Sextortion
Een paar dagen voor 30 juli kwam ik via een datingapp in contact met een vrouw uit de Filipijnen. We gingen daarna verder praten via WhatsApp.
Op 30 juli hadden we eerst een korte videocall van ongeveer een minuut. Voor mij was dat vooral een bevestiging dat ik daadwerkelijk met de vrouw van de foto's aan het praten was.
Later die dag werd het gesprek steeds seksueler en kwam er een tweede videocall. Tijdens die call waren haar borsten zichtbaar en maakte ze trekbewegingen. Na ongeveer een minuut werd de call ineens abrupt beëindigd.
Daarna zei ze dat ze zich ging uitkleden en haar speeltje ging pakken. Juist door dat plotselinge ophangen ging er bij mij eigenlijk al een alarmbel af en dacht ik: dit klopt niet, straks is dit een scam.
Niet veel later begon inderdaad de ellende. Ik kreeg screenshots van mijn Instagram en de dreiging dat beelden naar mijn vrienden en contacten gestuurd zouden worden.
Ik heb toen eigenlijk meteen de stekker eruit getrokken. Ik heb haar direct overal geblokkeerd, ben niet gaan onderhandelen en heb niks betaald. Daarna heb ik mijn sociale media zo veel mogelijk schoongeveegd en afgeschermd en overal nieuwe gebruikersnamen genomen.
Door de schok van dat moment heb ik helaas ook meteen de WhatsApp-chat verwijderd. Daardoor heb ik achteraf niet meer het volledige gesprek als bewijs. Wat ik nog wel heb, zijn screenshots van mijn Instagram met daarbij de dreiging om het naar mijn vrienden te sturen.
Ik heb gelukkig wel een groot deel van de eerdere chatgeschiedenis nog in ChatGPT staan, tot ongeveer tien minuten voordat de ellende begon. Daardoor is een groot deel van de aanloop naar wat er die avond gebeurde nog terug te vinden.
De eerste periode daarna zat de schrik er natuurlijk behoorlijk in. Vooral de onzekerheid over wat er eventueel nog zou gebeuren was vervelend.
Maar inmiddels zijn we bijna drie weken verder en voor zover ik weet is er helemaal niks bekendgemaakt of verspreid. Na die eerste dreiging heb ik ook niks meer van ze vernomen.
Ik leef mijn leven ondertussen praktisch weer zoals voor die avond. Heel soms gaat er nog even zo'n alarmbelletje af in mijn hoofd en denk ik er weer aan, maar het beheerst mijn dagen niet meer.
Ik deel het hier vooral omdat ik weet hoe heftig die eerste schrik en onzekerheid kunnen zijn. Misschien heeft iemand die net hetzelfde heeft meegemaakt iets aan mijn ervaring. Bij mij was mijn reactie in ieder geval: meteen blokkeren, geen onderhandelingen, niks betalen en mijn sociale media zo snel mogelijk dichtzetten.
Drie weken later is het nog steeds stil en ben ik vooral weer verdergegaan met mijn leven.