Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Oplichting marktplaats

Ik had schoenen te koop staan op marktplaats. Ik had een bod. Deze mevrouw wilde ze overkopen het bedrag was oké.. nu denk ik stom waarom probeerde ze eerst niet wat van de prijs af te halen maar goed.  Omdat, ik vaker dingen heb verkocht via marktplaats en dan contact had via whatsapp heb ik niet over oplichting nagedacht. 

 

Ze stuurde mij het adres waar het naar toe mocht. Ik zou de track en trace sturen. 

 

Mevrouw wilde toch wel een verificatie want, ze was eerder opgelicht en ze had daar wantrouwen van gekregen en, ik dacht ja dat kan er worden tegenwoordig zo veel mensen opgelicht..  

 

Ik drukte op de verificatie en kwam ook echt weer op de marktplaats site dus ik vertrouwde het nog steeds. Ik heb ook nog nooit een verificatie moeten doen dus ik wist ook niet hoe het eruit zag. 

 

En toen kwam het. Ik werd doorgestuurd naar mijn bank, hij bleef op controleren staan dus ik dacht wat gek. Even kijken of die 0.01 cent eraf is gegaan. Dat kon ik niet meer zien. Ik kon niet meer op mijn profiel van de Rabobank. Mijn vader heeft meteen ingelogd in mijn internet bankieren. Daar konden wij op zien dat de oplichter al mijn betalingen had terug geboekt die ik eerder die maand heb betaald. En daarna gingen de bedragen eraf. 

 

Daarna de Rabobank gebeld, die hebben zo snel mogelijk alles voor mij geblokkeerd 

 

Huilend de politie op gebeld omdat, ik niet wist wat ik moest doen. 

Direct Rabobank bellen bel ons daarna maar terug. Rabobank gebeld. Deze man kon mij precies vertellen wat ik had gedaan.. 

  1. Niet onderhandeld met de prijs 
  2. Op de verificatie link geklikt en dan kom je op de marktplaats site.
  3. Blijkbaar tijdens de controle heb ik ergens ja op geklikt zonder dat ik dit in de gaten had. Zo hadden de oplichters toegang tot mijn bankrekening.. 

 

De Rabobank heeft direct alles geblokkeerd. Hij vertelde mij dat ik snel heb gehandeld en dat ze maar heel even de tijd hadden om geld eraf te halen.. ze hebben al mijn betalingen van b.v KPN terug geboekt dus daar moet ik ook nog even achter aan... 

 

Heel dom dat ik hier ben ingetrapt maar als je nog nooit zelf bent opgelicht....

Bezig met laden...

3 Reacties *

07 mei 2020
Beste Kim, Helaas vandaag ook slachtoffer geworden, precies hetzelfde verhaal ook via marktplaats. Deze persoon was niet zo bekend op marktplaats en wou liever via whatsapp contact. Vervolgens adres gekregen en een linkje met de vraag of ik mij wou verrifiëren. Helaas te veel vertrouwen gehad in de mensheid! Gelijk in tranen de politie gebeld en die verwees mij door naar mijn bank nu alles geblokkeerd en maandag kan ik aangifte doen. Als student met een bijbaantje is dit een bittere pil! Liefs, boukje.
07 mei 2020
Hallo Thijs, Ik heb morgen 08-05 een gesprek met de Rabobank. Marktplaats is ingelicht en de politie heeft mijn aangifte ook doorgestuurd naar marktplaats. De oplichter zijn account is verwijderd maar waarschijnlijk zit die op nog meer namen op marktplaats.. hopelijk is dit een waarschuwing voor iedereen. Voor mij helaas te laat maar hoop dat ik nog wat terug kan krijgen van de bank Groet Kimberley
07 mei 2020
Beste Kim, Het is natuurlijk triest dat er mensen bestaan die op een dergelijke onrechtmatige wijze altijd weer een prooi weten te vinden van wie zie geld afhandig kunnen maken. Heel goed dat je dit verhaal met ons wilt delen. Het is een waarschuwing voor ons allemaal. Is het geld wat afgeboekt werd van jouw bankrekening door de oplichter(s) te traceren door de Rabobank aan de hand van de tegenrekening waar het naartoe geboekt is. Heeft de Rabobank en/of heb jij aangifte gedaan. Het lijkt op een professioneel georganiseerde actie die veel groter opereert. Heb je marktplaats op de hoogte gesteld? Met vriendelijke groet, Thijs