoeging van regionale locaties: Om kosten te besparen, zal De Luisterlijn naar verwachting regionale steunpunten moeten sluiten of fuseren. Dit maakt het voor vrijwilligers minder makkelijk om lokaal diensten te draaien of bijeen te komen.
- Beperking van werving, selectie en begeleiding: Vrijwilligers kunnen dit zware emotionele werk alleen volhouden dankzij gedegen training, intervisie en professionele achtervang. Als er minder budget is voor beroepskrachten (zoals trainers en coördinatoren), hapert de instroom en begeleiding van nieuwe vrijwilligers.
2. Gevolgen voor de vrijwilligers
- Hogere werkdruk en morele belasting: De druk op de zittende vrijwilligers zal toenemen als zij merken dat de wachtrijen vollopen en er minder collega’s beschikbaar zijn.
- Demotivatie: Het voelt voor de betrokkenen wrang dat er wordt bezuinigd terwijl de maatschappelijke behoefte aan een luisterend oor juist groeit. Dit kan leiden tot verloop onder vrijwilligers.
3. Bredere maatschappelijke effecten en afwenteling op de zorg
- Overbelasting van de eerstelijns- en acute zorg: De Luisterlijn fungeert als een essentiële preventieve buffer. Mensen bellen vaak over relatieproblemen, depressieve gevoelens, diepe eenzaamheid of suïcidaliteit. Als deze laagdrempelige uitlaatklep wegvalt, verplaatst de hulpvraag zich onvermijdelijk naar de huisarts, de huisartsenpost, de GGZ (waar al lange wachttijden zijn) of spoedlijnen zoals 113 Zelfmoordpreventie.
- Escalatie van problematiek: Zonder tijdige ontlading of een geruststellend gesprek kunnen beginnende psychische en sociale klachten verergeren tot acute crisissituaties.
- Toename van eenzaamheid: Voor kwetsbare, geïsoleerde burgers is De Luisterlijn vaak het enige menselijke contact op een dag. Het verminderen van deze voorziening vergroot het isolement van deze groep aanzienlijk.
4. Bedrijfseconomisch paradoxaal effect
Op papier bespaart het ministerie 700.000 euro per jaar, maar maatschappelijk gezien is de kans groot dat dit per saldo duurder uitpakt. Een vrijwilligersorganisatie levert tegen relatief zeer lage kosten een enorme hoeveelheid preventieve zorg. Wanneer zelfs een klein percentage van die ruim 300.000 gesprekken per jaar doorstroomt naar professionele tweedelijnszorg of GGZ-trajecten, overstijgen die kosten de bezuiniging al snel vele malen.
Conclusie, weer een ondoordacht korte termijn denken. De gevolgen zullen anders uitpakken dan nu wordt gedacht. Ik wens de mensen van de Luisterlijn veel sterkte toe.
Henk Struik, SHN community ambassadeur
3 Reacties
Wat een domme bezuiniging. Eerlijk gezegd wist ik niet eens van het het bestaan hiervan. Maar ik kan mij goed voorstellen dat de Luisterlijn in een enorme behoefte voorziet. Heel verdrietig dat zoiets belangrijks, waarmee laagdrempelige hulp wordt geboden aan kwetsbare mensen, wordt opgeofferd onder het mom van 'de economie' (waar tegenwoordig bijna alles voor moet wijken).
De zoveelste bezuiniging die kwetsbare mensen treft.
Ik kijk er niet meer van op.
Het is al zolang gaande als er bezuinigd moet worden en de economie alsmaar moet groeien.
In feite creëren we voor een groot deel onze eigen 'problemen'.
Daarmee bedoel ik dat we allemaal min of meer een rol spelen in dat hele grote geheel.
Er wordt altijd gezegd dat armoede geweld veroorzaakt.
Maar wat veroorzaakt armoede.....deels is dat de welvaart, rijkdom.
Het is de cirkel van het leven of actie en reactie , oorzaken en gevolgen.
Ja, het is korte termijn denken zoals dat regelmatig gebeurd.
Nu bezuinigingen doorvoeren zonder door te rekenen wat dit op de lange termijn aan extra kosten geeft mensen in de kou doet laten staan. Wat in mijn opinie niet nodig is.
Ik heb zelf meerdere keren gebruik gemaakt van de luisterlijn via emailcontact omdat het laagdrempelig is, geen uitgebreide intakes of lange wachttijden en voor eenieder een eigen wijze van communicatie geeft die bij hen past.
Ik maak er gebruik van omdat ik al niet zo'n vertrouwen heb in reguliere instanties die hulp moeten bieden, wat dan gaat over hun werkwijze en structuren, maar ook bezuinigingen een rol spelen, waardoor de hulp minder effectief is. Ook omdat men te snel mensen in een hokje duwt van complex, moeilijk behandelbaar of zelfs onbehandelbaar en te vaak tot doorverwijzingen leidt, die lang niet altijd helpend zijn.
Zij al 'luisterend' en ik schrijvend altijd weer zelf tot een helderheid kom welke stappen ik moet maken op dat moment (of juist niet) en weer verder kan.
Dus heel veel kosten bespaard heb dan als ik hulp gehad had via reguliere wegen.
Ik ben lid van de Goede Zaak, een non-profit organisatie (burgerbeweging) waar mensen petities kunnen starten. Het maakt niet altijd dat het tot de gewenste oplossingen komt, maar wel onder de aandacht komt en soms ook best met succes onder de aandacht van politici en anderen wordt gebracht.
Helaas kan ik zelf, gezien de energie die het kost en mijn aandoeningen niet zelf daar een petitie opzetten, maar ik ga wel even contact opnemen of iemand dat zou kunnen doen.
Het is in en in triest dat een regering geld weghaalt bij initiatieven die zo van belang zijn voor de sociale cohesie in onze samenleving. Het is nog een triester feit dat dit geld nodig is voor defensie en verdediging tegen de vijand. Maar de werkelijke vijand is niet buiten ons, maar is de angst in ons die op deze manier gevoed blijft door steeds te benadrukken: Er is gevaar! Zo lang het vijand denken blijft bestaan, blijft oorlog bestaan en gaan grote geldstromen naar de wapenindustrie. Het zenuwstelsel in elk mens dat afgesteld staat op: waar is het gevaar? gaat vechten, of vluchten of bevriest. Dat is uiteindelijk dodelijk voor de sociale cohesie in een samenleving.