Online hack
Ik ben onlangs gehackt. Ik weet dat het tegenwoordig heel vaak gebeurd. Maar ik heb het nog nooit gehad. En eigenlijk ben ik best bang dat het weer gebeurt. Ik hoop dat er meer mensen zijn die herkennen. En ook mentaal hakte het er eigenlijk best wel in. En dat had ik niet verwacht als ik eerlijk ben.
Bezig met laden...
5 Reacties
Dat snap ik helemaal! Hoe ontdekte je dat je gehackt was? En wat heb je vervolgens gedaan? Weet je ook hoe je gehackt kon worden? Hopelijk wil je er iets meer over delen. Ik ben hier ook heel erg bang voor. Veel sterkte en neem de tijd om het te verwerken. Het is heel logisch dat je erg geschrokken bent.
Hoi Alien,
Dank je wel! Ja dat kan ik wel begrijpen. Uiteindelijk weet ik niet hoe het kwam. Maar het kan blijkbaar iedereen gebeuren. Dat wist ik niet. Maar dat drukte de politie me wel op het hart. Ik dacht dat ik goed beveiligd was. Eigenlijk stond er ineens groene en blauwe blokjes op mijn scherm. In het midden stond een telefoonnummer (een 020-nummer) met daarboven de letters Microsoft. Omdat ik in paniek was heb ik het nummer gebeld. En van de oplichter (want dat was het waarschijnlijk) moest ik een programma downloaden (RustDesk). Toen heb ik hem toegang geven. Achteraf niet slim natuurlijk, maar ik was in paniek. Daarna voelde ik nattigheid en heb de politie en de bank gebeld om mijn bankpas te blokkeren. Gelukkig was er geen geld afgehaald. Het zal nog wel even duren voor ik het heb verwerkt. Maar het hoort er blijkbaar bij.
Het kan zeker iedereen gebeuren, zelfs als je denkt jouw beveiliging goed op orde te hebben. Dat maakt het ook extra angstaanjagend...
Als ik jouw verhaal goed begrijp dan hebben de oplichters een panieksituatie gecreëerd en daar vervolgens misbruik van gemaakt. Heel slinks...
Wat ontzettend goed van je dat je, ondanks de verwarrende situatie waar je in terecht kwam, toch al heel snel de juiste acties hebt ondernomen en dat je daarmee hebt kunnen voorkomen dat de oplichters jou geld afhandig hebben kunnen maken.
Wat ontzettend goed van je! En ook dat je jouw verhaal hier deelt, zodat anderen worden gewaarschuwd.
Sterkte met jouw geestelijke en emotionele herstel van deze heftige ervaring.
Beste Lid-13022, ik sluit me aan bij de vragen van Alien. Als computerhulp voor particulieren hoor ik heel vaak dat men bang is een virus te hebben opgelopen of te zijn gehackt. Vrijwel altijd zijn het gebruikersfoutjes, onschuldig maar vervelend. Ook snel op te lossen. Mag ik wat meer informatie over het gebeuren? Dat mag ook via een persoonlijk bericht als dat beter voelt.
Henk Struik, SHN community ambassadeur
Hoi Henk, dank je wel. Dat doe ik.
Vriendelijke groet, Lid-13022