Gebeld door 'bank' met fraudemelding, al mijn geld is weg
Ik ben afgelopen week gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Dat er een rekening is geopend op mijn naam, en er 950 euro naar is gegaan en dat dat door de bank is geblokkeerd. Ik zou dan het geld moeten overmaken zodat de hackers denken dat het is overgemaakt op die rekening. Nadruk op dat ik het terug zou krijgen. Ik ben uiteindelijk 1020 euro verloren. Ze vroegen ook om mijn Trading212 wachtwoord en heb die niet gegeven, waarna hij erg opdringerig werd en ik doorhad dat dit een scam was. Ik realiseerde mij dat ik al mijn geld kwijt ben. En ik heb collega's gevraagd om hulp, maar was erg aan het huilen en trillen omdat ik mij kapot schaam. Ik dacht altijd dat ik boven scams stond, maar dat ik er toch in ben getrapt. Het was zo raar om te bedenken dat dit een scam was, want alles werd enorm goed geloofwaardig verteld, en vroegen ook aan mij om te checken of geen persoonlijke gegevens zijn veranderd.
Ik heb samen met collega's direct de bank gebeld en politie aangifte gedaan. Ik hoop dat ik dit geld terug kan krijgen, aangezien dit alles was dat ik op mijn rekening had staan.
Ik kan het nog steeds niet geloven
3 Reacties
Wat ontzettend vervelend dat dit je is overkomen. Je hoeft je zeker niet te schamen maar ik begrijp dat dit veel.geld voor je is en ik hoop van harte dat het door de bank vergoed gaat worden. Sterkte met alles
Gelukkig ben je er heel snel bij geweest door de bank te bellen en aangifte te doen. Heftig om te lezen hoe geloofwaardig het overkomt. Ik wil bijna zeggen breek me de bek niet open na mijn eigen enorm heftige ervaring. Veel sterkte.
Wat een ontzettend naar bericht om te lezen, Lid-12339.
Het is heel begrijpelijk dat je nog steeds in ongeloof bent, want wat er is gebeurd is ook gewoon heel heftig.
Als ik je verhaal zo lees, dan valt me vooral op hoe geraffineerd die oplichters tegenwoordig te werk gaan. Het zijn en blijven professionals die dit de hele dag door doen. Dat ze je zelfs lieten controleren of je persoonlijke gegevens nog wel klopten, maakt het ook zo verwarrend geloofwaardig op dat moment. Ze spelen echt in op je vertrouwen.
Ik snap ook heel goed dat je je kapot schaamt en dat je ervan moest huilen en trillen, maar weet dat je echt niet de enige bent. Juist mensen die van zichzelf denken dat ze dit wel zouden doorzien, worden vaak het slachtoffer omdat deze criminelen precies weten op welke knoppen ze moeten drukken om je in een soort overlevingsstand te krijgen. Die schaamte is een heel menselijke reactie, maar je hebt jezelf hierin niets te verwijten; de schuld ligt volledig bij de persoon aan de andere kant van de lijn.
Het is eigenlijk al heel knap dat je op een gegeven moment toch je grens hebt getrokken bij dat wachtwoord van Trading212. Ondanks de enorme druk en de verwarring heb je daar toch je gevoel gevolgd en die oplichter gestopt. Dat getuigt van een sterke intuïtie op een heel moeilijk moment.
Het is een enorme klap dat je nu al je geld kwijt bent, zeker omdat het alles was wat je op je rekening had staan. Dat doet echt wat met je gevoel van veiligheid. Wat ontzettend fijn dat je collega's er meteen voor je waren om je te ondersteunen bij het bellen naar de bank en het doen van de aangifte. Dat zijn vaak de lastigste stappen, en het is goed dat je die niet alleen hoefde te zetten.
Neem de tijd om dit even te laten zakken, want zo'n gebeurtenis heeft vaak echt even tijd nodig om een plekje te krijgen. Mocht je je hart nog eens willen luchten of als je met vragen zit over hoe het nu verder gaat met de aangifte of de bank, blijf dat hier dan vooral doen. Je bent hier altijd welkom.
Henk, SHN community ambassadeur